Am fost pe șantierul Secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș a autostrăzii Sibiu – Pitești, acolo unde prind contur două dintre cele mai importante structuri ale tronsonului: tunelurile gemene, botezate după numele a două sibience, Alina și Daniela.
Construcția se desfășoară în ritm susținut. Ordinul de începere a fost emis în martie 2022, iar lucrările efective au demarat în iulie 2023. În prezent, șantierul a atins un progres fizic de 73%, iar echipa, formată inclusiv din specialiști cu peste 30 de ani de experiență în construirea unir astfel de tuneluri, se menține în grafic. Fiecare tunel are o lungime de aproximativ 1.350 de metri și poartă, simbolic, numele a două femei din Sibiu care fac parte din echipa de implementare: Daniela, director comercial, și Alina, coordonatoarea departamentului de achiziții. Potrivit tradiției minerilor, Sfânta Varvara – denumirea dată utilajului cu care au fost realizate cele două străpungeri în masivul muntos – este considerată protectoarea celor care lucrează în subteran, iar tunelurile trebuie să aibă ”un nume” – o prezență simbolică ce veghează asupra muncitorilor.
Două tuneluri gemene
”Fiecare tunel are aproximativ 1.350 de metri. Sunt două tuneluri gemene: Alina și Daniela. În tradiția minerilor, există un sfânt protector – Sfânta Varvara. Potrivit acestei tradiții, se obișnuiește ca anumite persoane să fie simbolic alături de muncitori, veghind la buna desfășurare a lucrărilor. Așadar, avem două tuneluri: primul a fost botezat Daniela, după colega noastră din Sibiu, director comercial, iar al doilea, Alina. E o altă colegă de-a noastră, tot din Sibiu și gestionează departamentul de achiziții pentru proiectul tunelurilor.
Proiectul merge destul de bine. Am primit ordinul de începere în martie 2022, am avut o perioadă de proiectare, iar lucrările propriu-zise au început în iulie 2023. În acest moment, progresul fizic al șantierului este de 73%. Suntem în grafic și avem o echipă minunată. Provocări apar tot timpul, dar de aceea suntem aici, să le rezolvăm. Avem în echipă de angajați ai PORR cu peste 30 de ani de experiență în construcția de tuneluri”, a explicat Fernando Lopes, director de proiect pe șantierul Secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș.
Autostrada Sibiu – Pitești este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din România, având o lungime totală de 122,11 kilometri. Este împărțită în cinci secțiuni, fiecare aflată în diverse stadii de implementare.
Aproape o jumătate de secol de experiență
”Sunt reprezentantul consultanței, respectiv reprezint interesele statului român în relația cu constructorul austriac. Sunt în domeniu din 1976, de la terminarea facultății, și am lucrat exclusiv în acest sector, în toată țara – inclusiv pe Valea Oltului. Am ajuns și aici datorită experienței acumulate de-a lungul anilor. Inițial, am vrut să mă retrag puțin, să mă odihnesc, așa cum e normal la vârsta mea, dar iată că am ajuns să vedem luminița de la capătul tunelului – la propriu și la figurat – în sensul că lucrările se apropie de final.
Ne aflăm la tunelul Daniela, unde se execută partea inferioară. Estimăm că undeva în luna octombrie toate lucrările la acest tunel vor fi terminate, cu aproape un an înainte de termenul contractual de execuție. Au fost foarte multe provocări, mai ales legate de teren. În presă s-a scris că se lucrează în stâncă, dar în realitate aici am avut de-a face doar cu nisip și argilă, ceea ce este mult mai dificil de sprijinit decât roca tare. Deci, acesta are 1.350 de metri, iar celălalt, Alina, are 1.342 de metri, deci e mai scurt cu 8 metri.”, a declarat Corneliu Hădărean, responsabil tunel.
Din păcate, după anul 1990 nu s-au mai construit tuneluri în țară. Singurul tunel recent este tunelul Lacul Roșu, având o lungime de doar 130 de metri.
Corneliu spune că se află pe șantier de doi ani. Mai exact, pe 1 iunie a împlinit doi ani de când lucrează acolo, fiind prezent chiar de la începutul lucrărilor. ”Aici era pădure, nu era nimic amenajat”, precizează el. În prezent, echipa de pe șantier este formată din aproximativ 70 de români și 40 de muncitori străini.
Bogdan Trif: ”Am promis că se va realiza și ne-am ținut de cuvânt”
Bogdan Trif, președintele PSD Sibiu, cel care a organizat vizita, a declarat că, dacă s-ar face un top al celor mai dorite proiecte de infrastructură, cu siguranță sibienii își doresc cel mai mult realizarea tronsonului care să lege Sibiul de Pitești: ”Este un chin și pentru turiști să meargă, de exemplu, din vestul țării spre Litoral. Am avea enorm de câștigat din punct de vedere economic dacă acest proiect s-ar realiza cât mai repede! Sunt bucuros pentru că ne-am ținut de încă o promisiune!
