Programul Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS), aprobat prin H.G. nr. 1309/2021, reprezintă o intervenţie sistemică, asumată de Ministerul Educaţiei în vederea combaterii PTŞ (părăsire timpurie a şcolii).
PNRAS este implementat în cadrul Planului Naţional pentru Redresare şi Rezilienţă al României (PNRR).
PNRAS urmăreşte atingerea următoarelor obiective generale:
a) diminuarea riscului de abandon şcolar în cel puţin 25% din unităţile de învăţământ participante la Program în perioada 2021-2026, cu încadrarea unităţii de învăţământ într-o categorie de risc mai mic;
b) îmbunătăţirea rezultatelor obţinute de elevi în cadrul evaluărilor naţionale şi creşterea procentului de elevi care finalizează învăţământul gimnazial;
c) creşterea participării absolvenţilor învăţământului gimnazial la Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi a ratei de tranziţie de la învăţământul secundar inferior la învăţământul secundar superior.
Rezultatele aşteptate la nivelul unităţilor de învăţământ beneficiare de granturi, pe perioada implementării sunt:
1) Creşterea eficienţei şi eficacităţii interne ale şcolii, reflectate prin:
a) scăderea ratei de abandon şcolar;
b) creşterea ratei de finalizare a învăţământului gimnazial;
c) creşterea ratei de participare la Evaluarea Naţională la clasa a VIII a;
d) reducerea procentului de elevi care iau sub nota şase la Evaluarea Naţională;
e) reducerea absenteismului şcolar.
2) Îmbunătăţirea proceselor de predare - învăţare - evaluare;
a) creşterea procentului de cadre didactice din unitatea de învăţământ care folosesc mijloace de predare - evaluare digitale;
b) creşterea procentului de cadre didactice care folosesc strategii pedagogice moderne la nivelul clasei (instruire personalizată, abordări pedagogice structurate, centrate pe elev etc.) sau de prioritizare a elevilor (programe remediale în grupe mici, sau învăţare autodirijată susţinută de tehnologie).
3) Creşterea accesului elevilor aparţinând unor categorii vulnerabile la o educaţie de calitate;
4) Îmbunătăţirea interacţiunii între toţi actorii-cheie ai ecosistemului şcolar (elevi, cadre didactice, părinţi, directori, inspectori, reprezentanţi ai comunităţii etc.);
5) Îmbunătăţirea climatului la nivelul şcolii şi la nivelul clasei;
6) Creşterea timpului de instruire alocat elevilor în risc de abandon.
Intervenţiile SG PNRAS vizează în special elevii de gimnaziu (clasele V-VIII), deoarece riscul de abandon şcolar este mai mare în învăţământul gimnazial, în special în clasa a V-a, anul de tranziţie de la ciclul primar la cel gimnazial.
Grupul ţintă principal în cadrul SG PNRAS este alcătuit din elevii din clase de nivel gimnazial în risc de abandon şcolar.
Elevii în risc de abandon şcolar sunt:
a. elevii cu prezenţă scăzută la şcoală = elevul are peste 20 de absenţe nemotivate/lună;
b. elevii cu rezultate scăzute la învăţătură (elevii au medii sub 7 la limba română/matematică sau medii generale mai mici de 6,5 sau elevul a rămas corigent cel puţin la o materie);
c. elevii care au repetat cel puţin un an şcolar;
d. elevii care au un istoric şcolar de sancţiuni (de ex., elevul a fost exmatriculat, transferat din motive disciplinare, are note scăzute la purtare şi aşa mai departe) sau au fost înregistrate plângeri făcute de alţi elevi/profesori.
Durata proiectului pentru cele 40 de şcoli din runda 1 este de 36 de luni.
Judeţul Sibiu beneficiază de o finanţare în valoare de 27.172.027,96 lei.
Inspectoratul Şcolar Judeţean Sibiu este responsabil cu implementarea, monitorizarea şi raportarea privind schema de granturi PNRAS.
TRIBUNA, din interior. Emil David, interviu-eveniment: de la Slavici, la patroni – via PCR |
Drone, artificii, muzică și luna plină, au făcut senzație pe cerul orașului în prima seară de FITS |
S-a deschis trecerea peste calea ferată de pe Calea Turnișorului |
Junii Sibiului, la Viena, 2014 |
Junii Sibiului, la Viena- 2014 |
Hotelul de Gheata de la Balea lac |
Premiera nationala in chirurgia valvei aortice |
Ansamblul "Cindrelul |
Asfalt de autostrada pe Calea Poplacii |