Tribuna
PNL
Primul manual despre istoria Sibiului, lansat de Ioan Popa
Primul manual despre istoria Sibiului, lansat de Ioan Popa

“Istoria Sibiului”, primul manual pentru învățământul secundar superior a fost lansat de prof. Ioan Popa. Volumul conține 92 de pagini și este alcătuit din nouă capitole, precum: Intoducere; Urme preistorice; Daci și romani. Romanici și migratori; Cibinium – Villa Hermanni în Regatul Sf.Ștefan; Hermannstadt – capotala sașilor în Principatul Transilvaniei; Hermannstadt – capitală provincială a Casei de Habsburg; Din Vormarz la Ausgleich; Nagyszebeny, oraș de provincie în Ungaria; Sibiul, românii și România.

“La sfârșitul cursului liceal inferior, elevii filierei teoretice ar trebui să stăpânească reperele majore ale timpului și spațiului istoric pentru a aborda cu succes un demers investigativ, menit să sporească sentimentul de încredere și satisfacție prin recursul la bogatul material intuitiv și afectiv al istoriei locale. Dezvoltarea și consolidarea competențelor generale / specifice în cadrul disciplinei opționale „Istoria Sibiului” ar trebui să producă efecte pozitive și cu prilejul apropiatului examen național de bacalaureat. În afara aspectelor privitoare la dezvoltarea personală, cunoașterea istoriei locale ar fi benefică și la nivel comunitar, prin creșterea sentimentului de apartenență și de mândrie. Liceenii sibieni, fie localnici, fie stabiliți recent în oraș, dornici de afirmare în zona elitelor intelectuale, nu pot ignora trecutul orașului, din care se alimentează, pe secvențe temporale medii și lungi, valorile și clișeele identitare. Argument Volumul de față nu constituie o istorie exhaustivă a Sibiului, ci un manual de istorie a Sibiului. Cei dornici de aprofundare găsesc în paginile următoare suficiente sugestii, direcții și resurse. Condiționat temporal și spațial de cele cca. 35 de săptămâni ale anului școlar, respectiv tot atâtea ore alocate acestei discipline opționale, conținutul este structurat pe principii didactice și are scopuri educative. Selecția materialului a urmărit evidențierea unor resurse și tematici menite să dezvolte o gândire complexă, curajoasă și demnă, alături de un suflet deschis, cald și înțelegător. Deși pare o asociere paradoxală, demitizarea și declișeizarea nu constituie în mod necesar fundamente ale remitizării și clișeizării pe aceleași axe valorice combătute: intoleranța, exclusivismul, etnocentrismul, șovinismul”, spune autorul Ioan Popa.

Progres cultural și armonie socială

Potrivit acestuia, diversitatea surselor documentare îndeamnă elevul/lectorul la noi căutări și la soluții interpretative personalizate, care, în contextul unor dezbateri civilizate, ar trebui să producă progres cultural și armonie socială. Asumarea greșelilor trecutului nu trebuie să fie interpretată ca o atingere a mândriei prezentului sau ca un pericol la adresa cuiva - individual/colectiv, personal/impersonal -, ci ca o lecție pentru demnitate și respect. Pe această idee a fost construită, spre exemplu, disciplina opțională “Istoria evreilor. Holocaustul”. Ideea unui manual de “Istoria Sibiului” a apărut după propunerea și predarea acestei discipline opționale timp de mai mulți ani la liceele Brukenthal și Noica. Experiența ne-a demonstrat că nivelul optim de predare este clasa a XI-a, deoarece elevii nu se simt presați de examenul de bacalaureat, ceea ce oferă un cadru relaxant de exerciții și achiziții deosebit de folositoare chiar pentru foarte curând stresantul bacalaureat. De asemenea, potențialul de exprimare al elevilor și posibilitățile de alocare a resurselor temporale fac realizabile proiecte de cercetare, dacă nu la nivel de clasă, cel puțin la nivel individual sau de echipă. Cele nouă capitole cuprind 34 de lecții. Fiecare lecție se desfășoară pe două pagini. Cea cu număr par conține textul propriu-zis al lecției și rubrici precum „Cronologie”, „Personalități”, „Evenimente”. Cuvintele marcate cu litere îngroșate sunt explicate în „Dicționarul” de la pagina 91. Pagina impară, intitulată „Aplicații” oferă diferite surse documentare și ilustrative, menite fie prioritar demonstrației, fie prioritar descoperirii. Unele surse sunt însoțite de cerințe formulate explicit, altele, datorită modalității de gestionare a spațiului, furnizează oportunități de investigații pur individualizate. Fiecare capitol se încheie cu o evaluare, construită în conformitate cu competențele exersate. (L.S)





