Vinovații fără vină ai stafidirii turismului sibian

Acasa >

Articol

Carevasăzică, nu ni s-a părut doar nouă că turismul din Sibiu a mai intrat la apă, numărul mai mic al celor ce ne vizitează urbea fiind confirmat de cifrele puse la dispoziție de două muzee mari, Astra și Brukenthal. Numărătorile arată că în 2024 au călcat pragul acestor instituții de cultură mai puțini vizitatori decât în 2023. Ar putea spune unii că cifrele nu sunt relevante, că e posibil ca turiștii să fi dat muzeele pe cârciumi, dar nici în acea zonă administratorii nu vorbesc despre vreo creștere a numărului de clienți proveniți din țară sau străinătate. 

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Cu alte cuvinte, cam toate semnalele duc spre ideea că Sibiul nu mai este un magnet atât de puternic pentru turiști. Iar de aici încep discuțiile cu pretenții de analiză. S-a spus că orașul a devenit prea scump, că prețurile sunt comparabile cu cele practicate în Vest, unde nivelul de trai e simțitor mai ridicat, că nici oferta culturală nu e deocheată, că s-a cam bătut pasul pe loc, în materie de organizat evenimente cu „vino-ncoa”. Probabil câte ceva din toate aceste neajunsuri a dus la perimarea atractivității burgului. Dacă e să ne amintim de un eveniment încheiat în urmă cu mai puțin de o lună, Târgul de Crăciun, vom avea imaginea ascensiunii și decăderii unui brand local. Fără îndoială, Sibiul a avut, preț de câțiva ani, un sprint care a dus la creșterea atractivității. 

Poate că succesul temporar a facilitat instalarea suficienței, o „molimă” ce a lovit și alte locuri care au trecut prin stadii similare. Poate că la Sibiu s-au redus motoarele, crezându-se că o dată pornit, turismul va tot crește, poate că diversificarea ofertei naționale și internaționale a risipit turiștii spre mai multe zări neexplorate. După cum spuneam, Târgul de Crăciun a atins apogeul, coborând în ultimii ani de pe platoul faimei. Poate că așa se întâmplă și în cazul altor evenimente de anvergură din Sibiu. Nu e neapărat vina organizatorilor, publicul e din ce în ce mai diluat în întreaga lume.

E greu să te reinventezi (după cum le place unora să spună) peste noapte, ascensiunile și decăderile ciclice fiind, până la urmă, etape firești în istoria orașelor turistice. Oamenii vin de  4, 5, 6 ori la un eveniment consacrat, la un muzeu, dar, la un moment dat, vor să vadă și altceva, vor să încerce alte senzații. Și mai e ceva: când ei constată că plătesc, de la an la an, mai mult pentru aceleași prestații, aceeași cafea, aceeași cameră de hotel, aceeași pizza, caută să-și eficientizeze bugetul de vacanță. Nu e o tragedie scăderea numărului de turiști ce vin în Sibiu, dar ea trebuie privită ca un semnal, ca un răspuns la beția cu apă rece a celor ce credeau că un brand nu mai trebuie și el șters de praf, din când în când, și pus în valoare, din unghiuri noi. 

Autor
03 februarie 2025 la 18:31

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 1 zi
Dezgropați și proptiți în geam
Vi-i mai amintiți pe cei 15 mii de specialiști ai Convenției Democrate, pe care ni-i fluturau pe sub...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 2 zile
Medic? Stetoscop? Bisturiu? Nu, dosar cu șină
Cine crede că dosarul cu șină a dispărut din biroul și din mentalitatea funcționărimii românești, nu a înțeles...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 4 zile
O altfel de bursă, o altfel de prăbușire, aceeași revenire
Sâmbătă, pe când Papa Francisc pleca din această lume, lăsând urii un adversar mai puțin, sub cupola de...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 6 zile
Uite, nu-ți iau lanțul de la gât, dar fac bani din telefonul tău vechi
Zilele trecute o voce plină de entuziasm anunța la radio că România ar putea obține două tone de...
Editorialul zilei
3 min de citit