Ei bine una din victimele "reabilitărilor" cu drujba şi buldozerul este Ştrandul. Cartierul Ştrand. Pe vremuri era un cartier-parc. Copaci, iarbă, gard viu, păsărele. Încă mai e aşa, pe unde nu au ajuns ghearele monstrului reînnoirii. În rest, este ca şi Hipodromul, un cartier în plin şantier. Până când, nu ştiu şi nu mă interesează, oricum va arăta diferit şi mult mai pustiit. Din cartier parc va deveni un cartier parcare.
August 2020: Cartier "cu scandal"
Prin august 2020, a explodat în presă vestea că, aproape peste noapte, cartierul Ştrand a devenit un fel de exploatare forestieră: au venit utilaje care au început să radă spaţiile verzi, cu copaci cu tot. Locuitorii au fost, evident, revoltaţi, mai ales că, o dată, nu se aşteptau şi a doua dată, că nu ştiau că la Sibiu, "reabilitare" rimează în teren cu "defrişare".
OK, nu au fost raşi TOŢI copacii, dar am înţeles apoi că este o pată edilitară mai ales pe gardurile vii. Pentru că filtrează aerul dinspre carosabil şi nu permit prafului să intre în locuinţe în cantitate aşa de mare. În fine, a fost scandal. Oamenii au rămas cu scandalul, lucrările au continuat la fel, pentru că asemenea ctitorii măreţe nu se împiedică de nişte localnici nerecunoscători.
Au fost şi explicaţii la vremea aceea, că ba nu, că de fapt e "modernizarea cartierelor de blocuri", că o să fie şi aici bune practici ca în Hipodrom (e vorba de alte defrişări tot cu scandal, asupra cărora vom reveni). Că e vorba de "reconfigurare a cartierului" pentru "o mai bună funcţionalitate", că s-a ţinut cont de "doleanțele cetățenilor" (cereau ei să nu mai aibă umbră şi aer curat, nu?) că spații de parcare "atât de necesare". Şi că zonele verzi vor fi "revigorate", ordonate, iar vegetaţia "împrospătată" cu "arbori potriviți pentru mediul urban" (din tablă, nu?) şi, gluma anului, că "nu se doreşte o reducere a zonelor verzi" ci (iar!) "o împrospătare a acestora și o reconfigurare a lor pentru o cât mai bună funcționalitate a spațiului public”. Adică nu mai bociţi că s-au tăiat pomi, se plantează alţii, aveţi răbădare şi voi 30-40 de ani şi veţi avea şi voi spaţii verzi. Până atunci, beţe cu trei crăci care răsar din tuburi de plastic, moloz, tentative de gazon şi mai ales super-ecologicele dale "înierbate", o combinaţie de beton, nisip şi ceva buruieni.
Ce spuneau cei din Ştrand, când a început "şantierul"
"„Nu înțelegem de ce a fost nevoie să strice acea zonă verde, dacă ea arăta atât de bine. Am avut bujori și trandafiri în grădina din fața blocului, a trebuit să îi scoatem pe toți, ca să nu îi distrugă cu buldozerul. Știm că este domeniul public, dar spațiul chiar arăta bine”
"Să nu vă temeți că vor fi numai betoane în loc de vegetație cu pomi și arbuști, să fiți chiar siguri. Vor fi numai parcări, cu un chenar de gazon de o jumătate de metru pe margine. Conform planului aprobat de Primărie, în cartierul Ștrand printre blocuri."
"Până la reîmprospatare, e plin de praf de la lucrări, se fac vârtejuri care îl împraştie şi pe la etajele superioare ale blocurilor". (...) Din punctul meu de vedere, problema era doar ca strada strandului era mult prea strâmtă pe o portiune. Dar intre blocuri era rai. Şi sper să rămână, unde nu au intrat deja cu prăpădul. Locuri de parcare?! Amenajati porţiunea dintre Vrancei şi Maramureşului, unde, cândva, se voia o piaţă agroalimentară, iar acum e un maidan cu beton/pământ si locuri de parcare imprastiate.(...) Ocoliţi verdeaţa şi faceţi parcări unde e pământ. (...) Şi ce sunt copaci potriviti spatiului urban? Dacă au crescut acolo, sunt potriviţi şi ne bucurăm de ei. De-a lungul timpului s-a făcut un masacru îngrozitor în cartierul Ştrand. Erau multi brazi şi plopi. Plopii au disparut 100%."
"Când majoritatea orașelor mari (Cluj, Oradea, etc.) investesc sume importante în crearea de noi spaţii verzi în înteriorul cartierelor, Sibiul distruge și pe cele care mai sunt.
