Tribuna
PNL
Nicolae Ivan, race director Turul Ciclist al Sibiului: ”Prezenţa profesioniştilor din echipele de World Tour a însufleţit întregul pluton, a ridicat indiscutabil nivelul calitativ al cursei”
Ovidiu BOICA
1793 vizualizari
Nicolae Ivan, race director Turul Ciclist al Sibiului: ”Prezenţa profesioniştilor din echipele de World Tour a însufleţit întregul pluton, a ridicat  indiscutabil nivelul calitativ al cursei”
© Focus Photo Agency
Ediția a X-a a Turului Ciclist al Sibiului, primul eveniment din calendarul continental desfășurată după pandemia de coronavirus, a fost dus cu bine la... finiș de organizatori. În premieră cu două echipe de World Tour la start, Turul a crescut în valoare și a atras reacții pozitive din rândul participanților și a presei de peste hotare. Nicolae Ivan, race director al Turului Ciclist al Sibiului, a vorbit, în exclusivitate pentru Tribuna Sporturilor, despre desfășurarea evenimentului din perioada 23-26 iulie.

 

- Sincer, când ați văzut cât de serioasă e problema cu pandemia de Covid-19, mai sperați ca ediția din acest an a Turului Ciclist al Sibiului va mai avea loc?

- Mărturisesc, că nu au fost puține momentele de îndoială, referitoare la posibilitaea organizării Turului Ciclist al Sibiului în acest an. Având în vedere evoluția și răspândirea virusului Covid-19 la nivel global și în egală măsură pe teritoriul Romaniei, ținând cont de instituirea stării de urgență, cu restricțiile impuse de aceasta, inclusiv sistarea oricărei forme de activitate sau de competiție sportivă, era normal să-ți însoțești planurile, supozițiile, cu tot felul de semne de întrebare. Da, sincer, personal, nu o dată am văzut ca fiind ratată ediția din acest an a Turului Ciclist al Sibiului.

 

- Când ați aflat efectiv că se va ține ediția a X-a? Cum ați primit vestea?

- Prin restricțiile de circulație și de întrunire, impuse în perioada stării de urgență, posibilitatea de comunicare a membrilor staff-ului de organizare a competiției a fost oarecum limitată.  Atunci a fost creat imediat un grup de lucru pe WhatsApp în care au fost incluși toți cei cu sarcini precise în posibila organizare a Turului, care a funcționat impecabil și a definit acel breinstorming absolut obligatoriu într-o asemenea întreprindere. În primul rând a fost analizată la nivelul grupului posibilitatea apariției unor măsuri de relaxare, determinate de evoluția pozitivă a pandemiei. Apoi, pe la începutul lunii iunie, staff-ul de organizare a considerat că poate fi luată în calcul derularea Turului Ciclist al Sibiului, aflat în acest an la ediție aniversară, a X-a. Deci, au început să prindă viață, faptic, demersurile de organizare.

 

- Din ce motive a fost mutat evenimentul, de la începutul lunii iulie, în perioada 23-26 iulie?

- După derularea evenimentelor în timpul stării de urgență, era evident că perioada inițială

pentru derularea competiției, 2-5 iulie, nu putea fi respectată. S-a convenit atunci de Comitetul de Organizare mutarea datei spre sfârșitul lunii iulie, respectiv intervalul calendaristic 23-26 iulie.

- Ce înseamnă pentru România și pentru TCS prezența la start a două echipe de World Tour?

- Mult, chiar foarte mult! Anul acesta, la ediția sa aniversară, Turul Ciclist al Sibiului, cea

mai importantă competiție internațională de ciclism din România înscrisă în calendarul Uniunii Cicliste Internaționale și prima întrecere de gen europeană din perioada pandemiei a reușit să alinieze la start două mari echipe de World Tour, Bora-hansgrohe din Germania și  Israel Start-Up Nation, ale căror “cărți de vizită” spun totul.

 

- Câte echipe au solicitat până la urmă participarea la Sibiu și cum le-ați triat?

- Fiind prima competiție ciclistă de pe continentul european, organizată după trecerea

primului val al pandemiei, a stârnit un real interes pentru multe echipe pro-continentale și continentale de pe întreg Mapamondul.  Au fost peste 40 de solicitări de participare, inclusiv de la echipe din state ale Americii Latine, S.U.A., Orient, Noua Zeelandă și chiar Japonia. Pandemia, care a bulversat existența întregii planete, restricțiile de circulație impuse în unele state, ne-au ajutat în selecția echipelor participante. În final, ținând cont de criteriul valorii, staff-ul de organizare a decis ca la startul ediției aniversare din acest an a Turului Ciclist al Sibiului să se alinieze două echipe de World Tour, 6 echipe pro-continentale, 17 echipe continentale și echipa națională a României.

