Căile fer(ec)ate, scoase de la naftalină

Acasa >

Articol

Nu-i înțeleg pe cei ce fac mișto de românii care își arborează drapelul pe zidul casei la 1 Decembrie sau își prind un steguleț tricolor la mașină. Nu văd de ce patriotismul e un păcat și de ce trebuie el confundat cu ultranaționalismul. Mă rog, pentru unii teribiliști întârziați e „cool” să ironizeze patrioții, creștinii, li se pare că sunt mai cu moț dacă înfierează cu mânie post-modernistă valorile tradiționale. Aflăm că, în preajma Zilei Naționale mai multe trenuri vor purta, simbolic, numele unor personalități care au contribuit la înfăptuirea Unirii și că vagoanele vor fi tractate de locomotive vopsite în roșu, galben și albastru.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Bineînțeles, detașamentele de inși alergici la simbolurile naționale au ridicat în văzduh mugetele nemulțumirii, de parcă botezul de o zi ori locomotiva tricoloră le-ar fi adus vreun prejudiciu, i-ar fi smuls din viețuirea virtuală. Nu, nu aceste inițiative simbolice sunt problema, ci faptul că regiunile României nu sunt unite în așa fel încât să ajungi într-un interval rezonabil din Maramureș în Dobrogea sau din Banat în Moldova. 

Autostrăzile ce ar putea lega Constanța de Baia Mare ori Timișoara de Suceava nu există, iar o călătorie pe calea ferată între aceste localități durează cam cât îți ia să ajungi până în celălalt capăt al lumii, cu avionul, cu tot cu escale. Vorbim o zi pe an despre unitatea românilor, despre cum își dau mâna moldoveanul cu munteanul, cu ardeleanul, cu bănățeanul, doar că pentru a putea pune palmă în palmă e nevoie ca oamenii să ajungă unii la ceilalți. Festivismul de la CFR și rațiunea care stă la baza lui (aceea de a uni în „straie” de sărbătoare provinciile românești) au un conținut de cinism involuntar: o infrastructură falimentară e prezentată drept mare punte de legătură. 

Cu trenul mai circulă elevii și studenții care beneficiază de reduceri semnificative, altfel transportul pe calea ferată ar fi o variantă din start ignorată, pentru că legăturile sunt proaste și durata călătoriei intră, de multe ori, în prelungiri. A te raporta la trenurile românești ca la un mijloc de transport ce unește eficient regiunile țării, e ca și cum ai pune un cal costeliv să promoveze niște curse cu armăsari pursânge. Înainte să putem depăși patriotismele locale deșănțate și vanitățile regionale, trebuie să eliminăm obstacolele ce stau în calea deplasării ușoare între diferite zone din România.      

Autor
20 noiembrie 2024 la 14:46

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 2 zile
Dezgropați și proptiți în geam
Vi-i mai amintiți pe cei 15 mii de specialiști ai Convenției Democrate, pe care ni-i fluturau pe sub...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 3 zile
Medic? Stetoscop? Bisturiu? Nu, dosar cu șină
Cine crede că dosarul cu șină a dispărut din biroul și din mentalitatea funcționărimii românești, nu a înțeles...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
O altfel de bursă, o altfel de prăbușire, aceeași revenire
Sâmbătă, pe când Papa Francisc pleca din această lume, lăsând urii un adversar mai puțin, sub cupola de...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 1 săptămână
Uite, nu-ți iau lanțul de la gât, dar fac bani din telefonul tău vechi
Zilele trecute o voce plină de entuziasm anunța la radio că România ar putea obține două tone de...
Editorialul zilei
3 min de citit