Eu înțeleg că crearea de noi locuri de parcare aduce electorat dar având în vedere praful, noxele și poluarea din oraș consider că ar trebuii totuși găsită macar o soluție de echilibru in cazul zonelor verzi din cartierul Ștrand, e vorba totuși de sănătatea noastră și a copiilor noștrii. (Alta decât a lasă un copac doi sau o urmă de gard viu așa de ochii lumii în mijlocul a 1,400 de locuri de parcare betonate)".
"Mare păcat de aceste spatii verzi din cartiere cu copaci de 20-30 ani. Multe din ele erau ff curate şi îngrijite, prin adăugarea unor băncuţe şi o alee, puteau deveni mici părculeţe verzi. Nu înteleg de ce nu intervin asociaţiile ecologiste (dacă avem aşa ceva în Sibiu) sau presa să pună presiune pe Primărie".
Atunci, se spunea oficial că "modernizarea" Ştrandului va consta din "refacerea aleilor, a rețelelor subterane, a iluminatului, a spațiilor verzi și a locurilor de joacă". Investiția se ridica la 42,3 milioane de lei incluzând lucrări ample la rețele, drumuri, parcări, zone verzi (???), modernizărei de carosabil şi trotuare, "reconfigurarea spațiilor de parcare" şi, duamnelor şi domnilor, "împrospătarea și reamenajarea zonelor verzi dintre blocuri".
Iunie 2021. Bine am venit pe Şantierul Ştrandului!
Evident, chiar dacă noi, presa locală nu ne-am mai interesat de ce se mai petrece prin Ştrand, fiind ocupaţi de infectaţi, covizi, nemascaţi demascaţi, vaccinări cu diverse prilejuri culturale şi cu diverse recompense hazlii, în Ştrand e la fel iar lucrările merg înainte. Adică de lucrat se lucrează iar cetăţenii sunt la fel de nemulţumiţi, deşi ar trebui să se bucure acum, când văd noua faţă a Ştrandului, fără dezodinea aia de pomi, flori şi garduri vii crescuţi/crescute fără befehl de la stăpânire.
Am mers în două ture, pe 4 şi pe 10 iunie, ca să am informaţii (şi imagini, desigur) mai "la zi". Pentru că, nu-i aşa, "Sibiul evoluează" chiar şi când o dă pe şantiere. (Adică m-am luat cu altele, nu am scris la timp şi mi-au "expirat" unele poze aşa că am mai fost o dată să le actualizez).
Plus că, după prima vizită, am văzit ceva mesaje care îmi reînnoiau invitaţia în cartier, unde erau locuri care îmi scăpaseră. Spicuiesc "Au mai găsit o mică zonă verde la intersecţia străzii Ştrandului cu Gorjului...trebuie rasă şi asta". "Se taie arbori crescuţi în 30 de ani ca să facă 10 locuri de parcare" (...) După colţ pe str.Gorjului, unde se putea dubla parcarea, se toarna o mare de beton fără a lăsa macar 1m de spaţiu verde. Măcar pomii de pe str. Ştrandului puteau fi mutaţi aici. Vara când sunt 40 de grade fierbi dacă treci pe aici (...) Mergeţi acum şi filmaţi, pozaţi" (mesaj de pe pagina de facebook a ziarului)
Bun. Deci, ne aflăm unde altădată era Câmpul Măcelarilor şi unde, în 1938, a fost inaugurat cel mai tare ştrand din zonă: cu bazin olimpic şi cu trambulină. De Ştrand şi-a luat numele, în 1970, şi viitorul cartier. La început doar câteva "vile", apoi un întreg cartier serios şi chiar cochet, de blocuri. Era poate cel mai bogat în spaţii verzi. Perioada de după 2000 până acum, marchează un nou "boom" al dezvoltării şi extinderii zonei, de la blocurile ANL până la noul "Ştrand II".
