Cercetând articolele anului 2014 - din arhiva Tribunei -, revedeam articolele publicate cu ocazia sărbătoririi a 130 de ani de la fondarea cotidianului. În urmă cu 110 ani, la 27 ianuarie 1914, în urma retragerii guvernului conservator condus de Titu Maiorescu (pe 26 decembrie 1913) se forma guvernul liberal condus de I.I.C Brătianu (până în decembrie 1916). În iunie 1914, Constanţa a fost vizitată oficial de ţarul Nicolae al II-lea, acesta fiind întâmpinat de familia regală română; era ultima vizită, înainte de asasinarea de către bolşevici. În 28 iunie, avea loc atentatul de la Sarajevo, în care arhiducele Franz-Ferdinand împreună cu soţia sa, ducesa Sofia, erau asasinaţi la Sarajevo.
Acest eveniment va declanşa Primul Război Mondial, România declarân-du-şi neutralitatea. De peste un secol datează primele cimitire comemorative de război, locuri memoriale ce l-au determinat pe marele istoric Nicolae Iorga să afirme: „Un popor rămâne în eternitate prin cultul eroilor”.
În plin Ev Mediu, diplomatul şi filozoful italian Niccolo Machiavelli (1469-1527) scria: «-Un stat nu-şi poate întemeia securitatea decât pe propriile arme; -constrângerile nu au generat niciodată soldaţi buni; -celui care câştigă o bătălie i se iartă toate greşelile; -războiul este o treabă a celor tineri şi ei sunt cei mai în măsură să vorbească despre el, căci ei sunt cei mai capabili să-l ducă la bun sfârşit». O istorie a patrimoniului ne demonstrează că - o lungă perioadă de timp -, bisericile au salvat mormintele domnitorilor şi a conducătorilor locali. Plăci din piatră străjuiesc şi astăzi criptele acestora în interiorul bisericilor, cea mai renumită galerie sibiană fiind FERULA din Catedrala Evanghelică din Sibiu, cu cele 67 de lespezi funerare, unice în România. Obiceiul a fost interzis în 1796, cimitirele dezvoltându-se în jurul bisericilor, multe morminte fiind semnalate prin cruci de lemn, practica fiind păstrată până la finele sec. al XIX-lea, când s-a legiferat construirea de cimitire în afara localităţilor. Astfel, s-a fondat Cimitirul Municipal din Dumbrava Sibiului (la începutul sec. XX), crucile de piatră păstrându-se nealterate până în zilele noastre. Au dispărut treptat crucile de lemn, constatându-se cât de efemere erau pentru memoria înaintaşilor. Iar fără o administrare coerentă (inventariere, conservare şi protecţie legală) pe termen mediu şi lung, multe monumente şi cimitire comemorative vor dispărea, natura cerându-şi drepturile. La începutul mileniului III, mulţi vorbesc de lecţiile trecutului. Pentru a desluşi termenul - intrat de mult în conştiinţa publică -, apelăm la lucrarea „Lecţiile istoriei”, opera familiei Will şi Ariel Durant, Ariel fiind cercetătoare şi scriitoare americană de origine rusă (1898-1981). Cei doi au scris celebra serie „Poveste a civilizaţiei”, primind Premiul Pulitzer pentru nonficţiune generală (în 1968) şi Medalia Prezidenţială a Libertăţii (în 1977). În capitolul „Istoria şi războiul”, sunt expuse opiniile acestora, argumentate extrem de veridic:
«Războiul e una dintre constantele istoriei, pe care civilizaţia sau democraţia nu au eliminat-o. În ultimii 3421 de ani de istorie cunoscută, doar în 268 nu au existat războaie. Am admis că războiul este azi forma supremă a concurenţei şi selecţiei naturale la specia umană. „Polemos peter ponton” spunea Heraclit; războiul, sau competiţia, e sursa tuturor lucrurilor, un izvor puternic de idei, invenţii, instituţii şi state. Pacea este un echilibru instabil, care poate fi menţinut doar prin supremaţie acceptată sau putere egală. Cauzele războiului sunt aceleaşi ca ale concurenţei între indivizi: lăcomie, ostilitate, mândrie, dorinţa de a obţine hrană, pământ, materiale, combustibil, dominaţie. Statul are toate instinctele noastre, fără să aibă şi limitele noastre. Individul se supune restricţiilor stabilite de morală şi lege, fiind de acord să înlocuiască lupta cu negocierea, fiindcă statul îi garantează protecţie de bază pentru viaţa, proprietatea şi drepturile sale legale. Statul în sine nu recunoaşte nici un fel de restricţii importante, fie pentru că e suficient de puternic pentru a ignora orice interferenţă cu voinţa sa, fie pentru că nu există nici un superstat care să-i ofere protecţie de bază, şi nici vreo lege internaţională sau cod moral care să aibă valoare efectivă. Pentru individ, mândria aduce şi mai multă vigoare în întrecerile din viaţă; pentru stat naţionalismul aduce forţă sporită în diplomaţie şi război. Când statele europene s-au eliberat de sub dominaţia şi protecţia papală, fiecare a încurajat naţionalismul şi un adaos la armata şi flota sa. Dacă viza un conflict cu o anume naţiune, întreţinea în poporul său ura împotriva acelei naţiuni şi formula sloganuri pentru a aduce acea ură la punctul culminant, neuitând însă să accentueze dragostea sa pentru pace. (…) În secolul XX progresul comunicaţiilor, al transporturilor, al armelor, al mijloacelor de îndoctrinare a făcut războiul o luptă a popoarelor, atât a civililor cât şi a soldaţilor, victoria fiind obţinută prin distrugerea totală a vieţii şi a proprietăţii. Un singur război poate distruge azi munca de secole în construcţia oraşelor, creaţia artistică şi dezvoltarea obiceiurilor civilizate. Ca o consolare, războiul contemporan promovează ştiinţa şi tehnologia, ale căror invenţii letale, dacă nu sunt uitate în sărăcia şi barbaria universală, e posibil ca ulterior să îmbogăţească realizările materiale din timp de pace. (…) „Măreţia în politică”, spunea Edmund Burke, „nu rareori este adevărata înţelepciune, iar un mare imperiu şi minţile înguste nu fac casă bună împreună”. Imaginaţi-vă un preşedinte american spunându-le liderilor ruşi şi chinezi: Dacă am urma cursul normal al istoriei, ar trebui să vă declarăm război de teama a ceea ce aţi putea face peste o generaţie. Sau am putea urma precedentul îngrozitor al Sfintei Alianţe din 1815 şi să ne dedicăm resursele şi tinerii cei mai capabili suprimării oricărei revolte împotriva ordinii existente de pretutindeni. Dar suntem dispuşi să încercăm o nouă abordare.
