A apărut de curând volumul Brukenthal. Ars&Historia. Simpozionul Internațional Anual al Muzeului Național Brukenthal (Ed. Muzeului Național Brukenthal, 2023, 789 pg). O veritabilă provocare interdisciplinară și o atentă punere în valoarea unui tezaur altfel greu de evaluat doar „turistic”, prin ochii oamenilor care privesc, se bucură și pleacă. Se vădește că pentru a se menține la acest nivel cu totul special Muzeul are nevoie de oameni bine pregătiți care ne fac dovada, an de ani tehnic dar în fiecare zi practic, că dincolo de exponate și expoziții, dincolo de management și marketing sunt profesioniști în sensul academic al cuvântului, rotoarele de forță ale dinamizării misiunii muzeale.
Reținem pentru împreună- cititori cu noi cuprinsul volumului: Cuvânt înainte. Pentru cunoaștere și înțelepciune- Brukenthal, Ars &Historia (Alexandru Chituță, pp. 11-12); Secțiunea Artă: Portretul unui „Bărbat cu carte” datat 1558, una dintre cele mai vechi lucrări de pictură laică din Transilvania (Iulia Mesea, pp. 15-50); Tripticul Deisis de la Muzeul Național Brukenthal (Ana Dumitran, Oksana Somak, pp.51-68); Artă după artă. O analiză comparativă a „Trișorilor” lui Caravaggio, lucrări aflate în colecția Muzeului Național Brukenthal (Raluca Cobuz, pp. 69- 80); Agnosotos Theos (în gr. în original, n. NC): Studiul și reatribuirea a trei lucrări din colecția de gravură italiană a Muzeului Național Brukenthal (Alexandra Postelnicu, pp. 81- 108); „Istoria Imperiului Otoman” de Dimitrie Cantemir pe piața central-europeană a cărții: I. 1756-1780 (Alexandru Muntean, pp. 109-184); Octavian Smighelschi, „Notițe la studiul din sfera iconografiei orientale a lui Miron Cristea” (Ioana Gruiță-Savu, pp.141-184); Theodor Pallady (1871-1956): Opera grafică din patrimoniul Muzeului Colecțiilor de Artă (Liliana Chiriac, pp.185-210); Date noi privind activitatea pictorului Ștefan Popescu, în Germania și în Franța (Elena Olariu, pp. 211-224); Der Mensch im Mittelpunkt ihres Schaffens: die Bildhauerinnen Margarete Depner (1885-1970) und Annemarie Suckow von Heydendorff (1912-2007)(Gudrun- Liane Ittu, pp. 225-254); Aurel Ciupe. Instinctiv și cerebral. Lucrări din Colecția de Artă a Muzeului Județean Mureș (Cora Fodor, pp. 255-282); Die Kunst Friedrich von Bomches. Deren Pragekraft uber die Biographischen Bruche Hinweg (Irmgard Sedler, pp. 29=83- 318); Arhiva științifică a lui Teodor Ionescu – șeful Galeriei de Artă a Muzeului Brukenthal (1956- 1970). Corespondența privind pictura italiană (Daniela Dâmboiu, Doina Ene, pp. 319- 350); Remarks on Sone Works by Transylvanian Painters Depicting Oriental Carpets (Alexandru Gh. Sonoc, pp. 351-394); Observații privind colecția de artă religioasă a Muzeului Brukenthal (Frank Th. Zegler, pp. 395- 436); Arta contemporană și politicile vieții în cadrul democrație dialogice (Cristina Moraru, pp. 437- 456) și Importanța reproducerilor fotografice în muzee (Adrian Luca, pp. 457-466). O a doua parte a volumului este dedicată Secțiunii Istorice: Considerații privind transmiterea puterii și producția de monedă- Tipul Larissa? Apollo- Amphipolis (Silviu Purece, pp. 469-476); Încuietoarea de poartă din secolul al XVII-lea aflată în colecția Muzeului de Istorie Sighișoara (Nicolae Teșculă, pp. 477- 482); Produse ale Breslei Lăcătușilor din Sibiu în colecția Muzeului Brukenthal (Raluca Maria Frîncu, pp.483- 492); Producerea și întrebuințarea sticlei în Transilvania, secolele XV-XVII (Răzvan Malanca, pp. 493- 530); Bresle și manufacturi în orașul Cisnădie (1404- 1918) (Alexandru Bucur, pp. 531- 538); Trei sute de ani de fier: reconstituirea uzinelor de fier din Bocșa secolului XVIII-lea (Dragoș Mihai Nuță, pp. 539- 584); Prelucrarea semințelor oleaginoase ilustrată în patrimoniul Muzeului Civilizației Populare Tradiționale ASTRA (Bianca Stroia, pp. 585- 600); The effects of modernization industrialization and the emergence of a socialist movement in Galați and Brăila until the geginning of Great War (Alin Burlec, pp. 601-63); Cum s-a dezvoltat industrial Oradea în perioada absolutismului habsburgic (1848-1867). Considerații generale (Ronald Hochhauser, pp. 631-644); Teascurile și mașinile cilindrice în tipografiile din Țara Românească și Moldova între 1800-1910 (Delia Petrescu, Tudor Petrescu, pp. 645-666); Cărți poștale din colecția Muzeului Național Brukenthal ilustrând imagini ale bazinelor carbonifere din România (Delia Voina, pp. 667-686); Țigla lugojeană- De la sfârșitul secolului XIX până la moarte (Waldemar-Alexander Megerle, pp. 687- 702); Vizita lui Nicolae Ceaușescu și a Elenei Ceaușescu la întreprinderile industriale din județul Sibiu (3-4 iulie 1984) (Andreea Corca, pp. 703- 726); Monumente de arheologie industrială la Iași (Lenuța Chiriță, Monica Nănescu, pp. 727- 758); Sibiul și electrificarea României (Marcel Stancu, pp. 759- 780) și Cercetări privind prelucrarea industrială a cânepii în orașul Dumbrăveni (Județul Sibiu ) (Mihaela Gherghel, Adrian Stoia, pp. 781-789). Un teritoriu al cunoașterii extrem de variat, amplificat de meticulozitatea scrisului și articularea iconologică a volumului. Mai mult decât o carte, o catedră deschisă multidisciplinarului și cercetării colective.