A înviat! Nu este aici! (Marcu 15.42-47; 16.1-12)

Suntem întorși, prin această Evanghelie, în Vinerea Mare. Hristos, singur, lăsat ca un mort oarecare. Unii ne spun că pe piatra ungerii, aceea care până astăzi miroase a mir. Unde Domnul nu fusese miruit îndeajuns. Cine ar putea înmiresma cum se cuvine pe Acela care este Mirul? Iosif din Arimateea, personaj fugitiv dar fundamental, negociază, efectiv, Trupul. Aștepta Împărăția lui Dumnezeu, ne spune Marcu Evanghelistul, cel care scriind textele sale în aramaică se adresează direct evreilor cu lucrarea sa. Știau din plin ce înseamnă această așteptare iudeii credincioși. O gustaseră prin prezența Domnului Iisus Hristos dar o și rataseră lăsându-se atrași în nemernicia administratorilor Templului. Pilat nu se dezminte. E om de treabă dar laș. Află că Mântuitorul a murit. E semn că se temea că va învia direct, sub ochii plini de venin ai ucigașilor săi. Văzând istoria lumii mă întreb de câte ori oare l-ar fi omorât cu ură pe Acela ce-i înviase, îi vindecase, îi învățase iubirea? E greu de spus. Luat din custodie romană, Mântuitorul este pus în mormântul nou al lui Iosif. Știm, din frumoasa cântare a Prohodului, că Părinții Bisericii identifică o asemănare între Iosif -logodnicul Mariei- care-L primește în custodie paternală de la Tatăl într-o peșteră și acest Iosif, sfetnic bine-văzut, care-l așează în mormântul său- peșteră, înapoi, în custodia Tatălui Ceresc. Cel din urmă cumpără giulgiu, îl învelește și-l așează în mormântul săpat în groapă. Sunt primele gesturi de tandrețe umană pe care Domnul le primește după oprimarea Sa, nesăbuita sa chinuire. Un Iosif leagănă Pruncul, un Iosif așează în liniștea mormântului Răstignitul. Mereu sub aureola de bucurie a Învierii uităm gesturile umanului absolut. Dispus să negocieze, tandru acoperitor de Trup zdrobit, dăruitor al propriei gropnițe, Iosif cel din urmă ridică prima catedrală Domnului. Piatra încape pe Cel Neîncăput. Cea mai fierbinte dintre toate materiile martore la Facerea Lumii primește Creatorul în tăcere. E liniște. O altă piatră pecetluiește gura Mormântului. E seară. Și va fi dimineață.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

            Știm că singura reacție a falsificatorilor de judecată este judecata falsă. Cheamă paznici, ba chiar cer întăriri trupe romane. Incredibilă doleanță a celor înfricoșați de Înviere. E interesant cum icoane ni-i descoperă tremurând de frica Învierii în care, dacă ar fi crezut cu adevărat, nu s-ar fi atins de Cel de Neatins. Se simte că nu credința îi mânase la uciderea lui Hristos ci teama de a nu pierde un loc privilegiat, un spațiu al falsei sacralizări, amendat mereu și de Ioan Botezătorul și de Mântuitorul Hristos. Nu. Templul nu mai era centrul cultului ce-l bucura pe Dumnezeu. Botezând la Iordan, de exemplu, pentru iertarea păcatelor, Ioan amenda Templul. Nu mai era acolo forța care să dăruiască iertarea. Din Iordan trecuse în Cel botezat la Iordan. De aici frica, cumplită și ideologizată, a celor care-L răstignesc. Le era frică de iertarea Lui.

            De departe privesc Maria Magdalena și Maria lui Iose. Dar de aproape? Putem bănui, și dacă greșim vom fi iertați, că acolo, aproape, era și Maica Domnului. Personal nu o văd lipsind de la momentul în care, în zori, alături de cele două femei pomenite și de Maria lui Iacov și de Salomeea, căutând pe cineva care să răstoarne piatra de la ușa mormântului descoperă Îngerul ce le vestește Învierea care răstoarnă piatra de pe ușa tuturor mormintelor. Nu știu dacă au teologhisit ele cât noi, cei de azi, în clipele dintâi ale aflării Învierii. Dar putem bănui ce vor fi însemnat cuvintele: „Nu vă spăimântați! Pe Iisus Nazarineanul cel răstignit Îl căutați? Nu este aici! Iată locul în care L-au pus.” (Marcu 16.6). Nu știa Îngerul pe Cine caută femeile în zorii celei dintâi zile? Aveau nevoie femeile de amănunte legate de persoana pe care o căutau- Nazarineanul, cel răstignit- ca și cum nu ar fi știut Cine e Căutatul lor? Nicidecum. Textul subliniază emoția cerului transmisă pământului. Feciorelnicul Înger simte miresia din sufletul femeilor și le tâlcuiește în cuvinte orice nedumerire, chiar nerostită. De altfel cum ar fi putut rosti vreun cuvânt când piatra fusese răsturnată lăsându-le fără cuvinte. E vizibilă în cuvinte emoția. După ce primesc azimutul întâlnirii din Galileea ele fug. Dar fuga lor nu este a unei frici oarecare. Ci e teama ce vrea să păstreze taina celor aflate. Este ca atunci când mireasa, la vreme cuvenită, prinde rod iubirii în pântece și așteaptă venirea mirelui-soț săi vestească aceasta. E teamă și bucurie deopotrivă. Cine ne va ajuta, părinți fiind, să purtăm greutatea pietrei paternității și maternității noastre? E asemeni bucuriei medicului chirurg căruia i-a reușit operația dar lasă câteva secunde de respiro și zice: oare chiar mi-a reușit? Nu. Nu e îndoială. E nevoia de a ști că minunea se întâmplă. E cea mai caldă dintre tăcerile temătoare.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

Femeile fug de la mormânt. Dar Mormântul este acolo, semn golit al Celui Care umple de Lumină lumea. E acolo și acum. Oricâte temple păgâne au clădit romanii și oricâte dărâmări i-au adus popoarele ce au cotropit Ierusalimul. E acolo nu doar ca semn ci și ca un zălog că femeile mironosițe chiar au trăit adevărul Învierii. Au fost martore. Și mirul adus la mormânt s-a risipit în Ierusalim, înmiresmând cea dintâi zi a săptămânii.