 

Bora, buget de 15.000.000 de euro

 

- Ce știați despre cei de la Bora-hansgrohe și Israel Start-Up Nation înainte de TCS?

- Despre Bora-hansgrohe din Germania știam că este una dintre cele mai redutabile echipe

din plutonul profesionistelor de World Tour, cu o componență remarcabilă și un buget anual de 15 milioane de euro. Despre Israel Start-Up Nation ştiam că este o echipă de World Tour tânără, ambiţioasă, grefată pe structura fostei echipe continentale Israel Cycling Academy, după cumpărarea licenţei de la echipa Katiuşa di Rusia, la care urmează să activeze din sezonul următor multiplul câştigător al Turului Franţei, Chris Froome.

 

- Ce echipe aflate inițial pe listă nu au mai venit? Ce motive au avut/invocat?

- Dintre cele 26 de echipe care au transmis iniţial fişa de enrollment clubului sibian organizator, patru echipe - 3 pro-continentale, Alpecin-Fenix, Androni Giocattoli Sidermec, Gazprom - Rus Velo - şi continentala Sangemini  Trevigiani MG.K Vis VPM din Italia nu s-au mai aliniat la startul competiţiei. Regretabil, pentru că echipa pro-continentală belgiană Alpecin-Fenix îl avea în componenţă şi pe triplul campion mondial la ciclocros, olandezul Mathieu van der Poel, care - cu siguranţă - ar fi ridicat şi mai mult nivelul competiţiei. Motivaţia tuturor echipelor care au renunţat a fost statistica îngrijorătoare anunţată de România în raport cu evoluţia virusului Covid-19.

© Focus Photo Agency

- A surprins lipsa celor de la Androni? Care credeți că au fost de fapt motivele pentru care nu au mai ajuns la Sibiu?

- Evident, având în vedere că cicliştii echipei Androni Giocattoli Sidermec au fost câştigătorii

ediţiilor din 2017 (n.a. Egan Bernal), 2018 (n.a. Ivan Ramiro Sosa) şi 2019 (n.a. Kevin Rivera) ale Turului Ciclist al Sibiului. Motivul principal invocat de Gianni Savio, team-managerul echipei a fost recomandarea medicului de a renunţa la această cursă, în contextul evoluţiei pandemiei de coronavirus din România, percepută oarecum trunchiat în Europa. Apoi, decizia poate a fost influenţată şi de absenţa costaricanului Kevin Rivera, blocat pe continentul latino-american, din cauza pandemiei. Personal, înclin să cred că a existat şi o oarecare temere a lui Gianni Savio, referitoare la încetarea hegemoniei combatanţilor săi, în condiţiile prezenţei  la start a celor două echipe de World Tour.

 

- Cine va plăcut în mod deosebit din caravană?

- Prezenţa profesioniştilor din echipele de World Tour a însufleţit întregul pluton, a ridicat

indiscutabil nivelul calitativ al cursei. A lăsat să se vadă ce înseamnă strategie de echipă, cum se lucrează organizat şi eficient la trenă. Chiar dacă nu au urcat pe podiumurile de premiere, i-am urmărit cu interes pe celebrul Davide Rebellin, aflat în al 48-lea an de viaţă, de la Meridiana Kamen Team, pe francezul Remy Rochas (n.a. Nippo Delko One Provence), pe românii Eduard Grosu - de la aceiași Nippo Delko One Provence - şi Emil Dima (n.a. Giotti Victoria Savini Due) sau pe polonezul Pawel Bernas de la Mazowsze Serce Polski.

 

Transfăgărășanul, interzis de CNAIR în weekend

 

- Care au fost motivele pentru care, după Prolog, s-a parcurs deja etapa-regină, cu finișul la Bâlea Lac, diferit față de anii precedenți?

- Programată iniţial pentru sâmbătă, 25 iulie, etapa-regină cu finişul la Bâlea Lac s-a desfăşurat vineri, cu o zi în avans, datorită faptului că C.N.A.I.R. Bucureşti nu mai acceptă derularea unor competiţii  sportive, de orice nivel, pe drumurile naţionale cu trafic intens, cum este şi DN 7C - Transfăgărăşan, în zilele de sâmbătă şi duminică.

 

- Ați avut emoții când ați văzut că plouă torențial în timpul Prologului? Au fost accidentări?

