Pentru 60 de copii din Laslea, Valchid și Seleuș (jud. Mureș) alfabetul nu mai e o necunoscută, chiar dacă aceștia prezentau în urmă cu patru luni dificultăți mari în recunoașterea literelor și citit.
Totul s-a întâmplat în urma cooptării lor într-un proiect care are ca scop depășirea riscului analfabetismului.
„60 de copii vulnerabili din satele Laslea (jud. Sibiu), Seleuș (jud. Mureș) și Valchid (jud. Sibiu), aflați în ciclurile primar și gimnazial în învățământul formal, cu întârzieri în alfabetizare, recunosc acum alfabetul și citesc bine. Între februarie și iunie 2025, beneficiarii au făcut parte din Clubul Copiilor, un proiect care aduce educația de calitate la sat, acolo unde se înregistrează întârzieri îngrijorătoare legate de competențele de bază în citire și înțelegerea mesajului scris.
Copiii au lucrat în grupe restrânse, săptămânal, și au beneficiat și de mese calde care i-au ajutat să se concentreze mai bine. Întâlnirile au constat în ateliere de citire, scriere și dezvoltarea exprimării pe subiecte alese de aceștia: viața Reginei Maria, poezia pe înțelesul copiilor, istoria ciocolatei, cultură muzicală, viața și arta pictorilor celebri, știință, tehnologie și inteligență artificială, Uniunea Europeană, cultură generală despre America Latină și India. De asemenea, pentru participanții de clasa a opta, atelierele au presupus pregătire săptămânală pentru examenul național de limba română.
Proiectul se înscrie într-o intervenție constantă, inițiată în urmă cu 5 ani, în pandemie, care a sprijinit până în prezent peste 200 de beneficiari dezavantajați din cele 3 sate de lângă Sighișoara. Cei 60 de beneficiari actuali ai Clubului Copiilor au reușit să recupereze decalajul în literație cu ajutorul a 3 formatoare, învățătoare în mediul rural dezavantajat, cu experiență în lucrul cu copii cu nevoi speciale.
Importanța alfabetizării pentru bunăstarea individuală și comunitară și pentru reziliența în fața dezinformării și manipulării este o idee prezentă permanent în dezbaterile actuale ale societății românești. În acest context, intervențiile educaționale locale în ruralul dezavantajat, acolo unde schimbarea este cea mai lentă și dificilă, sunt definitorii pentru viitorul României. În acest peisaj, este cu atât mai important că 60 de copii citesc bine, au mai puține probleme la scris, au un vocabular mai dezvoltat și reușesc să își formeze și exprime propriile opinii”, au transmis reprezentanții asociației care a implementat acest proiect.