Articol
Conform recentelor date, diseminate de Institutul Național de Statistică, turismul ecumenic din România a crescut în acest an. Procente semnificative se regăsesc în Transilvania grație ofertelor multiconfesionale, capitol la care Sibiul excelează. Printre edificiile religioase cu o apreciabilă semnificație istorică, care fac cinste patrimoniului cultural național, se află implicit Catedrala Mitropolitană din Sibiu, cu hramul Sfânta Treime, construită între anii 1902-1906 pe locul unei biserici grecești (din 1797-1799) după planurile inginerilor arhitecți Virgil Nagy și József Kommer din Budapesta. În aceste zile când se derulează, cu mare succes, cea de-a VII-a ediție ”Zilele Șaguniene”, dedicată „Anului comemorativ al imnografilor și cântăreților bisericești”, am asistat la un moment special, petrecut cu nejustificată discreție, anume finalizarea iluminatului arhitectural nocturn al Catedralei Mitropolitane din Sibiu. Acest demers a fost o dorință arzătoarea ”Părintelui nostru Mitropolit Laurențiu” anume de a se împlini/finaliza această lucrare în ajunul zilei de prăznuire a Sfântului Apostol Andrei, cel întâi chemat, Ocrotitorul României, și a Sfântului Ierarh Andrei Șaguna, Mitropolitul Transilvaniei, cel căruia i-a venit ideea inițială de a edifica catedrala de la Sibiu pentru românii ortodocși. Experții de la Elba Timișoara, care au dus la bun sfârșit proiectul, au căutat ca volumetria arhitecturală să fie pusă în valoare și noapte. A fost o muncă de Sisif dacă avem în vedere că mirabila Catedrala are 53,10 m lungime și 25,40 m lățime, o cupolă cu o înălțime de 24,70 m înălțime (34,70 m în exterior) și 15 m diametru, cu turnuri de 43 m înălțime (fără a socoti crucile). Din acest moment lumina noctură inundă implicit rândurile de cărămidă colorată (galbenă și roșie), alături de tencuiala cu pulbere din marmură de Carrarra precum și varul vechi de Düsseldorf (încă bine conservat). Aceeași lumină feerică ”se așează” pe volumetria naosul spațios, acoperit de mici acoperișuri, pe turnurile în formă de bulb dublu, având deasupra câte o cruce aurită cu o înălțimea de 1,5 m (de pe cele două turnuri) confecționate la Sibiu și aurite la Viena. Chiar și cele patru clopote (turnate la atelierul lui Friedrich Seltenhofer) se pot desluși grație acestui iluminat aparte. Practic acum iluminarea exterioară este la nivelul celei interioarea permițând turiștilor ce vizitează seara Catedrala să admire mozaicuri executate la München (după desenele lui Ludovic Kandler) sculptura iconostasului fabricat din lemn de tei aurit, tronul arhieresc, ripidele, amvonul, cele două strane pentru cântăreți, tetrapodul din mijlocul catedralei, cu cele 28 de strane pentru preoți și 82 pentru credincioșidar și superbul Iconostas, creațiile pictorului Octavian Smigelschi ori candelabrul aurit, cu 76 de becuri, executat de firma Zeiser etc.. Toate cele enumerate, alături de valoarea istorică și spirituală a acestui splendit edificiu, o copie la scară redusă a fostei Catedrale Sfânta Sofia din Constantinopol (actuala Mare Moschee Aysofya) fac parte din mirajul turismului ecumenic local.