Dacă n-avem cablu, să dăm măcar sfoară în țară

Acasa >

Articol

N-om excela noi când vine vorba să punctăm la capitolul investiții executate, dar ne pricepem, ca nimeni alții, să îngropăm bani în studii de fezabilitate. Ele, aceste tatonări supraevaluate sunt specialitatea noastră. Sâmbătă s-a cutremurat România sub povara entuziasmului slobozit de semnarea acordului privind realizarea unui proiect prin care se va aduce energie electrică printr-un un cablu submarin, din Azerbaidjan. S-au întâlnit la București reprezentanții României, Azerbaidjanului, Georgiei și Ungariei, iar la semnarea documentului a fost prezentă și Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene. Toate bune și frumoase, s-au împărțit politețuri, complimente, declarații de dragoste cu parfum diplomatic, s-a bifat și la capitolul „eco-friendly”, căci energia ce se va scurge prin cablul lung de 1200 de kilometri va fi – ați ghicit – verde. Verzi, adică necoapte, au fost și reacțiile unei părți importante a presei, comentatorilor și chibiților politici care vorbeau de parcă acel cablu era deja montat și livra energie electrică pentru toată Europa. Mai aveau puțin și îi vedeai alergând cu ștecherul în mână, grăbiți să îl bage în priza alimentată de cablul din Azerbaidjan. Aceasta e reacția alor noștri de fiecare dată când e demarat un proiect; se comportă de parcă a fost implementat, finalizat și își arată deja beneficiile. Despre cablul vedetă, se spune că ar putea deveni realitate abia peste 5-6 ani, mai sunt o droaie de etape de parcurs, dar ai noștri vorbeau de parcă ar fi fost o chestiune de ore până când energia electrică din Azerbaidjan ar fi pus în funcțiune mașinăriile Europei. În lume, lucrurile se schimbă cu o repeziciune uimitoare, așa că nu poți ști ce se întâmplă în 5-6 ani, care va fi situația din Azerbaidjan, Georgia, România, Ungaria, cât de securizat va fi spațiul Mării Negre. Exploziile de entuziasm de la București sunt gratuite, căci, până una-alta, suntem tot în situația de până acum, nu va crește peste noapte cablul ăla submarin, de am umplut cu el jurnalele sfârșitului de săptămână. Un studiu de fezabilitatea înseamnă doar începutul unui drum lung și anevoios prin hățișurile birocrației românești și mărăcinișul delăsării ancestrale. Să ne amintim de nenumăratele autostrăzi care au murit în fașă, pe hârtie și pe panourile studiourilor de televiziune? Și ele fuseseră introduse în scenă cu surle și trâmbițe, erau descrise delirant, de parcă românii ar fi putut circula pe ele încă din faza studiului de fezabilitate. Ei, dar să luăm partea plină a paharului: au avut și analiștii de studio ce dezbate în dungă, la finalul săptămânii, majoritatea dintre ei trezindu-se brusc, în postura experților în politică externă. Nu-i nimic, peste câteva zile se vor întoarce la profundele lor analize din gama fenomenelor sociale, generate de inaugurarea șaormeriei vreunui manelist de mare angajament. 

Imagine intercalată
Imagine intercalată
Autor
18 decembrie 2022 la 21:30

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Dragos BAKO
acum 2 zile
Dezgropați și proptiți în geam
Vi-i mai amintiți pe cei 15 mii de specialiști ai Convenției Democrate, pe care ni-i fluturau pe sub...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 3 zile
Medic? Stetoscop? Bisturiu? Nu, dosar cu șină
Cine crede că dosarul cu șină a dispărut din biroul și din mentalitatea funcționărimii românești, nu a înțeles...
Editorialul zilei
2 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 5 zile
O altfel de bursă, o altfel de prăbușire, aceeași revenire
Sâmbătă, pe când Papa Francisc pleca din această lume, lăsând urii un adversar mai puțin, sub cupola de...
Editorialul zilei
3 min de citit
Autor Dragos BAKO
acum 1 săptămână
Uite, nu-ți iau lanțul de la gât, dar fac bani din telefonul tău vechi
Zilele trecute o voce plină de entuziasm anunța la radio că România ar putea obține două tone de...
Editorialul zilei
3 min de citit