Tribuna
PNL
Ochiul şi urechea: Să-i urmăm pe cei deştepţi
N. I. DOBRA
1140 vizualizari
Ochiul şi urechea: Să-i urmăm pe cei deştepţi

Sibiul este o comună mai mare comparativ cu metro­polele Europei, aşa că ar putea edilii noştri să se mai uite şi peste gardul celor mai deştepţi şi să ia exem­plu. Una dintre problemele spinoase cu care ne confrun­tăm este traficul, în special în zona centrală, unde străzile sunt înguste, locuri de parcare puţine, înghesuiala-i mare.

Modelul "oraşului pietonal" a fost conceput şi apli­cat de un deceniu în Copenhaga prin câteva măsuri la îndemână: lărgirea trotuarelor, transformarea străzilor în zone comerciale, eliminarea progresivă a parcărilor, promovarea bicicletei ca mijloc individual de deplasare prin amenajarea pistelor speciale...

În altă capitală nordică, Helsinki, la fel, se încear­că de o bună bucată de timp descurajarea celor care se deplasează pe distanţe scurte şi medii în oraş cu maşina personală în detrimentul mijloacelor de transport în comun. Se preconizează înlocuirea parcărilor - pe mă­sură ce se reduce numărul maşinilor - cu spaţii verzi, cu locuri de agrement şi divertisment. Poluarea este o problemă care îi preocupă nu doar pe ecologişti, "verzii" fiind în vizibilă ascensiune inclusiv pe scena politică a multor ţări occidentale. (La noi sunt ca şi inexistenţi şi asta se observă în comportamentul românilor, prea puţin preocupaţi de protejarea mediului ambiant.) În aceste ţări, în care viaţa şi sănătatea cetă­ţenilor îi preocupă pe politicieni, se preconizează înlocuirea progresivă a maşinilor vechi cu altele, noi sau cu cele cu motorizare hibridă ori electrică.

Sigur, pentru realizarea acestor obiective este nevoie de planuri şi proiecte bine concepute, de bani inves­tiţi cu cap şi de o permanentă conştientizare a oa­menilor, care, peste tot, sunt la fel şi se lasă greu convinşi să renunţe la deprinderi înrădăcinate de multă vreme. La noi, în România, în general, şi în Sibiu, în particular, sunt rău gestionaţi banii, irosiţi, de multe ori, pe activităţi nesemnificative: scoaterea se­mafoarelor abia instalate şi înlocuirea cu giratorii, înlocuirea coşurilor de gunoi de pe străzi cu altele noi (în "cinstea" summitului UE!), asfaltări de străzi deabia asfaltate, spectacole şi focuri de artificii pen­tru vulg, borduri noi la trotuare (acestea nici n-ar trebui să aibă borduri, o simplă linie albă fiind su­ficientă pentru delimitarea de carosabil), scoaterea din circulaţie a troleibuzelor nepoluante şi înlocuirea lor cu autobuze hârbuite etc. etc.

Revenind la exemplele pozitive, în Londra, din 2003, de când a fost introdusă o taxă pentru traversarea centrului, numărul maşinilor a scăzut vizibil, ca să nu mai vorbim de Viena, capitala Austriei, fiind considerată "oraşul cel mai locuibil" din Europa. Dacă statisticienii nu mint, în Viena este cel mai scăzut trafic de maşini, cu 370 de automobile la mia de locuitori. (Bucureştiul este considerat oraşul cu cel mai aglomerat trafic din Europa, iar Sibiul bănuiesc că este "fruntaş" în ţară.)

În opinia mea, sunt câteva instituţii - în afară de Primărie - care ar trebui să-şi exercite rolul activ în acest sector, cum ar fi Agenţia pentru Protecţia Mediului, Garda de Mediu, Agenţia de Drumuri şi Prestări în Construcţii, Agenţia pentru Dezvoltare Regională, Inspectoratul Judeţean de Poliţie. (În vreme ce municipalitatea din Oslo a desfiinţat anul trecut 750 de locuri de parcare pu­blice din centrul oraşului, Primăria Sibiu suplimentează numărul de locuri de parcare pentru motociclete pe străzile A. Iancu, Mitropoliei, Gh. Lazăr, adică chiar în buricul târgului!)

Concluziile vă aparţin.





comentarii
1 comentarii

Eliminarea bordurilor duce, irefutabil, la parcări neregulamentare,manevre primejdioase, ieșiri în decor etc.
( și bordura, cum e ea / tot e bună la ceva ).
Twisted Titanium
02.08.2019 16:41
Din aceeasi categorie
Food will win de war

Publica anunturi

Palatul Brukenthal Avrig

management dirigentie inofrmare

Vacanta Eurotrip
info
Licitatie publica

accentmedia