Articol
Dacă n-am putut să ne clasăm pe un loc mai acătări la condițiile de circulație, de trai, la igienă sau nivel de mulțumire, ne-am cocoțat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului la capitolul ”accidente rutiere”. Potrivit unui studiu publicat recent, România se situează pe primul loc în Europa în privința producerii accidentelor rutiere, cu o medie de 70 de astfel de incidente în fiecare zi. Mașini făcute praf, oameni morți sau accidentați, drame și un sentiment de nesiguranță pentru cei ce se deplasează pe șoselele patriei: acesta e tabloul reconfirmat de studiul amintit mai sus. De ce suntem fruntași la acest capitol sumbru? Mulți ar fi tentați să dea vina exclusiv pe infrastructura rutieră jalnică. Într-adevăr, lipsa drumurilor sigure și starea proastă a șoselelor reprezintă una dintre principalele cauze ale producerii evenimentelor rutiere, fiind totodată unul dintre marile neajunsuri ale României, un handicap exploatat electoral de toți șmecherii politicii ieșiți la cerșit de voturi, o dată la patru ani. Dar nu sunt drumurile singura problemă a traficului din România. Indisciplina, bagatelizarea regulilor de circulație, prostia, aroganța, temperamentul coleric și inconștiența sunt cauze demne de luat în seamă atunci când vorbim despre fenomenul acesta. Nu degeaba a apărut sintagma ”am făcut o românească” atunci când se vorbește despre încălcarea liniei continue, circulatul pe contrasens, trecerea pe roșu sau alte năzbâtii rutiere. Tot mai mulți dintre cei ce conduc pe șoselele României se consideră șoferi binecuvântați de zeitățile auto, nemuritori, piloți înnăscuți. Ei nu pricep că regulile de circulație nu au apărut dintr-un moft, că linia continuă are rostul ei, că semaforul nu e un obiect de decor stradal, că acordarea de prioritate nu e o concesie pe care tu, mărinimosul, o faci pentru că te-ai trezit bine dispus. Da, drumurile sunt o mare problemă în România, dar ea se acutizează în momentul în care acestei stări i se adaugă și comportamentul unui descreierat cu permis de conducere în buzunar. Dacă nu ai autostradă, nu înseamnă că trebuie să circuli cu 130 km/h pe o șosea denivelată, plină de gropi și curbe ce îți diminuează vizibilitatea. Dacă statul nu a făcut mare lucru pentru tine, nu înseamnă că trebuie să-i răspunzi cu moneda inconștienței, gonind ca un bezmetic pe șoseaua plină de pericole. De multe ori, frustrările acumulate în viața de zi cu zi sunt defulate la volan, ceea ce echivalează cu o sinucidere. Așadar, suntem pe primul loc în Europa în privința accidentelor ruriere, atât din cauza infrastructurii deplorabile, cât și a comportamentului nostru neadaptat la situația reală.