Cum ar putea Ortodoxia să-și uite mironosițele, miresele zorilor de zi? Pilda fecioarelor înțelepte și a celor nebune se încheie fericit. Cele înțelepte au întâlnit Mirele. Candele lor înmiresmate le-au purtat până în frântura de piatră a Golgotei. Ca pe niște femei-profet, femei-mir, femei-mirese ale creației din nou a lumii. Când ele aud: A Înviat! Nu este aici! ne și arată, cu râvna ascultării lor unde este Înviatul. Evanghelia ne spune- în textul imediat următor (Marcu 16.9) că cea dintâi care vede pe Înviat e Maria Magdalena, nedreptățita scenariilor zevzece ale unui postmodernism bolnav de reinventarea iadului, din care Domnul scosese, de fapt, iadul. Ei, căci gustase dintâi din forța eliberatoare de iad a Domnului Hristos. Dar era una singură, contestabilă de mulțimi. Soborul femeilor mironosițe nu putea fi însă minimalizat de nimeni. Este greu credibilă pentru că Învierea este de necrezut.  Cei doi ucenici ce-l văd și mărturisesc- cel mai probabil aceeași care cinează cu el la Emaus- vindecă și ei necredința. Dar femeile mironosițe vindecă sigur mai mult: teama de Înviat, teama de Înviere! Abia acela este creștin adevărat care nu se teme de Hristos Domnul cel Înviat!

Autor
07 mai 2022 la 13:56
Distribuie articolul:

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor Maria-Antonia OANA
acum 6 ore
Eveniment caritabil în sprijinul Asociației Animal Life Sibiu, la Cisnădioara
Pe 6 iulie, între orele 12:00 și 18:00, iubitorii de animale sunt invitați la un eveniment special organizat...
Actualitate
1 min de citit
Autor Comunicat de presa
acum 11 ore
Legendarul Christopher Froome revine la Turul Ciclist al Sibiului! Ediția a XV-a debutează în această seară, cu prezentarea echipelor
Pentru al doilea an consecutiv, britanicul Christopher Froome este prezent la startul Turului Ciclist al Sibiului. Acum în...
Actualitate
8 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 12 ore
Transfăgărășanul, zona urșilor. Câte amenzi s-au dat pentru hrănirea lor în ultimii cinci ani
Apariția tot mai frecventă a urșilor atât în localități, cât și în afara lor reprezintă o problemă tot...
Actualitate
2 min de citit
Autor b.o.n.
acum 22 ore
România mai pierde un mare campion. A murit Mihai Leu!
Cu puțin înainte de miezul nopții s-a stins din viață Mihai Leu, primul român campion mondial de box...
Actualitate
1 min de citit
Autor Ovidiu BOICA
acum 1 zi
Dragoș Albu a ajuns sub comanda lui Măldărășanu. Ce obiectiv își propune și care sunt motivele pentru care a ales Sibiul
Dragoș Albu, fostul căpitan al echipei lui Mititelu, FC ”U” Craiova, jucător împrumutat, sezonul trecut, la FC Buzău,...
Actualitate
2 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 1 zi
Tamponare în lanț pe Vasile Milea: trei mașini implicate
Un accident rutier s-a produs marți după-amiază pe Bulevardul Vasile Milea din Sibiu, unde trei mașini au fost...
Actualitate
1 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 1 zi
Liber la film! Singurul cinema în aer liber din Sibiu și-a deschis porțile. Cât costă un bilet
Începând de marți, 1 iulie, Terasa cu Flori a Centrului Cultural „Ion Besoiu” din Sibiu își deschide porțile...
Actualitate
2 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 1 zi
SONDAJ: Sibienii, îngrijorați de scumpirea energiei electrice: „Am început să facem economie tot mai mult, dar tot nu se vede în factură!”
Începând cu 1 iulie, marii furnizori de energie electrică din România, au anunțat că vor crește prețul energiei...
Actualitate
2 min de citit
Autor Adrian POPESCU
acum 1 zi
Bis la „Jaful Secolului”? Un colecționar din Cisnădioara acuză: Opere de artă (inclusiv piese de Rembrandt și Picasso) au dispărut din casă
Thomas Emmerling este un colecționar de artă, curator și om de afaceri german. Născut în 1963 la Nürnberg,...
Actualitate
3 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 2 zile
Burduf Challenge 2025 vine cu un format nou: mișcare, gust autentic și tradiții la înălțime
După șase ediții de succes, Burduf Challenge revine cu o formulă inovatoare, menită să reunească pasionații de mișcare...
Actualitate
2 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 2 zile
Record la FITS 2025: peste un milion de vizitatori la Sibiu. „Faust” a tras cortina
Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a reunit, timp de zece zile, un public impresionant  în Sibiu,...
Actualitate
2 min de citit