Cu puțin timp în urmă, când exista doar un proiect pe hârtie și se vorbea despre posibilitatea obținerii unei finanțări, am venit aici împreună cu colegi de-ai mei din Partidul Social Democrat și am promis că se va realiza această legătură între Sibiu și Pitești. Prima dată am fost la Boița și am spus că urmează să se realizeze în maximum doi ani și jumătate. Erau doar câmpuri de porumb, iar toată lumea ne-a luat în râs. Țin minte că și prieteni de-ai noștri spuneau: «Am auzit destule povești de genul ăsta. Probabil nici nepoții noștri nu vor vedea realizată această legătură între Sibiu și Pitești». Le-am spus că suntem oameni de cuvânt și că ne vom ține de promisiune.
Iată că tronsonul Sibiu – Boița este realizat de mult timp, iar pe toate celelalte tronsoane se lucrează în ritm susținut. Tronsonul 5 este deja finalizat. De la Pitești până la Curtea de Argeș se circulă deja de luni bune. Ne-am ținut de cuvânt, așa cum facem de obicei și iată că reușim să aducem bucurie. În primul rând, bucurie sibienilor și mândrie că am reușit încă un proiect mare, un proiect așteptat de întreaga țară. Se va reduce considerabil distanța parcursă, timpul petrecut în trafic, iar cheltuielile vor scădea. Odată cu realizarea acestui tronson de autostradă, va veni și prosperitatea în zonă, pentru că dezvoltarea infrastructurii rutiere aduce întotdeauna prosperitate”.
La rândul său, Florian Giubega, subprefectul Sibiului, a declarat că este onorat să fie prezent la Tigveni, alături de echipa sa, acolo unde se realizează cel mai mare proiect ingineresc din perioada post-comunistă. Potrivit acestuia, este vorba despre un proiect așteptat de toți românii, iar pentru sibieni reprezintă o oportunitate extrem de importantă, întrucât va lega Portul Constanța de granița de vest a țării. Giubega a subliniat că echipa implicată în construcție a înregistrat progrese remarcabile, ajungând deja la un stadiu de 73%, și și-a exprimat speranța ca lucrările să se finalizeze cât mai curând.
Stadiul lucrărilor pe cele cinci tronsoane ale autostrăzii Sibiu – Pitești
SECȚIUNEA 1 (Sibiu – Boița, 13,17 km)
Antreprenor: PORR Construct SRL;
Durată contract: 48 de luni (12 luni proiectare, 36 de luni execuție);
Valoare contract: 612,65 milioane de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM);
Obiectiv deschis circulației rutiere în luna decembrie 2022.
SECȚIUNEA 2 (Boița – Cornetu, 31,33 km)
Antreprenor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS;
Durată contract: 68 de luni (18 luni proiectare, 50 de luni execuție);
Valoarea contract: 4,250 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);
Ordin de începere proiectare: 1 iulie 2022;
Stadiu actual: Sector 1: Viaduct 1: 40%;
Construcție: 5%;
Sectoarele 2, 3, 4 sunt în perioada de proiectare;
În data de 3 aprilie 2024 a fost emisă autorizația de construire nr. 16 pentru Sectorul 1, cuprins între km. 13+170 și km. 14+150. Antreprenorul a început execuția lucrărilor permanente în data de 7 august 2024;
Termen deschidere: 2028.
SECȚIUNEA 3 (Cornetu – Tigveni, 37,40 km)
Antreprenor:Asocierea Webuild SPA – Trancrad SRL;
Durată contract: 57 de luni (12 luni proiectare, 45 de luni execuție);
Valoare contract: 5,323 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);
Ordin de începere proiectare: 1 februarie 2023;
Stadiu actual: 5%.
Antreprenorul (WEBUILD SpA) a finalizat cele două organizări de șantier (Cepari și Racovița). În fiecare dintre acestea au fost montate câte două stații de betoane, care sunt acum funcționale.
Termen deschidere: 2028.
SECȚIUNEA 4 (Tigveni – Curtea de Argeș, 9,86 km)
Antreprenor: PORR Construct SRL;
Durată contract: 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni execuție);
Valoare contract: 1,678 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);
Stadiu actual: 73,02%;
Termen deschidere: 2027.
SECȚIUNEA 5 (Curtea de Argeș – Pitești, 30,35 km)
Antreprenor: Webuild SPA;
Durată contract: 60 de luni (12 luni proiectare, 48 de luni execuție);
Valoare contract: 1,710 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) + Programul Transport (PT);
Ordin de începere execuție: 25 septembrie 2021;
Obiectivul a fost deschis circulației rutiere în luna decembrie 2024 pe 15,7 km (sectorul Bascov – Băiculești);
Stadiu actual: 98%;
Termen deschidere: 2025.