Sibiul se apropie de momentul în care în oraș vor circula doar autobuze noi, modernizarea parcului auto al Tursib fiind în plină derulare. Deja, mai bine de jumătate din autobuze sunt noi, cu sisteme de climatizare a aerului, camere de supraveghere, sisteme electronice de informare a călătorilor, Wi Fi și au podea joasă.
Primarul Sibiului, Astrid Fodor, vorbește, într-un interviu pentru ziarul Tribuna, despre proiectele și lucrările importante din domeniul mobilității, la Sibiu.
În zona centrală va fi o linie verde de transport public, cu 5 microbuze electrice. Urmează o aplicație mobilă prin care călătorii vor primi pe mobil informații despre timpul de sosire în stație a autobuzului, va configura rutele, indicând numărul de traseu care trebuie utilizat pentru a ajunge la destinație.
Odată flota de autobuze modernizată, odată ce traseele vor fi optimizate în Sibiu, primarul Astrid Fodor spune că administrația se va concentra pe legăturile cu localitățile din jur.
În total la Sibiu, vor fi amenajate 17 km de piste de biciclete mai sigure, anul acesta și anul viitor. Piste de biciclete sigure va însemna piste separate cu borduri atât de calea de rulare a mașinilor, cât și de trotuarele utilizate de pietoni sau separate de benzile de circulație a mașinilor prin diverse profile montate pe asfalt. 40 de centre de închirieri de biciclete vor fi amenajate în tot orașul.
Primarul Astrid Fodor spune că problemele legate de mobilitate, încurajarea sibienilor de a circula cu mijloacele de transport în comun și altele nu pot fi rezolvate prin vorbe și fraze mobilizatoare, ci prin proiectele concrete de care vorbește și pe care administrația pe care o conduce le pune în practică.
Astrid Fodor: Transportul public funcționa cu autobuze vechi. Tot vorbim de mobilitatea alternativă, invităm oamenii să își lase mașinile acasă, dar trebuie și investit în infrastructura pentru această mobilitate alternativă. Transportul public trebuia modernizat. Pe lângă faptul că am mutat autobaza Tursib din oraș la periferia acestuia, am început înnoirea parcului auto al societății de transport public. Până în prezent 65 de autobuze noi, cu normă Euro 6 au intrat în parcul auto Tursib. Prin urmare, mai bine de jumătate de flotă este nouă. Autobuzele sunt dotate cu sisteme de climatizare a aerului, camere de supraveghere, sisteme electronice de informare a călătorilor, Wi Fi și au podea joasă pentru accesul persoanelor cu dizabilități.
Astrid Fodor: În primul rând continuăm modernizarea parcului auto. Avem în curs, aproape de finalizare, o procedură de achiziție pentru încă 40 de autobuze alimentate cu gaz comprimat, investiție finanțată din fonduri europene. De asemenea, în parteneriat cu Ministerul Lucrărilor Publice achiziționăm nouă autobuze electrice pentru traseul 5 (Valea Aurie - Gară) și pe traseul 13 (Gară – Dumbrava/Muzeul Astra).
Un proiect nou este crearea unei linii verzi de transport public în zona centrală. Îi spunem “verde” pentru că va fi operată cu 5 microbuze electrice. Și în acest caz procedura de achiziție este în curs.
Odată ce se vor finaliza aceste achiziții, întreaga flotă Tursib va fi modernizată și astfel transportul public va deveni mai atractiv pentru sibieni și poate mai mulți vor opta să își lase mașina acasă și să meargă cu autobuzul la serviciu sau cumpărături.
