Dacă într-un apel, aparent de la bancă, interlocutorul îți solicită prea multe informații sensibile, atunci când ajunge să îți solicite cifrele de pe card, sau chiar PIN-ul, este evident un semn că trebuie să închizi numaidecât apelul.
Odată cu creșterea nivelului de digitalizare al societății și cu cât mai multe activități din viața noastră se mută în digital, riscul pentru ca o încercare de fraudă să te găsească «la primire», este tot mai mare. Indiferent dacăse întâmplă online, prin SMS, pe platforme de social media sau printr-un apel telefonic, scenariile prin care se încearcă obținerea de bani în mod fraudulos sunt tot mai diverse și mai ingenioase.
Frauda telefonică este o tehnică rudimentară și ușor de depistat, ea reprezintă acea încercare de a obține în cadrul unui apel, date sensibile de card, cont sau date personale pe care nu ar trebui să le comunici nimănui. Apelanții se dau drept ofițeri ai băncii și pot veni cu situații de la cele mai credibile, până la cele mai penibile, atunci când nici măcar nu cunosc banca la care tu ai cont. În principiu, în afară de datele pe care banca deja le are: data nașterii, adresa de domiciliu, numele complet etc., ofițerii băncilor nu îți vor solicita alte informații, cu atât mai puțin date de card sau de cont. În eventualitatea unor situații excepționale, pe care ți le vor face cunoscute în prealabil, aceștia pot să îți solicite doar data de expirare a cardului și ultimele patru cifre din grupul de șaisprezece de pe fața cardului. Oricum ar fi, asigură-te că știi cine este persoana respectivă înainte de a continua să-i furnizezi informații sensibile, pentru a-i putea verifica identitatea prin call center-ul băncii sau la poliție.
Câteva sfaturi utile pentru a te feri de potențiale fraude: Nu introduce datele de pe card, sau PIN-ul, în cadrul tastaturii apelului și nu le comunica interlocutorului; Nu trimite bani persoanelor pe care nu le cunoști; Orice încercare de a te convinge să păstrezi discuția din cadrul apelului “doar între voi” este un mare semn de întrebare și un indiciu important că ai de-a face cu o încercare de fraudă; Un lucru mai rar întîlnit, dar la fel de periculos ca celelalte este să accepți bani în contul tău, în numele interlocutorului. Recomandarea mea este să nu faci asta.
Frauda cibernetică reprezintă orice încercare de a comite activități ilegale prin intermediul tehnologiilor digitale și al internetului, pentru a obține beneficii, de cele mai multe ori financiare. Includem aici furtul de identitate, fraudele bancare, escrocherii etc. Există o serie de indicii și informații preliminare prin care putem identifica o fraudă cibernetică înainte să cădem în plasă: Primești link-uri nesolicitate, de la persoane pe care nu le cunoști, iar acestea duc către diverse site-uri și aplicații dubioase sau chiar copii ale unora reale; Primești mesaje suspicioase de la adrese de e-mail de genul „@sepia.pl.or.jp.com”; Dacă atunci când încerci să vinzi ceva online sau trebuie să ți se transfere o sumă de bani, primești un link pentru a-ți introduce datele cardului în vederea încasării plății, înseamnă că ai de-a face cu o încercare de fraudă. Cardul bancar funcționează doar pentru plăți și nu poți să primești bani în cont prin intermediul datelor acestuia; Foarte important! Un lucru pe care multă lume îl omite, deși este un element care în 99% din cazuri te ajută să identifici o încercare de fraudă: nu ignora greșelile gramaticale! Orice ofertă, prezentare sau solicitare de informații care vine la pachet cu o mulțime de greșeli gramaticale, de ortografie sau de context este – aproape sigur – o fraudă.
Ei bine, în prima fază cel mai important este să blochezi cardul afectat, cât mai repede posibil. Poți face acest lucru din aplicația băncii sau din internet banking, depinde de funcționalitățile acestora, sau o poți face apelând numărul de pe spatele cardului. Pe urmă, evident, trebuie să îți schimbi parolele de conectare pentru aplicațiile afectate și în final, asigură-te că raportezi incidentul, la bancă, poliție sau alte organizații care se ocupă cu identificarea, urmărirea și alertarea utilizatorilor în astfel de cazuri. Ca o regulă de aur, dacă lucrezi pe PC-uri publice sau îți accesezi un cont de pe laptopul unei cunoștințe, asigură-te că nu îți introduci date personale și cu atât mai puțin datele conturilor bancare ori de conectare la internet banking.
Până data viitoare, ține sub cheie parolele și datele sensibile, pentru că la fiecare pas există cineva care ar vrea să-ți ia banii, într-un fel sau altul.
Andrei-Nicolae Căluțiu, B.Sc. științe informatice