Tribuna
Sibiul o arde eco. Defrişăm prin cartiere, dar avem trotinete pe trotuare
Dumitru CHISELIŢĂ
1092 vizualizari
Sibiul o arde eco. Defrişăm prin cartiere, dar avem trotinete pe trotuare

 

Niciodată nu m-am îndoit că toată povestea asta "verde" e doar un nou mod de a scoate  bani. Ştiu, unii plângeţi cu emoticoane la pădurile în flăcări şi căprioarele dezorientate, sunteţi "aware" faţă de "încălzirea globală", că aşa nu se mai poate, că uite la greci. Acuzaţi-mă de insensibilitate, dar pe mine mă lasă cam rece toate focurile acestea. Adică nu mă lasă rece, că mi-e milă de pomii şi vietăţile acelea. Doar le consider un promo, mai crud şi 200% fără scrupule, la tot ce fâlfăie ăştia acum cu chestii "verzi", cu "green deal" ("AFACEREA verde", măcar nu-i poţi acuza de nesinceritate) trecerea la chestii alternative, pentru că, hai să gândim ca nişte manageri şi PR-i deştepţi, este o mare oportunitate de câştig din asta.

 

Şi la Sibiu este ceva care se poate încadra în falsa preocupare pentru protecţia mediului. Avem, de exemplu, şantiere care umplu oraşul de praf în plină vară. Avem defrişări de copaci, de copăcei, de garduri vii, care sunt înlocuite cu "ecofriendly" borduri, straturi de asfalt, dale în-nisipate. Conform logicii şi bunului simţ, dacă mătrăşeşti pomi de dragul maşinilor, nu eşti eco. Conform realităţii din teren, dacă mătrăşeşti pomi dar dai trotinete la oameni, eşti foarte eco.

 

 

Trotinetele de pe stradă. Ce vor ele să fie. Sau cum să copiezi Bucureştiul lui Firea

 

La început am văzut marcajele. Nişte colţuri care delimitează un spaţiu rectangular (latură mare plus latură mică). Mă gândeam că e un "draft" pentru ceva de săpat, că asfaltul era suspect de bun şi de plan şi trebuia o groapă, un şanţ, acolo. Apoi am văzut, la un moment dat, câteva spre mai multe trotinete verzi, parcate în linie. Bănuiam eu că e ceva cu "rent-a-troti".

 

Aflu pe filieră facebook, de la Primărie, că "Mai multe mijloace de deplasare alternativă, prietenoasă cu mediul, în Sibiu! Sibienii au de astăzi la dispoziţie trotinete electrice, uşor de închiriat şi de utilizat pe domeniul public. În urma unei proceduri publice de selecţie, Primăria Sibiu a avizat amplasarea a peste 500 de trotinete electrice pe domeniul public, în puncte bine stabilite astfel încât să acopere atât centrul cât şi cartierele. Două firme cu renume în domeniu au fost selectate: Lime Technology Network SRL şi Bolt Operation OU.

Firma Lime a început amplasarea trotinetelor electrice în staţiile din oraş de joi, 5 august, pe măsură ce acestea sunt aşezate în locaţii devenind operaţionale. Firma Bolt va începe amplasarea acestora la jumătatea lunii august". Aşa zice Primăria.

 

Aha, bun. Ce poate fi mai eco într-un cartier pustiit de spaţii verzi decât nişte trotinete electrice? Şi unde în altă parte ar putea fi amplasate decât, evident, pe trotuarul pietonilor? Care pietoni nu sunt eco, că nu aduc profit că ei doar umblă... La fel cum nici copacul, nici floarea nici arbustul. Nici ei nu aduc profit, că stau.

 

Reacţia sibienilor a fost cam la modul "spre naşpa", adică ne-pozitivă. Păi cum măi, concetăţeni? Nu voi aţi cerut asta? Nu voi spuneaţi că vă băgaţi (aşa) în maşina propietate că de dragul Terrei şi Mamei Geea şi că Greta? Şi că gata, o dăm pe biţă şi pe troti că suntem "green"? A, nu? Nu-i nimic. Ziceam doar.

 

Dar e tare, nu? Să te autoserveşti cu trotinetă de pe stradă şi să o laşi pe stradă e un concept novator, trendy, de oameni faini care normal că numai la Sibiu (şi desigur Cluuuuj şi Cimişoara) se poate aplica, pentru că aici e lumea civilizată, mitteloeropeană şi opân-maindă.

