* Liberalii sibieni au angajat o firmă din SUA pentru a le pregăti campania electorală * Dan Huber, originar din Nebraska, este detaşatul firmei Marsh Copsey+Associates care se ocupă de întreaga campanie a candidaţilor PNL Sibiu la alegerile generale * Firma de peste Ocean este specializată în campanii electorale desfăşurate pe sistemul votului uninominal şi a susţinut până acum doar candidaţi sau partide de dreapta * Dan Huber a lucrat pentru campaniile actualului candidat la Casa Albă din partea republicanilor, John McCain, şi pentru ex–primarul New York–ului, Rudy Giuliani *
Rep: Cum va arăta campania liberalilor în acest an?
Dan Huber: Nu sunt foarte sigur că trebuie să dezvălui reporterilor din micile secrete ale strategiei de campanie. Ceea ce pot spune însă este că vom face o campanie modernă, bazată pe discuţii de la persoană la persoană. Este o campanie diferită faţă de sistemul precedent de alegeri din România. Se trece de la o reprezentare proporţională la reprezentarea unor colegii sau regiuni.
Rep: Pentru cine aţi mai lucrat ca strateg electoral înainte de PNL Sibiu?
D. H. : Am lucrat pentru trei campanii electorale, una dintre ele fiind a congressman-ului republican Adrian Smith. Am ajutat la campania lui Rudy Giuliani (n.r. - fostul primar al New York-ului şi contracandidat al lui John McCain pentru nominalizarea în cursa pentru Casa Albă din partea republicanilor) din Iowa şi am făcut muncă voluntară pentru John McCain (n.r. - actualul candidat al republicanilor în cursa ) în Colorado. Am lucrat cam peste tot în Statele Unite. Pentru mine, e pentru prima oară când lucrez în Europa. Firma Marsh Copsey+Associates Inc. a mai lucrat pentru diferite campanii electorale din Europa sau Orientul Mijlociu. Firma nu a mai lucrat până acum în România.
Rep: Vă ocupaţi singur de această campanie a liberalilor?
D.H. : Mai este un coleg de-al meu aici. El este originar din România. Cel mai probabil, până în ziua alegerilor, vom fi mai mulţi aici.
Rep: Aţi cunoscut candidaţii PNL-ului?
D.H. : Până acum, am cunoscut doar unul dintre candidaţi. Pot să spun că are o viziune bună asupra lucrurilor şi are un viitor promiţător.
Rep: Rămâneţi în Sibiu în tot acest timp?
D.H. : Voi fi în Sibiu până după alegeri. Voi lucra şi în Mediaş. Acum stau la un hotel, dar mă voi muta într-un apartament. Sunt de o săptămână aici. Vreau să vă spun că îmi place foarte mult Sibiul. Este un oraş cu adevărat frumos. Am vizitat şi împrejurimile, la fel de frumoase. Oamenii sunt foarte prietenoşi.
Rep: Ce ştiaţi despre România şi Sibiu, înainte de a veni aici?
D.H. : Mărturisesc că nu ştiam foarte multe. M-am documentat de pe Internet. Am citit că a fost Capitală Culturală Europeană în 2007 şi puţin despre evenimentele care s-au organizat aici.
Încrezător în şansele liberalilor
Rep: Ce ştiţi despre celelalte partide politice din Sibiu şi despre candidaţii lor?
D.H. : Nu am avut încă oportunitatea de a afla mai multe despre ceilalţi candidaţi. Motivul pentru care lucrăm cu PNL este că reprezintă aripa dreaptă a politicii româneşti, iar compania Marsh Copsey lucrează doar cu partidele de dreapta şi are o mare experienţă în sistemul votului uninominal. Nu am cunoscut nici un alt candidat în afară de cel al PNL.
Rep: Credeţi că liberalii pot câştiga la Sibiu mai mult în aceste alegeri decât în 2004?
D.H. : Ştiu că PNL va lupta mai mult şi va obţine mai mult. Natura acestor alegeri este diferită faţă de cea de acum patru ani. Va fi o campanie în care se va discuta cu oamenii, pentru interesul şi binele lor. Ne aşteptăm ca împreună cu PNL Sibiu să identificăm mai mulţi votanţi şi să câştigăm mai multe mandate.
Rep: Un sondaj recent dat publicităţii relevă faptul că aproape jumătate dintre români nu ştiu cum se va vota în această toamnă, iar un sfert nici nu ştiu că vom avea vot uninominal.
D.H. : Asta va fi una dintre responsabilităţile noastre de a comunica mesajele către electorat că vor vota candidaţi, nu liste. Când treci de la un sistem la altul, este de aşteptat ca nu toţi cetăţenii să înţeleagă schimbarea. Unul dintre aspectele importante pe care candidaţii trebuie să le aibă în vedere este explicarea acestor schimbări până la momentul alegerilor.
Rep. : Cât de costisitor poate fi pentru un partid, în prag de campanie electorală, să-şi angajeze o firmă specializată de peste Ocean?
D.H. : Tot ce vă pot spune este că eu sunt un consultant. Nu mă ocup eu de afacerile firmei, nu negociez eu direct. Nu ştiu cât a costat. Eu fac treaba, nu facturile.
Rep. : Cine credeţi că va câştiga bătălia pentru Casa Albă? Obama sau McCain?
D.H. : În primul rând, trebuie să spun că sunt un republican. Am văzut mai multe rapoarte recente care relevă o diferenţă mică între cei doi candidaţi. McCain s-a apropiat la numai câteva procente de Obama. Va fi foarte interesant ce se va întâmpla la congresele democraţilor şi republicanilor. Discuţiile cele mai importante acum în SUA se referă la preţul energiei şi îngrijorarea faţă de acţiunile Rusiei din Georgia.