- Este lucrul pe care mi l-aş fi dorit cel mai puţin. Pentru că traseul de 2,5 km din centrul istoric al Sibiului, include 4 registre de pavaj, care trebuie abordate diferit, mai ales în condiţii de ploaie. Cu siguranţă că mulţi dintre ciclişti, manifestând un instinct de conservare absolut normal, nu au putut valorifica întregul lor potenţial sportiv, situaţia influenţând evident clasamentul. Da, pe parcursul Prologului au fost şi accidentări, din fericire fără urmări grave.

 

- Cum vi s-a părut traseul TCS, comparativ cu anii precedenți?

- Chiar dacă a fost ceva mai scurt decât în anii precedenţi, traseul a rămas la fel de interesant, pentru că, în judeţul Sibiu, zonele colinare alternează fericit cu cele de plat, oferind şanse de a se remarca atât sprinterilor cât şi grimpeurilor. Cât despre zonele de munte... Mă bucur că şi în acest an cineva din presa ciclistă internaţională compara etapa-regină de la Bâlea Lac cu celebra căţărare de pe Alpe D’Huez, din Turul Franţei.

 

- V-a surprins victoria lui Gregor Muhlberger?

- Da şi nu! Pentru că, deşi toţi componenţii echipei Bora-hansgrohe, păreau a şti ce au fiecare de făcut, austriacul Gregor Muhlberger mi s-a părut cel mai determinat, încă din prima etapă. Apoi, pe parcursul întregii curse a fost permanent în plutonul fruntaş. Supoziţia mea este confirmată şi de evoluţia fulminantă din contratimpul individual de 12,5 km în ascensiune, spre Păltiniş.

 

- Cum vi s-au părut Ackermann și Konrad?

- Germanul Pascal  Ackermann a demonstrat şi la Sibiu că este unul dintre cei mai buni

sprinteri ai lumii, câştigând cele două etape cu finiş la sprint, din Sibiu. Cât despre austriacul Patrick Konrad, da, este un ciclist tenace, capabil oricând să furnizeze surprize.

 

Văidian, posibil sprinter

 

- V-a impresionat Văidian? Îl știați mai de multă vreme?

- Iustin Ioan Văidian, sibian de sorginte, este un ciclist din plutonul tinerei generaţii. Are doar 19 ani şi iată, a fost selectat deja în lotul naţional al României. L-am remarcat prima dată la Campionatele Naționale de fond şi de contratimp ale României din 2019, când era component al echipei Conpet-Petrolul Ploieşti, antrenată de fostul ciclist Constantin Ciocan. Acum este component al echipei CS UVT Devron West Cycling Team Timişoara.

 

- Ce calități îl recomandă pe tânărul ciclist sibian care a terminat Prologul pe locul 8?

- Este un ciclist ambiţios, pe care-l văd dezvoltându-se mai ales ca sprinter. Pe lângă munca asiduă, şansa sa în ciclismul internaţional ar fi să fie remarcat şi dorit de o echipă străină consacrată.

 

- Au existat, cu siguranță, și unele momente neplăcute în caravană. Ni le puteți expune?

- Într-adevăr au existat şi unele momente tensionate pe parcursul etapelor. Cele care m-a făcut să am noduri în gât şi să trăiesc emoţii intense s-au produs în etapa a II-a, când după o căzătură brutală, polonezul Pawel Szostka a zăcut câteva minute inconştient, fiind necesară transportarea sa de urgenţă la Spitalul Judeţean. Deznodământul evenimentului a fost, în final, unul fericit. Un alt moment neplăcut s-a petrecut pe DJ 106 D, între Orlat şi Poplaca, unde germanul Rudiger Selig de la Bora-hansgrohe a acroşat oglida unui autoturism staţionat, rănindu-se. Şi acest incident a fost cu deznodământ fericit.

 

- Ce reacții au existat din rândul participanților?

- Exceptând Prologul, când unii team-manageri au acuzat condiţiile inegale de vreme pentru derularea contratimpului, reacţiile au fost pozitive şi apreciative la adresa organizatorilor, care, în condiţiile speciale impuse de pandemie şi de protocoalele Uniunii Cicliste Internaţionale şi ale Ministerului Sănătăţii din România au reuşit organizarea unui tur ciclist de excepţie.

 

- Au promis cei de la Bora și Israel că vor reveni și la anul?