 

Şi găsim pe net: "Gabriela Firea, primarul general al Capitalei, a fost împuternicită de CGMB să semneze un acord de cooperare privind implementarea unui proiect-pilot de transport alternativ ce permite oamenilor împrumutarea de trotinete electrice, conform unui proiect de hotărâre adoptat de Consiliul General. Deocamdată nu au fost anunţate tarifele acestui nou serviciu.". Ştirea se numeşte "Gabriela Firea va semna acordul cu Lime Technology pentru implementarea sistemului "Electric Scooter Sharing" în Bucureşti" şi a fost publicată de LifeNews.ro pe data de 24 aprilie 2019.

 

Din ştirea veche de Bucureşti aflăm mai multe decât din informarea nouă de Sibiu. Că "sistemul de electric scooter sharing este un serviciu comun, care pune la dispoziţie şi permite oamenilor să împrumute o trotinetă electrică pentru o perioadă scurtă de timp". Corect.

Că "Utilizatorul poate ridica sau poate parca trotineta electrică într-o multitudine de spaţii create în puncte esenţiale ale oraşului. De asemenea, interacţiunea cu sistemul se face numai prin telefonul mobil sau un device similar. Identificarea locaţiei unei trotinete electrice disponibile, rezervarea acesteia, funcţia de autolock, plata prin intermediul telefonului, GPS tracking sau senzor de mişcare sunt atributele specifice ale acestui device”. Că "Trotinetele electrice Lime vor fi limitate la o viteză maximă de 24 km/h, astfel încât, conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, acestea nu se vor încadra la categoria moped, respectiv nu se vor încadra la categoriile de vehicule pentru care se eliberează permis de conducere” - Corect.

Cel puţin la Bucureşti, costurile legate de implementarea proiectului-pilot vor fi suportate de Lime, Primăria Bucureşti "neangajându-se din punct de vedere financiar".

Alte detalii, mai bine vezi aici decât la noi: https://lifenews.ro/2019/04/24/gabriela-firea-va-semna-acordul-cu-lime-technology-pentru-implementarea-sistemului-electric-scooter-sharing-in-bucuresti/

 

Deci Sibiul "lui Iohannis" a copiat Bucureştiul-ciumă roşie-al lui Firea. Diferenţa este că, vorba unui comentator, oraşul e aşa de mic încât poţi merge liniştit pe jos.

 

 

O idee bună pentru un oraş normal. Pentru Sibiu, nu

 

Nu neg bunele intenţii sau calitatea trotinetelor celor de la Lime ori Bolt. Dar ca om cu experienţa zilnică a umblatului prin Sibiu, zic că, la modul şi la cine le foloseşte pe aici, trotinetele vor fi o problemă spre belea în plus.

 

Ideal ar fi ca trotinetele să fie un mijloc ALTERNATIV la deplasarea cu maşina. Râdem, da? Uite ce trafic e la Sibiu. Toţi se dau cu maşina, fie zi de lucru fie sărbătoare. Toţi au impresii când se dau cu maşina că ei şi numai ei sunt stăpânii carosabilului. Toţi au impresii că maşina e "o necesitate", deşi nu e. De când sunt atâtea trotinete, nu am văzut ca traficul auto să fie mai lejer. Ba e şi mai încâlcit, graţie trotinetelor.

Ideal ar fi ca trotinetele cu trotinetuişti cu tot să se dea pe carosabilul lor, nu pe trotuarul meu. Nu sunt obligat să mă dau la o parte doar pentru că unul face pe agasatul că stă după mine. Nu sunt obligat să ascult înjurăturile puberilor care fac curse, în haită, tot pe trotuare, cu trotinetele. NU sunt obligat ca pieton cu nimic faţă de trotinetişti cu troti' proprie sau închiriată.

În plus, bucăţi din trotuarul meu, care e oricum ca vai de el pentru că pietonul nu e eco la Sibiu deci nu investim în el dă-l în fasole, sunt acum ocupate şi cu standurile astea de trotinete. Şi cu trotinete lăsate abandonate că a expirat ora de închiriat. 

Ce nu ştiam şi nu s-a spus oficial este că tariful este de 50 de bani pe minut. Adică 30 lei pe oră. Că poţi plăti cu telefonul. Că trotinetele sunt supravegheate prin GPS, adică la venoie ştiu băieţii pe unde te plimbi tu (smartfon plus plata din cont) şi trotineta (GPS-ul). Dar le-am aflat. În fine, cine vrea să spargă 30 lei pe dat o oră cu trotineta verde pe uliţele Sibiului şi mai ales pe trotuarele lui, slobod şi sincere succese.

