Viața de fiecare zi este marcată de transportul cotidian, o pendulare continuă, de la domiciliu la locul de muncă sau locul de cumpărături, eventual la locul de petrecere a timpului liber. În agenda zilnică a cetățeanului, transportul public înseamnă enorm, puțini fiind aceia care preferă bicicleta, majoritatea sibienilor alegând transportul public în comun, o componentă importantă fiind asigurată de taximetrie.
Apariția transportului alternativ - reprezentat de Bolt, Uber, Go Clever (există și alte servicii de ridesharing) - nu a fost perceput, la început, ca un pericol real pentru taximetria clasică. Odată cu reglementarea transportului alternativ prin OUG 49/ 2019 și clarificarea faptului că activitățile de transport urban desfășurate prin intermediul platformelor digitale sunt asimilate serviciilor de transport și nu serviciilor de comerț online, toți cei care practică taximetria clasică au sesizat concurența neloială și modul în care s-a creat o discriminare evidentă pentru toți cei care au dus greul taximetriei clasice, în ultimele decenii. De câțiva ani, știam că protestele taximetriștilor față de noua formă de transport public „alternativ” s-au întețit, îmbrăcând forme diverse, îmbunătățindu-se și formele de protest.
În ultimele zile, am avut șansa să-l descopăr pe unul dintre conducătorii taximetriei clasice, Ioan Pugna fiind născut la Bistrița Năsăud (în 1974), din septembrie (2023) conducând Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania. Nu are studii superioare, doar medii, recunoscând sincer că a ajuns în taximetrie din greșeală (din februarie 2003, cu o pauză între 2012-2014), practicând taximetria în Cluj-Napoca. Asociația are 209 membri, conducerea ei fiind asigurată de Ioan Pugna - președinte, Tudor Jiman - vicepreședinte, Vicențiu Stroe - secretar general.
Cu multă amabilitate mi-a răspuns la toate întrebările, demonstrându-mi că nu întâmplător conduce - în București (!) - protestele taximetriei clasice, împotriva celor mai noi forme de transport alternativ. Iar pentru informarea tuturor cititorilor Tribunei, vă aducem la cunoștință faptul că opt membri ai Asociației Naționale a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi (AMPOTRT) au avut o primă întâlnire cu o delegație a Guvernului, condusă de Șeful Cancelariei Primului Ministru (în 28 februarie 2024), subiectul întâlnirii fiind o listă de propuneri de modificare a O.U.G 49/2019. Reprezentanții asociațiilor de transport în regim de taxi au argumentat și susținut următoarele propuneri de modificare a OUG 49/2019:
1.Activitatea de transport alternativ poate fi făcută numai cu autoturisme deținute în proprietate sau prin contract de leasing;
2.Activitatea de transport alternativ poate fi făcută numai pe raza localității de autorizare și ocazional către altă localitate;
3.Limitarea numărului de autorizații de transport la 2/ mie (jumătate din numărul autorizațiilor emise pentru activitatea de transport în regim de taxi);
4.Vechimea mașinii utilizate să respecte aceleași condiții ca autoturismele utilizate în activitatea de transport în regim de taxi (preluarea articolului din Legea 38/2003);
5.Toate activitățile comerciale în domeniul transportului alternativ să se desfășoare prin persoane juridice înregistrate în România (la Oficiul Național al Registrului Comerțului). 6.Afișarea ecusonului de transport alternativ pe portierele din spate ale mașinii. Minuta acestei întâlniri istorice dintre reprezentanții tuturor instituțiilor guvernamentale cu atribuții în domeniu - Șeful Cancelariei Primului-Ministru, Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Ministerul Transporturilor, Inspectoratul General al Poliției Române, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Consiliul Concurenței, Autoritatea pentru Digitalizarea României, Agenția Națională de Administrare Fiscală (toate instituțiile fiind reprezentate la nivel de secretar de stat, președinti, director) - consemnează, în final, nevoia unei schimbări a legislației în domeniu, în cursul lunii martie urmând a se elabora o notă de impact și propunerea de modificare a legislației.
Un pas mare înainte, spre stingerea unei situații explozive, pe care puțini pietoni o înțeleg, majoritatea remarcând doar diversele consecințe ale acestui „război” invizibil. Pe măsura evoluției acestui dosar fierbinte, cotidianul Tribuna va publica toate eforturile făcute pentru soluționarea „conflictului”.
Marius HALMAGHI
Un (alt) sibian în România Educată. Elena Lotrean: „Este periculos să fim proști” |
Cum și cine a salvat Compa după 1989: de la IPAS-ul de stat, la privatizare, listare la bursă și performanță |
TRIBUNA, din interior. Emil David, interviu-eveniment: de la Slavici, la patroni – via PCR |
Drone, artificii, muzică și luna plină, au făcut senzație pe cerul orașului în prima seară de FITS |
S-a deschis trecerea peste calea ferată de pe Calea Turnișorului |
Hotelul de Gheata de la Balea lac |
Ansamblul "Cindrelul |
Asfalt de autostrada pe Calea Poplacii |
Film prezentare |