Asta are, asta n-are, unde-i locul de parcare?

Acasa >

Articol

Că traficul din Sibiu e, pe zi ce trece, mai sufocat, e un lucru pe care îl simțim cu toții. Că locurile de parcare din oraș sunt insuficiente, e o realitate pe care nu o poate contesta nimeni.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Zilele trecute, reprezentanții Primăriei ne-au informat că peste 30 de locuri de parcare de pe strada Lucian Blaga sunt desființate pentru a se amenaja o bandă destinată ambulanțelor. Când la mijloc sunt viețile oamenilor, când vorbim despre scurtarea timpului în care un pacient aflat în stare gravă ajunge la spital, nu cred că există ceva ce poate pune la îndoială legitimitatea unei astfel de măsuri. Rămâne, deci, că sacrificarea locurilor de parcare de pe strada Lucian Blaga se face pentru o cauză corectă.

Ce facem, însă, cu deficitul mare de locuri de parcare din oraș? Am văzut preocupări susținute pentru amenajarea pistelor destinate bicicliștilor. Grija pentru aceste căi de rulare pare disproporționată în raport cu realitatea. Am mai spus-o, ne place sau nu, cei care se deplasează cu mașina sunt mult mai mulți decât cei ce merg cu bicicleta. Indiscutabil, ambelor categorii trebuie să li se asigure condiții sigure de circulație, doar că atunci când vine vorba de parcări, putem da un singur exemplu la acest capitol, construcția din Hipodrom. Știu, urmează să curgă șuvoaiele retoricii progresiste care ne îndeamnă să circulăm doar cu bicicleta pentru a salva planeta.

Fiecare e liber să circule cum vrea și e ciudat că tocmai susținătorii de fațadă ai libertăților pun problema în cheia unor interdicții (vezi înjurăturile la adresa celor ce merg cu mașina). Am înțeles, se dorește asigurarea unor bune condiții pentru mersul cu bicicleta. Foarte bine. Cum rămâne, însă, cu echitatea? Nu cumva cei care plătesc impozite pentru mașini, taxe incluse în prețul carburanților, TVA pentru piese și reparații merită, la rândul lor, niște condiții civilizate pentru a parca? Se spune că într-o democrație majoritatea dictează, or, la capitolul circulație, mașinile sunt majoritare în Sibiu. Câteva parcări subterane și supraetajate amplasate în puncte cheie ale orașului ar putea rezolva o problemă deranjantă pentru foarte mulți locuitori. E drept, amenajarea parcărilor nu e atât de ”cool” precum cea a pistelor pentru biciclete, dar primordiale trebuie să rămână nevoile majorității.

A nu se înțelege greșit că aș avea ceva împotriva celor care circulă cu bicicleta. Repet: fiecare are dreptul la o infrastructură civilizată adaptată la proporțiile categoriei. Libertatea, civilizația, nu înseamnă constrângerea unora sau altora, nu înseamnă îngrădirea dreptului de a folosi un anumit mijloc de transport.

Lipsa parcărilor, lipsa de preocupare pentru amenajarea acestora reprezintă, indirect, o politică ce afectează utilizarea mașinii, iar asta miroase a îngrădire (fie și involuntară) a unui drept. Și ar mai fi un principiu: atunci când iei ceva dintr-un loc, ar trebui să completezi în altă parte. Dar asta e deja o altă discuție.  

Autor
17 martie 2024 la 10:00

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 3 zile
Dezgropați și proptiți în geam
Vi-i mai amintiți pe cei 15 mii de specialiști ai Convenției Democrate, pe care ni-i fluturau pe sub...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 4 zile
Medic? Stetoscop? Bisturiu? Nu, dosar cu șină
Cine crede că dosarul cu șină a dispărut din biroul și din mentalitatea funcționărimii românești, nu a înțeles...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 6 zile
O altfel de bursă, o altfel de prăbușire, aceeași revenire
Sâmbătă, pe când Papa Francisc pleca din această lume, lăsând urii un adversar mai puțin, sub cupola de...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 1 săptămână
Uite, nu-ți iau lanțul de la gât, dar fac bani din telefonul tău vechi
Zilele trecute o voce plină de entuziasm anunța la radio că România ar putea obține două tone de...
Editorialul zilei
3 min de citit