Ne vom îndrepta apoi atenția spre modernizarea sistemului de plată a călătoriei și de informare a călătorilor. Parte din proiectul finanțat din fonduri europene prin care achiziționăm cele 40 de autobuze noi se referă la achiziția unui sistem de e-ticketing care presupune un sistem integrat pentru cumpărarea tichetelor și abonamentelor, plata urmând să fie posibilă direct la bordul autobuzului, fie prin card, fie prin sms, fie prin intermediul a 30 de automate care vor fi amplasate în stațiile de autobuz. Modernizăm și sistemul de informare a călătorilor, atât în autobuze, cât și în stații. Prin intermediul unor ecrane, călătorii vor primi informații în timp real despre programul de circulație, legături cu alte trasee și cu alte moduri de transport, dar și despre incidente, devieri ale rutelor și întârzieri față de programul de circulație.
Vom realiza o aplicație mobilă dedicată prin care călătorii vor primi pe mobil informații despre timpul de sosire în stație a autobuzului, va configura rutele, indicând numărul de traseu care trebuie utilizat pentru a ajunge la destinație. Prin aplicație se vor putea cumpăra inclusiv bilete și abonamente.
Pentru următorii patru ani, în cazul în care sibienii îmi acordă din nou votul lor, propun trei proiecte majore care vor îmbunătăți transportul public. Cel mai mare proiect se referă la introducerea transportului electric: un tren urban care să facă legătura între sudului Sibiului, zona industrială vest și cartierul Turnișor. Proiectul este inițiat deja: am purtat o corespondență cu Ministerul Fondurilor Europene și cel al Transporturilor pentru a putea utiliza infrastructura feroviară existentă pentru deplasarea acestui tren. În plus, săptămâna trecută am semnat contractul pentru servicii de consultanță pe acest proiect, cu o firmă specializată. Prin urmare, pregătim proiectul pe care îl vom depune pentru obținerea finanțării din fonduri europene în viitorul cadru de finanțare, 2021-2027.
Un al doilea proiect constă în crearea de benzi dedicate pentru transportul public pe străzile care permit ca lățime. Avem deja un proiect în curs: pe Calea Dumbrăvii se va crea o astfel de bandă. Procedura de achiziție pentru execuția lucrărilor este în curs. De asemenea, transportul public va circula pe bandă dedicată și pe Calea Șurii Mici. Acest proiect îl pregătim în prezent pentru a fi depus în vederea obținerii finanțării din fonduri europene anul viitor. Pe Calea Șurii Mici vom crea practic un coridor de mobilitate, pentru că vom crea și piste pentru biciclete. Proiectul este necesar atât în contextul în care pe Calea Șurii Mici va fi construit noul Spital Județean, dar și pentru că în zonă au apărut și se vor mai construi alte cartiere rezidențiale.
Un proiect așteptat de locuitorii din comunele învecinate va fi cu siguranță prelungirea traseelor de transport public în zonele periurbane. Odată flota de autobuze modernizată, odată ce traseele vor fi optimizate în Sibiu, ne putem concentra pe legăturile cu localitățile din jur.
Astrid Fodor: Dacă nu ni se blochează din nou achizițiile prin contestații nejustificate, estimez că începând din primăvara anului viitor vom circula exclusiv cu autobuze noi.
Astrid Fodor: Nu prin vorbe și fraze mobilizatoare, ci prin proiectele concrete pe care le-am descris mai sus. Autobuzele vor fi mai confortabile, vor fi suficiente să acopere traseele din Sibiu și astfel vor ajunge mai punctual în stații. Transportul public va ajunge și în cartierele noi și va face legătura și cu localitățile învecinate. Prin urmare, deplasarea cu autobuzul va fi mai de încredere și vom putea ajunge la timp la serviciu, sau la școală la timp. Sunt sigură că sibienii vor înțelege că este mai înțelept să iei un autobuz din stația din apropiere, decât să stai blocat cu mașina în trafic. Dacă mai adăugăm și faptul că prin simplul fapt că lăsăm mașina acasă reducem bugetul alocat transportului și putem contribui la un aer mai curat în Sibiu, cred că argumentele sunt convingătoare pentru cei cărora le pasă.
