Tribuna
Ultimul bătrân cu plete şi fata primarului, aduşi acasă la Brukenthal
Andra MARINESCU
2484 vizualizari
Ultimul bătrân cu plete şi fata primarului, aduşi acasă la Brukenthal
57 de lucrări de pictură şi grafică alcătuiesc o galerie de portrete unice în pictura românească modernă, fiind realizate de baronul George Löwendal, ce a surprins cu tenacitate şi drag chipuri de ţărani din diferite zone ale ţării. "Întâlnirea" cu aceste personaje are loc astăzi, 16 iunie, ora 14, când va fi şi vernisajul, în Sala Multimedia a Casei Albastre.

Învăţătoarea, sfetnicul şi hâtrul satului, ultimul bătrân cu plete, tăietorul de lemne, fata primarului, vânzătoarea de seminţe şi chiar şi cerşetorul, toţi au ajuns personajele centrale ale expoziţiei lui George Löwendal, “Întâlnirile mele cu ţăranii”.
Inspiraţia lui a “început” în amurgul unei civilizaţii pe cale de a se pierde de modernitate. Aşa, s-a hotărât să păstreze autenticitatea. Lucrările ce îi alcătuiesc expoziţia sunt munca a 30 de ani, în perioada 1933 - 1963, multe dintre ele fiind însoţite, pentru prima dată în Sibiu, de fragmente inedite din însemnările artistului. “Ani de-a rândul am petrecut între ţărani. Muncind alături de ei la câmp şi în muncile casnice, m-am împrietenit cu sute dintre ei şi poate că asta s-a oglindit şi în nenumăratele cartoane şi pânze ale mele. Am nădejdea că în multe chipuri de ţărani ce am pictat am reuşit să redau uneori şi starea lor sufletească; dar fireşte că nu puteam să nu mă entuziasmez şi de portul lor, păstrat nevătămat nu de secole, ci poate de milenii. Mi-am dat repede seama că marile des­coperiri în domeniul tehnicii nu vor întârzia să modifice felul de trai şi deci întreaga înfăţişare a ţăranilor şi m-am simţit răspunzător, ca martor ocular, de a păstra ceea ce nu peste multă vreme va dispărea cu desăvârşire”, spunea George Löwendal în una din însemnările sale.

1928 - primul teatru profesionist de marionete

Povestea de viaţă a baro­nului a început în 1897, în Sankt - Petersburg. S-a afirmat ca pictor decorator în Bucureştiul anilor ‘20 şi a devenit, ulterior, pentru zece ani, scenograful Teatrului Naţional din Cernăuţi. Aici, a realizat decoruri de referinţă şi a înfiinţat, în 1928, primul teatru profesionist de mario­nete din România de atunci. De asemenea, a fost şi cola­borator apropiat al celor mai importanţi regizori români şi a trezit admiraţia celor mai exigenţi critici şi artişti din această perioadă.
De altfel, s-a afirmat ca pictor, grafician, pedagog şi maestru al primelor generaţii de artişti plastici din România postbelică.
Pentru ca artistul să dăinuie, Fundaţia “Löwendal” continuă să îi valorifice creaţia, organizând proiecte curatoriale, editoriale şi educaţionale în domeniile artelor vizuale şi ale spectacolului, sprijinind şi încurajând, totodată, arta contemporană. An de an, fundaţia organizează şi Concursul Naţional de Scenografie “George Löwendal”, un program unic în România.
În ceea ce priveşte expoziţia de la Casa Albastră, ea rămâne deschisă până pe 31 iulie. Curatorii ei sunt prof. univ. dr. Ruxandra Demetrescu, drd. Cristina Cojocaru, de la Fundaţia Löwendal, şi drd. Maria Barna, de la Muzeul Naţional “Brukenthal”.





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
Infinity Ink. Photography

ciclism.sibiu.ro

Vacanta Eurotrip
info
Publica anunturi
Licitatie publica

accentmedia