comentarii
13 comentarii

Pe copertă, biserica Ortodoxă ! Ca doar ortodocșii fură primii aici !
La Bistrița ,o veche biserică catolică e azi ortodoxă .La intrare se află o placă foarte vizibila:
ORTHODOX CHURCH
SEC.XIII
popa burducea, cand cu steaua cand cu crucea
13.09.2020 16:43
E suficient să vezi coperta ca să-ți dai seama de conținut !
Presupun că abundă în informații despre iobăgie și alte alea...
Spiridon Biserica
13.09.2020 16:50
Capitolul ,,Romanici și Migratori,, . Hai să presupunem,fără a mai da bani pe carte, ce înseamnă asta.
E vorba de ,,;daco-romanii,, care au existat tot timpul prin locuri neverificabile și improbabile, versus goți ,huni, gepizi, avari, slavi, pecenegi ,cumani...
Vasilica Veorica Arethusa Adoletta Xipehuzia Sinergistina Centrilia
13.09.2020 17:03
Oare cât de tâmpiti puteți fi postacilor să emiteți pareri despre o carte numai pentru că nu vă inspiră coperta? Va place nu vă place, tot „telectuali” ratai ați rămas. N-ajunge să înveti să scrii și să citesti doar „Amintiri din copilărie” ca să emiți opinii, asa că ia mai lunecati voi mortăciunilor înapoi în zigotul creației.
Radu T.
13.09.2020 21:19
Radu T. !
,,T,, de la ce ??
Pitt
14.09.2020 09:21
T de la double t al tau.
Radu T.
14.09.2020 10:00
Scopul demersului meu este potențarea și valorificarea capacităților intelectuale, prin gestionarea concretă a unui subiect. Manualul nu este de vânzare. Tirajul tipărit din buget propriu acoperă exclusiv nevoile mele de lucru la clasă. Pentru cei interesați am postat versiunea pdf. Fiecare este liber să-și dezvăluie profunzimile cognitiv-intuitive. Vă doresc lectură plăcută și, mai ales, utilă.
ioan popa
14.09.2020 12:42
Hermannstadt – cap(o)tala sașilor în Principatul Transilvaniei;

Hermannstadt – capitală provincială a Casei de Habsburg; Din (Vormarz) la Ausgleich;

Stimate d-le prof. autor,
poate ne spuneti si nouá celor mai putin inteligenti,
nefiind profesori, ce ínseamná cuvántul german din paranteza pusá de subsemnatul ...

La "capotala" bánuiesc cá este vorba de "capitala"
scena9
14.09.2020 13:40
Rechtsgeschichte vom Vormärz bis Ausgleich

Kurze Zusammenfassung für Rechtsgeschichte zwischen 1848 und 1867.
ger
14.09.2020 13:50
Pt.scena9 : Epoca lui Metternich
Agenteur-X7
14.09.2020 17:01
De unde până unde atâtia exegeți ai unei cărți încă necitite. Păi s-o luam pe rând:
- Scena 9, faceți o mare greseală atribuindu-i autorului prezentarea de carte, recitiți textul si veti observa ca acel „cuvânt înainter” nu e scris de semnatarul volumului; iar vocala atonă din Cap(o)tala este, banuiesc, o greseală ce a trecut neobservată la „corectură”. E pacat să intinati munca unui profesor, numai din dorința de a epata ironizând.
- ger, care-i relevanța textului vorbind de o „istorie juridică” pe perioada 1848-1867, de „compensări” ??? mai bine dati-o pe româneste, nu vă cresc actiunile amalgamând cuvinte, Mein Herr. Aveti la îndemână ”Cronica orasului Sibiu” a lui Emil Sigerus, tradusă de Beatrice Ungar și publicată de Editura IMAGO Sibiu in 1997.
- Agenteur-X7 nu se poate vorbi de o „Epocă Metternich” (1773-1859), se poate discuta despre rolul său ca diplomat și om politic austriac. Ministru de externe și cancelar cu rol preponderent la Congresul de la Viena, (1814-1815). In timpul Revolutiei de la 1848 s-a refugiat în Anglia, dar toate astea le veti descoperi daca cititi „Memoriile” fiului sau (8 vol de o mare valoare istorică)
Sa auzim numai de bine si poate cu mai multa toleranță.
M.G. - Australia
14.09.2020 20:17
Îmi aduc aminte de momentul ( din 1964 )în care Profesorul Ghinescu ne-a povestit de fuga lui Metternich . Era într-o stare de bună dispoziție , probabil văzuse undeva caricatura cu fuga . Acum am putut s-o văd și eu , pe google,la monografia în limba germană.
Ce ne-am fi făcut noi, elevii , dacă ar fi trebuit să-i știm pe de rost numele ?Adică: Clemens Wenzel Nepomuk Lothar von Metternich -Winneberg zu Beilstein ? Mai avea cineva notă de trecere ?
Agenteur-X7
15.09.2020 13:33
Agenteur-X7, departe de mine gândul de a face pe eruditul și de a oferi lecții de istorie, Doamne ferește. Nu-l cunosc pe Prof. Ioan Popa și nici lucrarea domniei sale încă, dar mi se pare absurd să fie pus la stâlpul infamiei pentru că încearcă să ne ofere o filă din istoria orașului nostru; asta înseamnă documentare, compilare a materialului adunat cu nopți nedormite, frustrari... Aceasta este motivația intervenției mele.
Referitor la nume, date, evenimente... păi d-aia sunt cărțile, netul și alte surse de informare.
E mai mult decât măgulitor pentru mine faptul că tatăl meu v-a rămas într-un colț al memoriei, învingând într-un fel nume, uneori fără semnificații istorico - afective în ceea ce ne privește .
Numai gânduri bune.
M.G.
15.09.2020 22:19
Din aceeasi categorie
Forumul German

qhouse sibiu

Palatul Brukenthal Avrig

sevis

Vacanta Eurotrip
info
publicare anunturi
Licitatie publica

accentmedia