Peisajul educației internaționale evoluează determinat de progresele tehnologice, de opțiunile în schimbare ale elevilor și de noile abordări pedagogice. Educația se racordează la tendințele și inovațiile emergente în predare și învățare sub presiunea impactului tehnologiilor digitale, a învățării personalizate, a abordărilor interdisciplinare solicitate de societatea contemporană. În plus, se schimbă și rolul formatorilor ca facilitatori ai învățării. Ei trebuie să se racordeze la stringențele competențelor care se cer a fi promovate în secolul nostru. Prin adoptarea acestor tendințe și inovații, educatorii/profesorii trebuie să creeze experiențe de învățare dinamice, captivante și transformatoare care îi pregătesc pe elevi pentru o lume din ce în ce mai complexă și interconectată. Multe din aceste aspecte ”radiografiate” de Institutul Național de Statistică (care oferă o imagine reală despre participarea populaţiei şcolare la procesul de instruire din cadrul sistemului nostru educaţional, reflectate și în acreditările eliberate de ”International Standards of Education” le-am abordat cu jr. PhD. Bianca Borcan, directorul Școlii Internaționale Sibiu, un dialog din care am reținut aspecte demne de consemnat.
Diagnosticul educației și cercetării românești
„Încă de la constituirea instituției noastre de învățământ am înțeles că noțiunile tradiționale de școlarizare și evoluția abordărilor pedagogice trebuie să reflecte dinamica la zi a societății. Ca atare noi am avut în vedere să ne focusăm educațional-formativ pe tendințe și inovații în predare și învățare, înțelegând confluența unor factori externi cum ar fi: tehnologia digitală, schimbarea demografică, mobilitatea familiei spre zone atractive din punct de vedere profesional și economic, o mobilitate la care se acomodează și tinerii acestor familii. Din aceste motive Școala Internațională Sibiu a apelat și la cadre didactice de peste hotare. Noi uzităm actualele practici profesionale care asigură o educație eficientă și sustenabilă. Implementăm noi moduri de instruire și evaluare. Constatăm cu bucurie că demersurile noastre sunt armonice inclusiv cu recenta strategie lansată de Ministrului Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, în urma raportului ”Diagnostic al educației și cercetării românești”, prin care dorește integrarea României în OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), anume prin ”evidence based education”- la toate nivelurile, cu tehnici de învățare și de predare în școli/în clasele unde au loc cursurile”.
Diferența dintre învățământul de stat și cel privat
„În România, școala de stat este adesea prea încărcată, supra-solicitantă, cu un curriculum rigid, bazat pe parcurgerea unor materii de studiu vaste, condensate în puține ore. Clasele sunt aglomerate, iar elevii parcurg într-un interval de timp scurt diferite materii fără a putea fi însușite relevant, aspect care generează efecte negative în procesul de predare-învățare. În opinia noastră învățământul de stat oblăduiește și instituții unde prevalează forma și mai puțin a fondului” ne preciza PhD. Bianca Borcan. Conform acesteia, în mediul public, unele persoane cataloghează școlile private ca fiind „Cenușăreasa sistemului educațional național (…) o prejudecată profund eronată (…). Din fericire sunt mulți părinți care înțeleg calitatea programelor de studii adaptate pentru vremurile în care trăim și în care vor trăi copiii noștri”. Potrivit directorului ”Școala Internațională Sibiu are un feedback pozitiv, căci reflectă cu mare fidelitate un alt orizont de învățare, motivațional, care pune accent pe spiritul inovativ și cognitiv focusat pe abilitățile elevilor, fiind o școală unde părinții sunt implicați indirect ca suport emoțional în evoluția copiilor. Obiectivul elevilor, părinților (români și străini), dar și al școlii este comun: educația la standarde internaționale”.
Ce alegem: Bacalaureat international, A-levels sau Bacalaureat românesc?
Am aflat că la ora actuală instituția este într-un proces dinamic de acreditare a întregului ciclu de școlarizare, care cuprinde acum și învățământul liceal, un parcurs pentru care Școala Internațională Sibiu are un atu aparte, anume ”parteneriatul cu Comandamentul Corpului Multinațional de Sud-Est al NATO dar și posibilitatea de a școlariza implicit copiii militarilor din Garnizoana Sibiu”. Costurile funcționării reflectă infrastructura, standardele programului educațional, materialele didactice dar și nivelul expertizei profesorilor. ”Școala Internațională Sibiu este o investiție în viitorul comunității, sustenabilă și necesară autorităților, investitorilor dar celor care înțeleg importanța pregătirii copiilor pentru atingerea obiectivelor academice sau profesionale. ”Totuși să nu omitem un aspect esențial: Școala Internațională Sibiu activează în baza unui curriculum internaționale oferit de IB Organisation, care are un concept menit a-i ajuta pe elevi să devină participanți atrași de procesul de cunoaștere, activi în propria educație, fiind conectați la lumea din jurul lor” spune jr. PhD. Bianca Borcan.
Am fost încredințați de director că instituția este focusată pe patru programe academice riguroase. Astfel ”Programul Anii Primari (PYP) cuprinde clasele de preșcolari care au 3-6 ani și pentru școlari cu vârsta cuprinsă între 6-12 ani, adică pentru anii de studiu I-VI. ”Programul Anii Gimnaziali (MYP)” se adresează elevilor cu vârste cuprinse între 11-16 ani, pentru clasele VII-X iar DP este programa pentru clasele XI-XII, pentru elevii cu vârsta cuprinsa între 16-19 ani. Având în vedere că predare se face exclusiv în limba engleză, noi organizăm și cursuri de pregătire pentru susținerea examenului de competență lingvistică în limba engleză, precum Cambridge, IELTS sau TEFL”. În completarea programei internaționale IB, Școala Internațională Sibiu oferă și învățământ primar în limba germană, fiind singura școală privată din Sibiu autorizată prin ordin de ministru și care respectă Curriculum Național.
Te miri ce si-n fond nimic!