O remarcabilă lucrare apărută în original în 2023 este adusă pe piața de carte românească în inspirata traducere a Siminei Bălășoiu: Norman Lebrecht, De ce Beethoven. Un fenomen în 100 de piese (Ed. Baroque Books&Arts, 2023, 414 pg.). Dacă aș căuta o carte mai echilibrată în gust între conținutul literar și monumentalitatea iconologică a editării nu cred că aș afla o alta mai frumoasă. N-ai cum să-i refuzi citirea, adâncirea și cumințirea dinaintea convulsiilor realității din jur. Un soi de carte-medicament despre Beethoven, un Beethoven privit prin lentilele unei analize neașteptate: îndrăgostit și inspirat, zăvorât în surzenie și în durerea pierderilor iremediabile și, iarăși, un Beethoven inspirat, năucitor și biruitor. Ce reușește autorul? Să te așeze într-o lume a poveștii lui Beethoven, construind cu exuberanță fabuloasa realitate din care a izbucnit către noi nu doar muzica incredibilă a unui geniu ci și motivația din striațiile căderii și revenirii sale. Caut o echivalență de carte și nu, nu aflu. Modul în care omul care este jurnalist specializat în muzică, muzică clasică, te poartă prin istoria de idei și construcții antropologice dar și prin simplitatea apropiată de isihie a persoanei ce refuză să coboare în personaj oferă un tonus intelectual și sufletesc restaurator. Cartea nu e recomandată desigur celor care consideră arta muzicii ca fiind orice zgomot care distribuie decibeli într-o lume și așa zdrobită de gălăgii cu ifose de artă. Cuminte, distinsă, plină de legături culturale care te provoacă, o simfonie de inteligență.