Să-mi usuc părul sau să fac o plimbare la șosea?

Cu doar câteva luni în urmă, un amic, mare fan al mașinilor electrice, îmi spunea foarte sigur pe el: ”Ăsta-i viitorul!”. E drept, pe atunci singurele probleme legate de energia electrică erau acele facturi cu sume exorbitante emise de furnizori, despre care însă căzusem cu toții de acord că sunt niște scăpări trecătoare. Cum nenorocirile evoluează mult mai repede decât lucrurile pozitive, în scurt timp am ajuns să vorbim despre economii la gaz și curent care ne aduc aminte de anii 80, de caloriferele ce se încăpățânau să rămână reci, de serile cufundate în bezna unor economii aberante. Noi, în comparație cu alți europeni, avem meciuri în picioare când vine vorba de strâns cureaua, de încotoșmănit în șube înainte de culcare sau de citit la lumina lămpii cu gaz. Ne-am antrenat serios pe vremea lui nea Nicu și de aceea, pentru cei trecuți de 40 de primăveri, ceea ce îngrozește acum Europa e doar o zgândărire a unor amintiri din vremurile comunismului. Azi, suntem îndemnați ba să scoatem din priză aspiratorul, uscătorul de păr, mașina de splălat, ba să stingem lumina la ore de vârf, pentru că e criză energetică. N-am înțeles exact dacă resursele au fost diminuate sau dacă numai prețul e mare, pentru că suntem nevoiți să facem slalom printre informații contradictorii menite să manipuleze omenirea, în funcție de interesul unora sau altora. Ei, dacă trebuie să scoatem din priză un pârlit de uscător de păr, ce facem cu mașinile elctrice, aceste minunății declarate salvatoarele planetei, dușman neînduplecat al poluării? Că ele sunt scumpe, că fabricarea și casarea lor înseamnă poluare la greu, că rețeaua națională de electricitate nu ar face față unui număr crescut de astfel de mașinării ce trebuie băgate în priză, că autonomia lor ( implicit libertatea ta de mișcare) e redusă, sunt chestiuni despre care am mai vorbit. Cum se descurcă însă proprietarul unei astfel de mașini cu acea cantitate limitată de energie electrică de care beneficiază lunar pentru a se încadra într-un tarif omenesc? Dacă îți încarci de câteva ori mașina electrică de la priza din casă, nu te mai încadrezi în plafonul stabilit de autorități și treci la un tarif ce îți va ruina bugetul. Bun, rămâne posibilitatea încărcării la stațiile publice, doar că acestea sunt puține și s-ar forma cozi interminabile dacă numărul mașinilor electrice ar crește proporțional cu recomandările de a le achiziționa. Unde mai pui că nici prețul de la stațiile de încărcare nu va mai putea rămâne, mult timp de acum înainte, nemajorat. Nebunia de pe piața energetică e demonstrația elocventă pentru nesustenabilitatea acestei găselnițe pe care unii sforari ai lumii o asociau cu diminuarea poluării aducătoare de nenorociri. Incontestabil, autoturismul electric e o variantă convenabilă de deplasare pe distanțe scurte. În niciun caz mașinile electrice nu ar fi salvat planeta, pentru că Pământul nu se duce de râpă din cauza utilizării benzinei și a motorinei, ci mai degrabă pentru că prostia și ticăloșia unora ce dețin pâinea și cuțitul își dau mâna spre ghinionul acestei planete.

Imagine intercalată
Imagine intercalată
Autor
14 septembrie 2022 la 12:09
Distribuie articolul:

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 1 zi
Angajați mulți, gazetari tot mai puțini
Pe nesimțite. Așa a trecut un an de când am vorbit pentru ultima oară cu bunul meu prieten...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 3 zile
Șampanie și ură
Nu am fost și nu voi fi niciodată un fan al lui Ion Iliescu, pentru că îl asociez...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
Să ținem cultura vie, cu câte-o paranghelie!
Știm că lumea se trage tot mai mult la umbra celor facile, că preocupările sunt tot mai superficiale,...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 6 zile
Proști ca gardul, dar îți umflă cardul
Uneori, politicienii români seamănă leit cu niște maneliști care își cântă succesele financiare obținute prin virtuți denumite generic...
Editorialul zilei
3 min de citit
acum 1 săptămână
Marile schimbări: alte șosete, alți nădragi, alte țepe
Am constatat încă o dată că nu se face gaură în cer dacă te deconectezi pentru câteva zile...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dumitru CHISELIȚĂ
acum 1 săptămână
Oroarea de a avea angajaţi de o anumită vârstă
Am înţeles, din investigaţiile mele şi din ascultatul poveştilor de/din viaţă ale altora din liga 40 +, că...
Editorialul zilei
4 min de citit
Autor Dumitru CHISELIȚĂ
acum 1 săptămână
Veşnicele generaţii de sacrificiu care strâng cureaua în vreme ce alţii prosperă
Aşa cum bogaţii sunt cei mai tari sfătuitori în materie de "vai ce bine e să fii sărac",...
Editorialul zilei
4 min de citit
Autor Dumitru CHISELIȚĂ
acum 1 săptămână
“Omagiu”, volumul doi, dar cu alt preşedinte
Citesc postarea unui membru al guvernului. Începe superb cu "În deplină consonanță cu poziția Președintelui Nicușor Dan...". Şi...
Editorialul zilei
4 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 2 săptămâni
Cine „am câștigat”?
Boala băgatului capului în poză pare să se țină scai de noi. În contextul războiului din Ucraina, e...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 2 săptămâni
Niște băieți pacifiști: n-ar da în corupție, nici măcar cu o floare
Marea luptă împotriva corupției a început bine: CCR a declarat neconstituțională obligativitatea publicării declarațiilor de avere pentru soți,...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 2 săptămâni
Când o iei în freză, schimbi coafura și ești ca nou
Avem o veste proastă pentru cei ce au mestecat iluzia unui alt mod de a se face politică...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 2 săptămâni
O încălzire globală, pusă la rece
Sunt momente în care regret că m-am grăbit cu schimbul de haine groase și mi-am băgat ghetele la...
Editorialul zilei
3 min de citit