Băieții nebuni de atunci și „băieții deștepți” de acum

Acasa >

Articol

Ca să înțelegem de ce se construiesc atât de greu drumurile din România, e de ajuns să trecem puțin prin istoria amenajării Transfăgărășanului. Atunci când am documentat materialul despre construcția șoselei alpine inaugurate exact acum o jumătate de secol, m-au amuzat relatările vremii așternute pe hârtie în limbajul „tovărășesc”, însă, în același timp, am înțeles mai bine diferențele dintre atunci și acum. Fără a beneficia de utilajele și tehnologia de azi, cei care plănuiseră construcția unuia dintre drumurile care îți taie respirația au reușit să-l amenajeze în doar 30 de luni, cu voință. Fără doar și poate, s-au făcut sacrificii, uneori acțiuni ce pot părea nebunești, însă drumul de munte a devenit realitate; fără studii de fezabilitate lăsate la dospit, fără n proiecte și licitații, fără subcontractări și codeli instituționale.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Într-adevăr, în anii ’70 statul era mână de fier, dar ce-l oprește azi să fie ferm. Poveștile cu muncitorii zeloși, cu buldozerul desfăcut bucăți și reasamblat într-o zonă inaccesibilă, cu dinamitări spectaculoase de stâncă ori cu ierni ce-ți înghețau sângele în trup or fi fost ușor romanțate, însă realizarea acestui drum într-un timp record arată clar că în toate a fost un sâmbure de adevăr. Azi, ne chinuim să amenajăm o sută de kilometri de autostradă pe câmp, iar lucrările durează ani și ani. Nu putem circula direct de la Sibiu la Nădlac, pentru că nu s-a reușit finalizarea unui flintic de tronson care îți întârzie călătoria și cu o oră, iar situația asta absurdă durează de ani buni.

Transfăgărășanul s-a construit tot în România, tot cu români, nu au venit nici chinezii, nici americanii, nici vreo divizie de extratereștri să așeze drumul pe munte. Fără să fim nostalgici, trebuie să admitem că lucrurile erau mult mai bine gestionate în urmă cu 50 de ani, în anumite privințe. Că se făceau o droaie de tâmpenii, e altă poveste, însă între construcția complicată a unui drum precum Transfăgărășanul și tărăgănarea amenajării unor șosele simple în zilele noastre e o diferență grăitoare. Nu trebuie să faci foraje în pântecele problemei, să te scufunzi în documentațiile stufoase, ci să pui doar o întrebare simplă: de ce atunci s-a putut și acum nu e posibil? Sunt convins că vor apărea și sfătoșii de serviciu, care ne vor explica că, că și iar că (cacofonia nu e întâmplătoare). Dincolo de orice discuții, aplicate sau anapoda, realitatea e aceeași, rece și de neclătinat: în urmă cu 50 de ani s-a construit un drum extrem de dificil, în 30 de luni, iar azi, în același interval, abia dacă se încropește un studiu de fezabilitate sau un proiect tehnic. 

Autor
20 septembrie 2024 la 04:00

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 2 zile
Dezgropați și proptiți în geam
Vi-i mai amintiți pe cei 15 mii de specialiști ai Convenției Democrate, pe care ni-i fluturau pe sub...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 3 zile
Medic? Stetoscop? Bisturiu? Nu, dosar cu șină
Cine crede că dosarul cu șină a dispărut din biroul și din mentalitatea funcționărimii românești, nu a înțeles...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
O altfel de bursă, o altfel de prăbușire, aceeași revenire
Sâmbătă, pe când Papa Francisc pleca din această lume, lăsând urii un adversar mai puțin, sub cupola de...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 1 săptămână
Uite, nu-ți iau lanțul de la gât, dar fac bani din telefonul tău vechi
Zilele trecute o voce plină de entuziasm anunța la radio că România ar putea obține două tone de...
Editorialul zilei
3 min de citit