- Deși mi-ar place să spun da, eu personal nu am primit asemenea asigurări. Pot însă nădăjdui, luînd în calcul condițiile foarte bune de cazare pe care le-am oferit tuturor participanților și în special celor două echipe de World Tour, condițiile de protecție pentru evitarea infectării cu Covid-19 și faptul că titlul de câștigător al actualei ediții a Turului ar trebui apărat în ediția viitoare, din 2021.

 

Măsuri severe împotriva Covid-19

 

- Care au fost măsurile suplimentare luate din cauza Covid-19? Ce a trebuit să facă fiecare ciclist zi de zi din cauza protocolului Covid-19?

- Fiind prima competiție internațională desfășurată după pandemie pe continentul european, firește au trebuit instituite măsuri speciale, dictate atât de protocolul încheiat pe plan local cu Direcția de Sănătate Publică Județeană Sibiu, care a monitorizat permanent respectarea acestora, cât și de Uniunea Ciclistă Internațională. Printre altele, cicliștilor li s-a asigurat izolarea reală față de ceilalți locatari ai hotelului, verificarea temperaturii în fiecare dimineață și seară, completarea obligatorie a unui chestionar medical de estimare a posibilității de predispoziție pentru îmbolnăvire. De asemenea a fost asigurată distanțarea fizică-sanitară prin măsuri speciale (garduri de protecție), portul obligatoriu al măștii de protecție, asigurarea unor spații distincte pentru fiecare echipă, evitarea contactului publicului cu competitorii sau cu staff-ul echipelor. În scopul evitării contactului publicului spectator cu cicliștii, în acest an, startul tehnic a fost unul lansat.

© Focus Photo Agency

- Concluziile, după Turul Ciclist al Sibiului 2020?

- Concluziile reale și mai ales utile pentru viitor, despre Turul Ciclist al Sibiului 2020, le vom putea trage, probabil, doar după ce o reuniune a staff-ului organizatorilor va fi posibilă. Raportat însă la aprecierile mass-mediei, mai ales celei străine și mai puțin românesti - excepție fiind publicația sibiană cu cea mai mare audiență, Tribuna - actuala ediție, cea jubiliară, a Turului Ciclist al Sibiului a fost cea mai elocventă și încununată de un succes real.

 

- Alex Ciocan și Cătălin Cârnu au lăudat Sibiul pentru că le oferă iubitorilor bicicletelor atât de multe posibilități de relaxare în natură pe două roți. Faceți parte din administrația locală. La ce să ne așteptăm în viitor? Câți kilometri de pistă de biciclete are Sibiul?

- Personal, cred că Alex Ciocan și Cătălin Cârnu nu au greșit, apreciind că sibienii susțin Mișcarea pentru sănătate, practicând ciclismul ca formă de relaxare în natură,  ca modalitate de competiție sportivă sau ca formă de deplasare alternativă. De la 1 martie nu  mai sunt implicat într-o formă sau alta în problemele administrației locale, referitoare la mișcarea sportivă. Cât despre pistele pentru biciclete utilizabile de sibieni sau de cei din zona Cisnădie - Cisnădioara - nu iau în calcul benzile desenate pe străzile Sibiului pentru deplasarea cu bicileta - ele măsoară ceva peste 20 de kilometri, după cum urmează: paralel cu DJ 106 A, traversând Pădurea Dumbrava și flancând DJ 106 R - circa 11 km; paralel cu DJ 106 C, legând Cisnădia de cartierul Arhitecților din Sibiu - circa 8 km; paralel cu DJ 106 D, dinspre Cisnădie spre Cisnădioara - circa 2 km.

 

- Există posibilitatea ca, anul viitor, Turul Ciclist al Sibiului să se desfșoare la o dată la care să nu se suprapună cu vreo competiție din World Tour și astfel să atragă participarea unor echipe de primă mână?

- De regulă, competițiile cicliste internaționale înscrise în calendarul Uniunii Cicliste Internaționale își păstrează datele calendaristice consacrate. Doar apariția unor situații limită, precum cea din acest an, ar putea determina anume schimbări. Firește, că pentru anul viitor, ne vom gândi și la soluții care să ne permită prezența la startul Turului a unor echipe de Word Tour.

 






comentarii
1 comentarii

Mersi Nicu, pentru acest interviu. Felicitari organizatorilor ! Sa ne vedem sanatosi la ed. XI a TCS-2012 !
EMIL
03.08.2020 19:23
Din aceeasi categorie
Sibiu Guitar Meeting

qhouse sibiu

Palatul Brukenthal Avrig

anunt-incepere-proiect-139830-final

Vacanta Eurotrip
info
Publica anunturi
Licitatie publica

accentmedia