Astrid Fodor: Bicicleta a devenit în Sibiu un mijloc alternativ de transport, dar știu că trebuie să investim în siguranța pistelor. Pe asta ne-am și concentrat la noile piste.
Avem în lucru piste sigure pe strada Podului, pe drumul peste Câmpșor și pe Calea Dumbrăvii. Este în lucru și coridorul pentru biciclete între cartierul Ștrand și parcul Sub Arini. Un alt proiect demarat deja este amenajarea malurilor Cibinului cu piste sigure. Am finalizat studiul de fezabilitate și este în curs de elaborare proiectul tehnic, următorul pas fiind contractarea execuției lucrărilor propriu-zise. În total 17 km de piste mai sigure vor fi creați anul acesta și anul viitor.
Astrid Fodor: Pistele vor fi separate cu borduri atât de calea de rulare a mașinilor, cât și de trotuarele utilizate de pietoni sau separate de benzile de circulație a mașinilor prin diverse profile montate pe asfalt. În unele cazuri, asfaltul poate fi de culoare roșie pentru a fi mai vizibile. Până când șoferii se vor obișnui să acorde atenție sporită și respect bicicliștilor aflați în trafic, până când bicicliștii vor învăța să ia măsuri de precauție suplimentare atunci când circulă pe aceeași cale cu traficul auto, această soluție, a separării căilor de rulare, mi se pare mai sigură pentru sibieni.
Astrid Fodor: Sibiu Bike City, pentru că așa se va numi, este un proiect la care țin foarte mult. Noi îi îndemnăm pe sibieni să folosească bicicleta pentru deplasări și creăm infrastructura necesară. Dar ce fac cei care nu dispun de o bicicletă personală? Sibiu Bike City oferă o soluție practică. Vom crea 40 de centre de închirieri de biciclete în tot orașul. Dacă eu stau în cartierul Ștrand, să zicem, închiriez o bicicletă de la centrul din apropiere, vin până în centru cu ea unde am treabă la Primărie și o predau la un centru de închiriere din zona centrală. Plata se va face printr-o aplicație sau la un automat de plată și deci nu trebuie să umblu pe la casierii.
Procedura de achiziție este în curs pentru realizarea acestui proiect. Au fost depuse 3 oferte care în prezent sunt în evaluare. În acest an vom semna contractul dacă totul merge bine la începutul verii viitoare le vom pune în funcțiune.
Astrid Fodor: Da. În Sibiu, distanțele sunt de multe ori scurte. Și mai mult, Sibiul e atât de frumos. Chiar e o plăcere să mergi pe jos. Din acest motiv de fiecare dată când am modernizat o stradă sau un cartier am avut grijă ca trotuarele să fie corect amenajate și să existe treceri de pietoni. Mai multe treceri de pietoni sunt dotate cu buton pentru a da astfel prioritate deplasării pietonale, un program care va continua și anul acesta și anul viitor. Tot pentru siguranța pietonilor am realizat anul trecut un proiect pilot și am instalat iluminat inteligent la patru treceri de pietoni de pe bulevardul Milea și pe șoseaua Alba Iulia. Practic, intensitatea iluminatului la aceste treceri crește atunci când senzorii detectează pietoni care traversează și astfel conducătorii auto îi văd mai repede și pot opri din timp, pentru a le da prioritate. Și acest program îl vom continua.
Un aspect foarte important pe care l-am avut în vedere este accesibilizarea trotuarelor pentru persoanele cu dificultăți locomotorii. De aceea pe străzile modernizate am avut grijă ca trotuarele să fie mărginite cu borduri teșite la intersecții și la trecerile de pietoni. Pentru persoanele cu dizabilități am instalat la 36 de treceri de pietoni dispozitive cu avertizare acustică și la 24 am pus și covoare tactile, proiectul urmând să continue. Sibiul trebuie să fie incluziv și de aceea nu neglijăm astfel de amenajări.