Vă respectăm popoarele şi civilizaţiile ca fiind printre cele mai creative din istorie. Vom încerca să vă înţelegem sentimentele şi dorinţa de a vă dezvolta propriile instituţii fără teama unui atac. Nu trebuie să permitem temerilor noastre reciproce să ne conducă la război, fiindcă nemaivăzuta capacitate de ucidere a armelor noastre şi alor voastre aduce în discuţie un element nefamiliar în istorie. Propunem să trimitem reprezentanţi care să discute cu ai voştri într-o conferinţă prelungită, pentru rezolvarea diferenţelor dintre noi, încetarea ostilităţilor şi a subversiunilor şi reducerea armamentului. Oriunde în afara graniţelor noastre ne vom găsi în competiţie pentru supunerea unui popor, suntem dispuşi să ne conformăm unei alegeri corecte din partea populaţiei respective. Să ne deschidem uşile unii altora şi să organizăm schimburi culturale care să promoveze aprecierea şi înţelegerea. Nu ne temem că sistemul vostru economic îl va înlocui pe al nostru, şi nici voi nu trebuie să vă temeţi că al nostru îl va înlocui pe al vostru; credem că fiecare sistem va învăţa de la celălalt şi va putea convieţui cu acesta în cooperare şi pace. Poate fiecare dintre noi, în timp ce păstrează mijloacele de apărare corespunzătoare, poate încheia pacte de neagresiune şi neamestec cu alte state, şi de la aceste acorduri poate prinde contur o ordine mondială în care fiecare naţiune poate rămâne suverană şi unică, limitată doar de convenţiile semnate de bună voie. Vă cerem să vă alăturaţi în această sfidare a istoriei, această hotărâre de a aduce bunăvoinţa şi civilizaţia în relaţiile dintre state. Ne angajăm în faţa întregii omeniri să intrăm în această aventură cu toată sinceritatea şi încrederea. Dacă pierdem la jocul de noroc al istoriei, rezultatele nu pot fi mai rele decât cele pe care le-am putea aştepta prin continuarea politicilor tradiţionale. Dacă noi şi voi reuşim, vom merita timp de secole un loc în memoria recunoscătoare a umanităţii.
Generalul zâmbeşte. „Ai uitat toate lecţiile istoriei?”, spune el, „şi toată natura umană pe care ai descris-o”. Unele conflicte sunt prea adânci pentru a fi rezolvate prin negociere; şi în timpul negocierilor prelungite (dacă e să ne luăm după istorie), acţiunile subversive vor continua. Se va ajunge la o nouă ordine mondială nu prin înţelegere între gentlemeni, ci printr-o victorie atât de decisivă a uneia dintre marile puteri încât aceasta va putea dicta şi impune legea internaţională, ca Roma de la Augustus până la Aurelius. Astfel de interludii de pace atotcuprinzătoare sunt nefireşti şi ieşite din comun; se vor încheia în curând prin schimbări în distribuţia puterii militare. Ne-ai spus că omul e un animal competitiv, că statele sale trebuie să fie ca el şi că selecţia naturală funcţionează azi pe plan internaţional. Statele se vor uni în cooperare fundamentală doar dacă vor fi toate atacate din afară. Poate că azi ne deplasăm rapid spre acel platou al competiţiei; se poate să intrăm în contact cu specii ambiţioase de pe alte planete sau stele; nu peste mult timp va urma un război interplanetar. Atunci, şi doar atunci, noi, toţi cei de pe Pământ, ne vom uni». Lecturând pasajul selectat, putem să ne întrebăm:
ne-au fost predate, toate lecţiile istoriei?
(va urma)
S-a deschis trecerea peste calea ferată de pe Calea Turnișorului |
Junii Sibiului, la Viena, 2014 |
Junii Sibiului, la Viena- 2014 |
Hotelul de Gheata de la Balea lac |
Premiera nationala in chirurgia valvei aortice |
Ansamblul "Cindrelul |
Asfalt de autostrada pe Calea Poplacii |
Film prezentare |
Bătaie după accident pe strada Podului |