Fără șoferi beți sau drogați. Și cu nevroticii, cum facem?

Acasa >

Articol

Oricât s-ar mira unii, șoferi beți la volan au fost de când există mașini, nu văd de ce ne-ar mira într-atât fenomenul. Relativ noi sunt situațiile cu conducători auto care apasă pedala de accelerație după ce au tras ceva pe nas ori și-au înțepat venele în scop nu tocmai medical. Unii combină alcoolul cu drogurile, după care încearcă să pună semnul ”egal” între șosea și circuitul de Formula 1. Aceste năravuri nu pot fi combătute nici cu duhul blândeții, nici cu sterile campanii de conștientizare, ci doar cu biciul legislativ. Până nu e ars la buzunar sau chiar la libertate, consumatorul de alcool sau stupefiante nu va renunța să conducă după ce a dat câteva beri pe gât ori a tras ceva pe nas. După cum spuneam și cu alte ocazii, americanii, nemții, francezii și toți cei mai spălăței pe la apucături nu au fost educați cu mângâieri și vorbe blânde, ci cu măsuri coercitive. Omul e o ființă nărăvașă, indiferent de locul în care s-a născut și poate fi strunit doar printr-o educație care are și componente aspre. Faptul că deputații au votat un proiect de lege care prevede înăsprirea pedepselor pentru cei ce consumă alcool sau droguri înainte de a conduce, e un lucru îmbucurător, oricât ar jelui suporterii campaniilor blânde de prevenire a acestor fenomene. Firește, modificările legii nu vor elimina în totalitate conducătorii auto beți sau drogați, dar poate îi vor rări. E și asta o realizare. Ce ne facem -însă- cu apucații, cu teribiliștii care conduc haotic, gonesc precum bezmeticii fără a fi consumat în prealabil țuici, beri, cristale sau marijuana? Trăim într-o societate cu  mulți nevrotici, cu mulți frustrați care se consideră niște zmei, niște regi neîncoronați ai șofatului. Legea prevede sancțiuni și pentru ei. Ceva mai blânde. Vor spune unii că un nevrotic e mai puțin periculos decât un șofer beat sau drogat. Depinde de nevrotic. Poate că n-ar strica puțină atenție revărsată și asupra lor, pentru că îi întâlnim zi de zi în trafic, înfipți în claxon, făcând flash-uri disperate, zbierând la ceilalți conducători auto sau la pietoni, chiar agresându-i. Nu va veni primăvara în traficul românesc odată cu implementarea unei legislații noi, dar poate că elanul unora va fi puțin inhibat la gândul că ar putea rămâne pietoni pentru o perioadă îndelungată. Dureros e că toate aceste preocupări (inclusiv eliminarea pedepselor cu suspendare pentru cei ce produc accidente mortale, beți sau drogați) au apărut abia după tragedia de la 2 Mai. Ceea ce înseamnă că legislația românească se clădește, uneori, pe cadavre. 

Imagine intercalată
Imagine intercalată
Autor
15 mai 2024 la 22:04

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 3 zile
Dezgropați și proptiți în geam
Vi-i mai amintiți pe cei 15 mii de specialiști ai Convenției Democrate, pe care ni-i fluturau pe sub...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 4 zile
Medic? Stetoscop? Bisturiu? Nu, dosar cu șină
Cine crede că dosarul cu șină a dispărut din biroul și din mentalitatea funcționărimii românești, nu a înțeles...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 6 zile
O altfel de bursă, o altfel de prăbușire, aceeași revenire
Sâmbătă, pe când Papa Francisc pleca din această lume, lăsând urii un adversar mai puțin, sub cupola de...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 1 săptămână
Uite, nu-ți iau lanțul de la gât, dar fac bani din telefonul tău vechi
Zilele trecute o voce plină de entuziasm anunța la radio că România ar putea obține două tone de...
Editorialul zilei
3 min de citit