Aşa că bine am venit în vizită de lucru! Sau în schimb de experienţă, ca reprezentant al altui cartier defrişat. Cobor din autobuz la "Poli" (staţia unde era Poligrafia, acum Kaufland) iar intrarea o fac de pe Maramureşului. Şi deja văd primul şantier: cel al pistei de biciclete
Pistă cu două benzi pentru biciclişti, cărare pentru prăpădiţii pe jos
Ok, am să amestec ce am văzut în cele două vizite, asta e, nu vă impacientaţi. Uite, de exemplu abia a doua oară m-am plimbat pe şi pe lângă pista de biciclete. Evident că la Sibiu fiind la modă (şi pe bani europeni, ce credeaţi?) febra şi super-grija pentru biciclişti în contrabalans cu dispreţul faţă de pietoni, noua pistă este faraonică. A, ziceam de bani europeni. Şi voi ziceaţi poate că "de unde ştii?". Păi e un panou cât China vizavi de Voinţa, unde scrie că Magistrala Roşie de aici este "coridor de deplasare cu bicicleta pentru conectarea cartierului Ştrand cu zona centrală şi Parcul Sub Arini", de parcă bicicliştii din Ştrand erau aşa de izolaţi de luema exterioară încât luau trenul şi schimbau în Piatra Olt ca să ajungă în Centru, ori aveau, o dată pe săptămână, un vapor. În fine, povestea asta, coridorul, face cam aproape 4 bulioane (roni de-ai noştri) din care cam trei vin de la Europa. Iar finalizarea va avea loc pe 30 septembrie anul ăsta.
Înţeleg că mulţi biciclişti se plâng că pista de aici (sau altele) e (sunt) aşa şi pe dincolo, că denivelări, că întreruperi, că-că şi că-că. Chiar nu înţeleg ce vor de fapt. Să-i care cineva cu bicicletă cu tot în spate? Mă uit la pistă. MERG pe pistă (repet, în compensaţie pentru bicicliştii care se dau pe trotuarul MEU) nu mă împiedic, nu-mi rup papucii, nu-s gropi, nu-s bălţi. Poate dacă vă veţi deplasa normal, nu ca la doborârea recordului de viteză, veţi vedea că pista e infinit mai OK decât un de trotuar. Apropo de trotuar, până la un anumit punct am şi aşa ceva, paralel cu pista. De la alt anumit punct (adică mai încolo de biserică), deja apare segregaţia "rasială": Pista are două benzi, ca de obicei. "Pietonala" este o potecă "handmade" (adică "foot-made", ca să fim corecţi). OK, dacă vor umilinţa mea, aşa să fie. Merg pe potecă. E mult mai fain. Sunt şi ceva copaci frumoşi şi umbroşi, pe lângă calea ferată (cred că se făceau spume de ciudă la vederea lor aşa, întregi şi verzi). Umblu până nu mai am chef să umblu, pentru că deja mă apucă romantismul feroviar şi stau minute întregi să privesc de-a lungul căii ferate şi a grădinilor de dincolo de ea. E un loc frumos, voi reveni.
Chiar dacă nu e gata-gata pista de biciclete, totuşi, nerăbdători să se dea pe ea, sunt. Unul, mai înţepat, chiar "claxonează" un copilaş de un an care se "dădea" şi el pe acolo cu o tricicletuţă supravegheat de bunicul. Altul îşi plimba (fără bicicletă), pitbull-ul, fără lesă sau botniţă. Alta o ardea cu troti... Chiar nu mai au răbdare... Va fi ambuteiaj la inaugurare, ce să spun.
Printre şi pe după blocuri: tot nu-i aşa ca-n Hipodroame...
La momentul vizitei mele, cartierul Ştrand era împărţit în două: Partea Neschimbată şi verde şi frumoasă, şi Partea Reabilitată sau în curs de reabilitare, ne verde şi betono-nisipoasă. Acum, ca o paranteză, ştiu că îi înjuraţi pe cei care sunt acolo lucrători pe teren, care sunt doar simpli muncitori. Nu ei au avut ideea de a face din Ştrand un oraş saharian, ei doar execută ce au născocit, pardon, conceput alţii. Şi ce au aprobat alţii. Evident că dacă îţi transformă un spaţiu verde dintre blocuri într-o parcare asfaltată cu glumele acelea de dale înierbate, dacă buldozerul îţi smulge copacul din sol cu rădăcină cu tot, este nu pentru că nea ăla de-l vezi şi înjuri de pe la geam face de capul lui, ci pentru că un urbanist a decis, altul a desenat, altul a aprobat ca tu să respiri praf în loc de oxigen.
Zona "veche" este superbă. O mai găseşti printre blocurile dintre Ştrandului şi Bihorului, sau pe Olteniei, ori pe lângă biserică. Ai aici copaci mari şi mici. Grădiniţe cu floricele care în niciun caz nu arată ca vegetaţie crescută dezordonat şi buruieni cum susţin ăştia, Sunt chiar garduri vii înflorite şi frumos mirositoare. Poate la momentul la care scriu sau în care citiţi, ele deja nu mai există.
