Tribuna
Proiect european. Concentraţia de CO2 din sălile de clasă, monitorizată la Liceul Tehnologic din Mârşa
Proiect european. Concentraţia de CO2 din sălile de clasă,  monitorizată la Liceul Tehnologic din Mârşa
Vinerea trecută, elevi ai claselor a IX-a (anul I de şcoală profesională) de la Liceul Tehno-logic Mârşa, alături de cadrele didactice Calmis Elena Diana Calmis, Ramona Petruţa Rus şi Maria Şinca, au efectuat măsurători ştiinţifice pentru stabilirea concentraţiei de dioxid de carbon din săli de clasă ale instituţiei de învăţământ unde învaţă. Parametrii obţinuţi au fost stocaţi pe carduri de memorie şi, prin intermediul unei aplicaţii informaţice, au fost transmişi la o bază de date comună, la care au acces partenerii europeni participanţi la proiectul Erasmus + "CHANGE - Co2 monitoring in scHools for digitAl aNd Green com-pEtences".

 

Proiectul CHANGE are ca scop dezvoltarea, testarea şi opti­mizarea unui parcurs multidis­ciplinar. Acesta va rezulta dintr-o cola­borare între o Instituţie de Cercetare şi Transfer Tehnologic şi un grup de şcoli secundare europene VET, prin implica­rea cercetătorilor şi profesorilor, ca şi co-creatori şi elevilor, ca şi  destinatari.

Liderul proiectului Erasmus + este PROAMBIENTE - un institut de cercetare din Italia, iar alături de Liceul Tehnologic Mârşa, mai sunt implicate instituţii de învăţământ din Spania (CIPFP VALLE DE ELDA), Bulgaria (Profesionalgna Gimnazia Po Elektronika  "John Anasoff") şi Italia (Iis Belluzzi Fioravanti). Partenerii interni ai liceului din Mârşa (care vor par­ticipa la diverse activităţi ale proiectului) sunt Colegiul Tehnic "Cibinium" Sibiu, respectiv Universitatea "Lucian Blaga" Sibiu - Facultatea de Protecţia Mediului.

Proiectul promovează şi încurajează definirea şi adoptarea de bune practici, care să conducă la schimbări de com­portament în managementul clădirilor şcolare, sporind astfel confortul şi bunăstarea profesorilor şi elevilor.

Profesorii şi elevii vor fi o parte activă a acestui proces, populând un depozit de date şi împărtăşind rezultatele proiectului cu părţile interesate şi factorii de decizie.

Elevii în special, dar şi profesorii, vor fi implicaţi în detaliu în campania de monitorizare experimentală, abordând în mod proactiv metodele de cercetare.

Cel mai important obiectiv al acestui proiect este de a conştientiza participanţii asupra importanţei acţiunilor de protejare a naturii şi planetei. De asemenea, prin implementarea acţiunilor din proiect se urmăreşte dezvoltarea unui parcurs didactic privind monitorizarea CO2 (cu conţinut interdisciplinar, care variază în fizică, electronică, informatică etc.), oferirea elevilor şi şcolilor VET compe­tenţe în conformitate cu un sector strategic al pieţei muncii, pentru a se redresa din criza pandemiei de COVID-19 şi pentru a economisi energie în clădiri, contribuţia la îmbunătăţirea abilităţilor digitale ale elevilor (prin asamblarea şi punerea în funcţiune a staţiilor de monitorizare) şi la promovarea comportamentelor care reduc utilizarea resurselor naturale, crearea unui material  didactic CHANGE optimizat pentru fiecare profesor sau elev interesat, în urma utilizării staţiilor pentru monitorizarea variaţiilor de CO2 în sălile de clasă, adoptarea unei strategii bazate pe importanţa unei ventilaţii eficiente în clădiri.

În urma activităţilor desfăşurate, cu­noştinţelor dobândite prin monitorizarea concentraţiei de CO2 în sălile de clasă ale diferitelor şcoli din Europa are ca scop promovarea inovaţiei în sectorul con-
s­trucţiilor şcolare. Vor fi elaborate linii directoare şi bune practici pentru o ventilaţie eficientă a încăperilor, păstrând în acelaşi timp eficienţa energetică. Rezul­tatele experimentelor şi monitorizărilor vor fi diseminate şi transmise către factorii de decizie politică. În acelaşi timp, datele colectate vor fi publicate pe un portal deschis conform principiilor FAIR, ce le face disponibile pentru utilizare ulterioară.

Autorităţile locale, instituţiile de sănătate publică, factorii de decizie politică şi factorii de decizie open-source vor exploata rezultatele proiectului pro­pus, încurajând schimbări de comporta­ment, colaborare pentru lărgirea reţelei de monitorizare şi crearea de linii directoare.

În afara acestor măsurători, mârşenii implicaţi în proiect au monitorizat şi alţi parametri din sălile de clasă (tem­pera­tură, umiditate) şi au participat la câteva experimente ce i-au ajutat să înţeleagă formarea CO2 în urma combinării unor elemente foarte des folosite în gospo­dării, au aflat informaţii utile despre efectul acestui gaz asupra mediului şi sănătăţii oamenilor.

 





comentarii
4 comentarii

Mai aveti multe programe progresiste de indoctrinare a copiilor? Sau aveti NUMAI programe progresiste?
Asociatia parintilor
23.05.2023 08:37
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Frate, orice, numai scoala sa nu fie. Am ajuns sa ne bucuram ca e greva, sau plandemie, si nu mai merg copiii la scoala, sau sa le spunem: "Fiti cuminti, copii, ca, altfel, va ducem la scoala din care sa va scoata 'educati' nenea iohanis!"

Astia nu stiu tabla inmultirii, si dau teste cu intrebari de genul: "De cine a foast scrisa poezia 'Somnoroase pasarele' de Mihai Eminescu" (si, culmea, raspund gresit), dar ei invata despre codoiul din clase si din gospodarii, in timp ce marilor poluatori li se rupe... cota de codoi. Penibil!
sibiAnus
23.05.2023 08:40
„Măsurători ștințifice” (!)
Doamne, ce proști!
Un cititor
23.05.2023 09:28
Sa dat voie la fumat in clasa? si vor sa masoare codoiul??-- Intreb ce vor face elevii dupa terminarea scolii?? o sa lucreze printre daramaturile fabricii Marsa?? e de lucru acolo multa buruiana crescuta bucuroasa ca nu o deranjaza nimeni
24.05.2023 19:47
Din aceeasi categorie
Abonamente

Deposib

EVENIMENT TV
visa medica
Tribuna
Filarmonica de Stat Sibiu
Comunicat de presa