Două planete ale Teatrului, aprinse în lumina rampei Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu

Acasa >

Articol

Două volume remarcabile mi-au dovedit, a câta oară, rostul universal al Festivalului Sibian de Teatru, anotimpul regăsirii în cuvinte a Frumosului. Ambele volume sunt editate- cu rigoare vrednică de a fi remarcată, de către colegii noștri sibieni Diana Nechit și Andrei C. Șerban – și reprezintă un necuprins de gândire și dinamică a înțelegerii textului de teatru.  În cadrul Antologiilor Lansman – punct de reper constant al valorificării textelor teatrale- au apărut așadar Teatru în doi, în trei. O antologie de teatru francofon contemporan (Editura Universității Lucian Blaga, Sibiu, 2021, 316 pg.) și Teatru African contemporan. De expresie franceză (Editura Universității „Lucian Blaga”, Sibiu, 2021, 149 pg.). Ambele volume dispun de o Prefață a lui Constantin Chiriac (pp. 7-11 și pp. 7-11) și o alta semnată de Emile Lansman (O comoară de inspirație, pp. 11-16 și, respectiv, O altă viziune asupra lumii, pp. 9-12) cărora se adaugă scurte prezentări realizate de cei doi editori-tălmăcitori ai textelor (Teatru în doi, în trei. Un pretext, pp. 17-18 și Teatrul african de expresie franceză: în loc de argument, pp. 13-14). Suntem chemați la degustarea unor texte de teatru reprezentative. Pe unii dintre autori îi regăsești între scenariștii ori coscenariștii unor filme africane inspirate, îi afli în paginile revistelor de teatru ca buni cunoscători ai fenomenului teatral internațional. Textele acestea însă dezvăluie sensibilități, problematici ample și rezoluții personale la o serie de teme generate de lumea gândirii și negândirii de astăzi. Editorii, inspirați revin asupra termenului și nu întâmplător, ne oferă astfel două cercuri de străbătut, două șotroane textuale atent construite. Din primul volum reținem, pe repede înainte: Nicio veste încă (Michel Bellier), Livropatul (Thierry Debroux), Cei care nu trec de iarnă (Solenn Denis), Un domn în vârstă ordonat (Jean- Pierre Dopagne), Isolda cea din penumbră (Eric Durnez), Cicloane (Daniely Franciscque), Exercițiul uitării (Emma Hache), Factorul uman (Thierry Jansen), Rapsodie (Gael Octavia) și Copilăria într-o găleată (Sonia Ristic). Din cel de-al doilea, de care m-am lăsat topit pentru frumusețea unor texte: Zilele se târăsc, la fel și nopțile (Leandre-Alain Baker), Targuiya (Moussa Diagana), Recuperări (Kossi Efoui) și Valea ignoranței (Hermas Gbauidi). Două volume de Antologie cu sens unic, aducând aproape continentele unei euhologii teatrale remarcabile.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Custom Image

Autor
17 februarie 2022 la 08:20

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor b.o.n.
acum 3 ore
Bărbat sibian de 55 de ani, dat dispărut de două săptămâni, de familie
Poliţiştii sibieni caută un bărbat în vârstă de 55 de ani care nu a mai putut fi contactat...
Actualitate
1 min de citit
Autor b.o.n.
acum 3 ore
Transportul buletinelor de vot către secțiile de votare, fără incidente. Secțiile de votare, păzite de angajații MAI pe timpul nopții
Datele centralizate la nivelul  județului Sibiu arată că misiunile de asigurare a protecției buletinelor de vot și a...
Actualitate
1 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 5 ore
Sibianca Sara Hanț, în finala „Românii au Talent”. Bobonete: „Ești, în continuare, o revelație”
Sara Hanț, fata talentată din Sibiu, a reușit să impresioneze în semifinala emisiunii „Românii au talent”, calificându-se printre...
Actualitate
2 min de citit