Zona "şantier" este exact cum m-am aşteptat. Betoane, asfalt, ceva copaci cruţaţi ori că erau prea mari şi chiar bătea la ochi să-i tai, ori ca să mai închidă gura nemulţumiţilor. Pe la vile, îţi dai seama de contrast. Asfalt cât încape, parcări imense şi câte o "insulă" pricăjită cu ceva iarbă uscată. A, conform unui panou de şantier uitat pe jos, proiectantul general este o firmă din.... Simeria. Dar să mergem mai departe. Strada Ştrandului e inaccesibilă, pentru că e în lucru. Dar s-a asfaltat până la Cîrlova. Ajung la blocurile de unde a început "scandalul" în 2020, cele din "pătratul" Maramureşului, Cârlova, Ştrandului şi Doljului. Este exact ce mă aşteptam: asfalt, beton. Când vor mai fi 40 de grade la umbră, acolo vor fi 60 şi vei putea face ochiuri pe jos sau pe tabla maşinii. Văd şi ceva copăcei plantaţi, deci sunt şanse ca în 30-40 de ani locul să fie mai oxigenat.
Dar parcă tot nu e aşa pustietate ca în Hipodrom... Cine nu crede, să dea o tură, comparativ, în zona de blocuri dintre Milea şi Mihai Viteazu.
Detalii care fac întregul
Pe ici pe colo, tot umblând, apar detalii care atrag atenţia. Un trunchi de brad amestecat cu pământul frământat al şantierului. Ruinele fostelor panouri solare, un experiment ceauşist, acum doar o construcţie exotică ce, pun pariu, va dispărea fără ca cineva să se întrebe ce a fost. Vorba aia, au mătrăşit linii şi stâlpi de tramvai şi nu le-a păsat... Le cad case din secolul XV-XVIII şi nu le pasă... Apropo de stâlpi, tot pe la vile pe-acolo, găsesc un superb stâlp electric din lemn, inclusiv cu placa aceea din tabla cu capul de mort unde zice că "nu atingeţi stîlpii, nici firele, chiar căzute la pămînt". Colectarea apei pluviale pare să nu fi intrat în vreo schemă de reabilitare sibiană. Ziceam că doar la noi la Hipodrom sunt scocuri/burlane din acestea pe bloc care teoretic duc în canalizare, iar acum după reabilitarea reconfiguroasă, duc nicăieri pentru că nimeni nu s-a gândit la aşa ceva. Ce am găsit în Ştrand sunt adevărate opere de artă: Un burlan care coboară ÎN FAŢA balcoanelor, până la mijlocul parterului. Altul e cu prelungire, de la averse face o cascadă de nu mai plângi după Bigăr.
Am fost şi pe la "marea de beton şi asfalt" de pe Gorjului-Ştrandului, cum mi-a spus omul acela. Într-adevăr, un proiectant mai "eco" ar fi putut pune aici de un spaţiu verde mai mult decât suficient, unde să fi fost mutaţi copacii, în loc să fie ucişi în numele parcărilor. Sau ar fi ieşit chiar de o parcare meseriaşă. Dar ar fi fost o problemă, astfel s-ar fi cruţat ceva spaţiu verde. Am şi eu o întrebare, cei care proiectează aşa ceva merg în teren să vadă ce e acolo? Se gândesc cun să fie păstrate spaţiile verzi într-un oraş DEFICITAR în aşa ceva? Se gândesc la soluţii care să împace şi parcul şi parcarea? Aceleaşi întrebări şi pentru cei care acceptă aşa ceva.
OK, între anumite blocuri peisajul nu era aşa de idilic. Dar se putea ordona fără atâta tăiere de copaci. Pentru că, aşa cum vor evolau lucrurile, Ştrandul a ajuns din cartier-parc un cartier-parcare.
Mă opresc aici. Am autobuz. Voi reveni când vor fi peste 40 de grade afară, să-i întreb pe locuitori cât de frumos le e. Dacă am uitat ceva sau dacă mai e ceva de adăugat, cei care locuiesc acolo sunt liberi să completeze. Doar suntem colegi de cartiere reabilitate, dacă nu-i înţeleg eu, atunci cine?
[image=169319
S-a deschis trecerea peste calea ferată de pe Calea Turnișorului |
Junii Sibiului, la Viena, 2014 |
Junii Sibiului, la Viena- 2014 |
Hotelul de Gheata de la Balea lac |
Premiera nationala in chirurgia valvei aortice |
Ansamblul "Cindrelul |
Asfalt de autostrada pe Calea Poplacii |
Film prezentare |
Bătaie după accident pe strada Podului |