 

 

Alte neclarităţi interesante. Legal de interesante

 

OK, Sibiul va fi mult mai oxigenat cu băncuţele smart din Piaţa Mică, unde vara poţi face mici şi ochiuri pe ele, cu piste de biciclete şi cu trotinetele verzi decât cu spaţii verzi (da o repet, că poate pricepe cine trenuie să priceapă).

Ideea însă e alta. Eu ca, să zicem, consumator, de unde mă informez cu privire la folosirea trotinetelor? Adică, ştiţi, "eticheta produsului" sau a serviciului prestat. Că standurile sunt doar niste chestii cu vopsea pe trotuar. Este un ceva care cere confirmarea vârstei? Nu de alta dar mulţi au văzut minori care treceau în trombă pe zebre şi făceau curse pe trotuare (ba chiar şi pe mine mă tot freca unul, înţepat foarte, că nu-i făceam, vai, loc pe trotuar). Unde sunt afişate regulile de circulaţie pentru trotinetele verzi sau măcar un warning din acelea pe care-l confirmi că "I agree" că odată cu închirierea, tu te angajezi că respecţi regulile de circulaţie, adică nu faci pe şmecherul pe carosabil sau pe trotuar (koaeeeeeeee!!!!!!!!). Unde e casca ta de protecţie sau avertismentul că fără mijloce de protecţie NU POŢI ÎNCHIRIA aşa ceva?

Clarificăm cumva astea? Sau e prea obositor? Sau nu contează dacă utilizatorul oricum marcă banu'?

Sau să aşteptăm ce spun cei specializaţi în problemele consumatorilor. Ştiu că vom aştepta aşa că am cumpărat ceva mai multe cărţi de citit...

 

Ce spun oamenii 

 

Am urmărit, pe diversele pagini unde a apărut ştirea, şi ale noastre, şi ale concurenţei, şi reiese că sibienii sunt circumspecţi cu privire la iniţiativa asta. Ba chiar îngrijoraţi.

 

Aflăm, adică ni se confirmă că: se circulă cu ele fără a se ţine seama de reguli, indiferent de e carosabil ori trotuar. Că nu există cadru legislativ pentru folosirea trotinetelor. Că se faca aroganţe cu pietonii. Că circulă copii de 13/14 ani, cu viteză fără să le pese că dau peste oameni (din maşina de serviciu care te duce acasă nu se vede asta, nu?). Că se traversează în viteză, pe zebră. Că e scump 30 de lei ora. Că Poliţia nu face nimic. (Face?), că nu e clae ce e ecologic în asta (nici mie). Că, în alte oraşe s-a renunţat la chestia asta din cauză de utilizatori de-aiurea (lasă că ia Hermanştatu' de nou...). Că, din nou, nu se vede partea ecologică la afacerea asta. (nici la Green Deal).

Le dau dreptate. LA Sibiu, aşa cume  el acum şi cu populaţia pe care o are acum trotinetele acestea verzi şi bine-intenţionate cumva riscă mai mult să poroducă accidente şi să încurce traficul. Asta şiu cu ajutoprul autorităţilor care se ambiţionează să se facă cum căplouă, deşi e caniculă. Ce va fi cu ele? Nu contează, importantă e să arătăm că Sibiul o arde eco.

 

Epilog: aflu acum că nu e destul cu trotinetele de închiriat, că vor apărea şi bicicletele. Asta e, am rezolvat-o. Păutem defrişa şi Sub Ariniul plus Dumbrava, oricum suntem giga-eco.






comentarii
4 comentarii

DA... E o afacere. 30 de lei ora??? Pai e mai ieftin sa te deplasezi cu masina personala sau chiar cu taxiul...Ca sa nu mai vprbim de autobuz. Oare astia de iau hotarari si ne conduc chiar ne cred fraieri? !
11.08.2021 08:42
Când aud de firma asta de pseudotaximetrie, Bolt, mă gândesc la un cretin SB42DOG care tocmai și-a arborat acest simbol pe mașină.
Clar nu voi comanda niciodată un transport de la această firmă...
ID
11.08.2021 11:14
Articol foarte lung . Autorul e plătit după numărul de cuvinte ?
Anyon2021
11.08.2021 15:32
Uite cineva in asentimentul meu! De luni de zile ii zic redactorului sa n-o mai lungeasca, sa mearga direct la miezul problemei...
@Anyon2021
11.08.2021 19:41
Din aceeasi categorie
SEVIS

E-pneu

PARCUL MEMORIAL  MULTICULTURA

Vacanta Eurotrip
info
A.D.I. Eco Sibiu
EVENIMENT TV
Muzeul Astra
codul postal
VISA MEDICA
Comunicat de presa
Licitatie publica

accentmedia