Un alt factor important pentru cei care se deplasează pe jos este modul de amenajare a zonelor verzi de pe aliniamentele stradale, dar și micile scuaruri verzi pe care le-am amenajat acolo unde a fost spațiu. Contează mult ca spațiul public să fie curat, dar și estetic. Din acest motiv, am plantat pe străzile modernizate mii de arbori, arbuști și flori, am amenajat sensurile giratorii cu verdeață, iar pe str. Andrei Șaguna am înlocuit delimitatoarele de beton sau plastic cu mici zone verzi.
Astrid Fodor: Centrul istoric al Sibiului are un patrimoniu construit valoros și trebuie protejat. Mai mult, în centru vin sibienii și turiștii pentru a-și petrece timpul liber la un eveniment sau la o cafea, pe o terasă. Frumusețea centrului și a piețelor istorice se pierde în spatele mașinilor parcate. De aceea, am luat decizia în 2019 de a continua extinderea zonelor pietonale. Am început cu Piața Huet, o piață istorică unde este situată cea mai veche instituție de învățământ din Sibiu și una dintre bisericile emblematice ale orașului. Eliberată de mașini, astăzi Piața Huet respiră, locul mașinilor parcate fiind luat de terase cochete. Anul acesta am continuat cu Piața Mică și am interzis accesul auto în partea dinspre Casa Artelor și lângă Turnul Sfatului. Tot anul acesta, încă un segment al străzii Papiu Ilarian, cel dintre Tipografilor și Timotei Popovici a devenit pietonal.
Nu ne vom opri aici, ci vom continua extinderea zonelor pietonale, dar vom studia atent fiecare caz în parte pentru a nu afecta accesul locatarilor sau activitatea operatorilor economici. Vrem ca centrul să rămână animat și accesibil totuși.
Astrid Fodor: Nu, nu vom lăsa toți mașina acasă tot timpul. Așa că am inițiat proiecte care să decongestioneze traficul pe arterele aglomerate.
În primul rând am modernizat 130 de străzi de pământ. Odată asfaltate, sibienii nu le mai ocolesc, ci le folosesc și astfel scad puțin valorile de trafic pe arterele principale. Apoi am finalizat viaductul Mihail Kogălniceanu, o nouă legătură între cartierele Turnișor și Țiglari și zona industrială vest. Podul peste Cibin din dreptul pieței agro-alimentare a fost și acesta modernizat, iar viaductul Vasile Aaron a fost supus reparațiilor capitale.
În prezent este în lucru o nouă conexiune rutieră: drumul peste Câmpșor, care unește cartierul Ștrand cu Turnișorul și zona vest, împreună cu podul nou din dreptul străzii Rozmarinului. Lărgirea Căii Cisnădiei la trei benzi va rezolva problema traficului la intrarea și ieșirea din Sibiu. Această lucrare este în curs de finalizare. În procedură de achiziție avem o nouă legătură rutieră cu Șelimbărul, între strada Oașa din Sibiu și strada Octavian Goga din Șelimbăr.
Pentru următorii patru ani, propun sibienilor mai multe proiecte pentru o mai bună mobilitate, cele mai importante fiind: crearea unui coridor de mobilitate pe bulevardul Mihai Viteazu și strada Rahovei cu piste pentru biciclete și bandă dedicată autobuzelor, lărgirea și reamenajarea Căii Șurii Mici, amenajarea unui drum de legătură între Calea Șurii Mici și străzile Ogorului - Turda, lărgirea străzii Viitorului, reabilitarea podului Maria Tereza și a celui de pe șoseaua Alba Iulia pe care îl vom și extinde pentru virajul spre Ștrand, construcția unui nou pod peste Cibin în zona cartierului Reșita, locația exactă urmând să fie stabilită prin Studiul de conectivitate contractat de Primărie și care se află în curs de realizare.
Prin urmare, mai sunt multe de făcut și sper să avem ocazia să le vedem realizate, împreună.