Einstein a avut dreptate: o stea trage dupa ea spatiu-timp! Predicţia savantului, observată, în sfârşit, de astronomi
O stea care se învârte şi trage după ea spaţiu - timp a fost observată de cercetători. Fenomenul prezis de Albert Einstein în teoria relativităţii generale e cunoscut drept "tragere a cadrului”, scrie Science Alert, citat de digi-world.tv.

Observatorul Parkes a descoperit, în urmă cu două decenii, un sistem stelar binar extrem numit PSR J1141-6545, format din două obiecte epui­zate, extrem de dense, care se învârt foarte rapid: o pitică albă şi un pulsar (un obiect dens numit stea neutronică), scrie Gizmodo.

La fiecare cinci ore, stelele orbitează una în jurul celeilalte. Cercetătorii au observat cele două obiec­te cu ajutorul telescoapelor radio Parkes şi UTMOST (din Australia), în timp ce căutau dovezi care să confirme fenomenul de tragere a cadrului.

Pitica albă i-a surprins pe cercetători cu mişcări circulare care "trăgeau" efectiv spaţiu - timp după ea, exact aşa cum e trasă apa dintr-o piscină în care se învârte cineva.

Potrivit teoriei relativităţii generale, acest efect se poate manifesta drept extra precesiune (depla­sarea axei de rotaţie a unui corp care se roteşte la viteză mare, cu un singur punct fix). Se pare că pitica albă se învârte extrem de rapid, o dată la fiecare 200 de secunde sau mai puţin, este concluzia unui studiu publicat în jurnalul Science.

Sistemul s-ar fi format pe urma unei perechi de stele moarte, cred cercetătorii. Prima stea, pro­babil cea mai mare, a devenit pitica albă şi a început să absoarbă masa celei de-a doua stele, ceea ce a creat un disc, forţând rotaţiile.

A doua stea a explodat într-o supernovă, care a generat pulsarul folosit de savanţi pentru măsura­rea acestui fenomen.

"Teoria relativităţii generale a lui Albert Einstein a devenit unul dintre cei mai importanţi piloni teoretici folosiţi de cercetătorii de azi pentru a cer­ceta universul. Deşi au descoperit dovada tragerii de cadru, în care steaua reuşeşte să tragă după ea spaţiu-timp, rămân încă numeroase întrebări importante legate de identitatea reală a materiei şi energiei întunecate", precizează sursa citată.

Infinity Ink. Photography