Tribuna
Jidvei
Pe la gară, deşi nu voiam să iau trenul. Doar să vedem ce mai e nou. Sau vechi
Dumitru CHISELIŢĂ
1905 vizualizari
Pe la gară, deşi nu voiam să iau trenul. Doar să vedem ce mai e nou. Sau vechi
Da, ştiu, locurile "must see" din Sibiu sunt în centru. Asta dacă ai venit la noi pe repede înainte şi vrei să o arzi pe weekend aşa, la aroganţă că ai fost în "capitala culturii" şi oraşul unde preşedintele a fost primar, dacă ai băut o bere la preţ de trei în centru şi ţi-ai tras nişte poze şi cechinuri la arteziana din pavaj din Piaţa Mare ori la Podul "Mincinoşilor". Aşa că ce ne-am zis? Hai să vedem cum arată "poarta de intrare în oraş", pe unde oaspeţii dragi au primul contact vizual cu Marea-Metropolă-care-zici-că-nici-nu-e-în-România şi unde "fusei la Sibiu - civilizaţie neică!". Dar asta ne tot zicem cel puţin de două ori pe an, când mai scrie, de bine-de rău (din toate punctele de vedere) de gara dragului nostru oraş, Sibiu.

De fapt nu din cauza aceea am fost prin gară. Ci mânat de o ştire mai veche de-a "concurenţei", (nu vă contrariaţi, aşa facem câteodată toţi jurnaliştii, citim ce bagă ceilalţi apoi le suflăm în ceafă că şi ei fac la fel) care pomenea despre o anumită "Platformă cap X - staţia Sibiu” ("după cum o recunosc ceferiştii") şi transformarea ei dintr-o platformă-rampă de încărcare-descărcare într-un fel de părculeţ cu brazi, bănci şi gazon de să o bahi în Top 5 atracţii locale. Efectiv voiam să văd şi eu minunăţia de "Cap X", ca să-i documentez pieirea ca rampă abandonată şi renaşterea ca ce va fi când va fi. Apoi, al doilea motiv, a fost că v-am promis asta. Atunci când am scris despre locurile de stat (adică de odihnit picioare şi altele) din oraş. Când am spus că "Nu mai merg prin Parcul Gării (adică ce a mai rămas din el), nici prin gară, dar vă promit ceva de acolo cât de curând". Ei, a venit "cât de curând"-ul ăla.

"Platforma Cap X" zisă şi "Rampa de la gară". Sau ce a mai rămas din ea...

Deşi sunt fiu şi nepot de cheferist şi am copilărit pe lângă gară, şine, macaze, semafoare, ateliere şi depou, până anul acesta nu am auzit de "Platforma Cap X". Da, ştiam de magaziile din staţie şi de pe lângă, de rampa de încărcare-descărcare chestii, le vedeam de pe Podul Gării cel vechi, dar nu aveam idee că se numesc aşa. Începând de la pasajul subteran până dincolo de pod, unde acum e noul mall numit "Promenada Sibiu", aveam: nişte magazii din lemn pentru depozitarea şi transbordarea mărfurilor şi coletelor mari, dar din vagoanele de linie "normală" în autocamioanele autobazei CFR. Mai era un atelier de întreţinere electrocare şi motostivuitoare în capătul de la Podul Gării şi o rampă gigant, super-betonată şi super rezistentă, deservită de o macara-pod rulant gigantică şi luminată de două blocuri de reflectoare de mare putere, plus un carosabil pietruit la marele fix, de şi acums e vede, lucruri ce cu greu ai fi acceptat explicaţia că se căra marfă "din vagoanele mocăniței în vagoanele cu ecartament normal", din simplul motiv că nu prea aveai ce marfă să transbordezi din mocăniţă şi că pentru un trenuleţ de linie îngustă nu avea nevoie de o asemenea infrastructură. Cert e că bătrânii spuneau, când eram copil, că, în vremea ruşilor, acolo se descărcau chiar şi tancuri. Eu am prins doar containere şi alte mărfuri grele, că, să nu uităm, peste drum era Mecanica iar din zona asta pleca şi calea ferată industrială care acoperea Fabrica de Mobilă, IUPS şi Balanţa.
Cu timpul, rampa a fost abandonată, magaziile au fost demolate rămânând doar ce se vede acum, adică o platformă cu nimic pe post de scurtătură spre Podul Gării, podul rulant gigant a fost eliminat şi ajuns, pun pariu, la fier vechi, Podul Gării a fost înlocuit cu un alt pod al gării, iar linia Mocăniţei a devenit monument istoric în acte şi mai nimic în teren.

Cum e acum acolo, dacă sunteţi curioşi, se vede cu ochiul liber şi nu-şi trebuie studii aprofundate să realizezi că zona este abandonată, cu excepţia carosabilului. La rampa "mare" de lângă mall nu m-am băgat, că e "zonă de siguranţă feroviară". La fel, linia îngustă cu baraca PSI e iar "zonă de siguranţă feroviară", ceea ce e cam de tot râsul, că nu am văzut vreun tren sau vreo manevră gară-mall (unde sunt scoase liniile) sau invers, dar poate ne explică CFR-ul detaliile. Oricum încă putem admira ce a mai rămas din ceea ce feroviarii spun că este un "opritor fix" care nu mai opreşte nimic că nu are ce, nişte trepte care urcau spre pasarela rampei şi un panou din vechiul gard dintre linii, în formă de simbol al CFR. Mai aflu că la containerul de gunoi din zona de protecţie teoretică a monumentului istoric "Mocăniţă", aruncarea gunoaielor este "interzisă celor fără contract", ceea ce ne-a bucurat. Că deja ajungem în zona (relativ) civilizată a Gării Mari.

Pe la şi pe lângă Gară

Nu am mai băut, ca de obicei, o cafea la chioşcul cu de toate lângă staţia de autobuz, dar am remarcat un fapt, cum spun piţi-jurna ăştia făcuţi pe repede-nainte, "inedit". Nu, nu că peroanele au fost renovate şi ridicate, nu că până la pasajul de la Lupeni ai un peisaj de safari prin savană, nu că treptele de la intrarea în clădirea gării,  dinspre oraş, se reparau, nu că, imediat ce ieşeai din staţie înspre peroane, era un lac de acumulare pentru că spălau nişte doamne pe jos, nu că băncile din faţă erau ocupate de tot felul de cetăţeni care aduceau a călători cum aduc eu a Bastionul Haller, ci că, după mulţi ani de le-am pierdut numărul, Gara Sibiu are din nou ceas pe faţadă. Cineva îmi comenta odată că "O gară fără ceas e ca o bicicletă fără lanţ." Sau ca in bancul cu samuraiul fără sabie, o gară fără ceas e ca o gară cu ceas, numai că fără. Astfel află călătorul câte ore întârzie inter-regioul acela şi cât timp poate să mai stea pe la Păltiniş sau Cisnădioara până vine. A, mai sunt şi nişte lămpi-felinare, modelul acela de vilă de pe la Tocile, tot pe faţadă. Şi că uşa defectă era deschisă finalmente. Deci e bine, am intrat în rîndul lumii bune, cu ceas pe perete.

A, ştiaţi că şi acolo puteţi sta aşa, gratis, pe bănci şi băncuţe? Puteţi, dar mai bine nu, lasă... Păi cele care sunt ocupate, par a fi veşnic ocupate de unele şi aceleaşi persoane. Oricum, că tot vorbim de bănci am găsit una, liberă, care va fi liberă vreo 30-40 de ani, până creşte copăcelul ăla de lângă ea. Nu ştiu cine a conceput proiectul Pieţei Gării, oficial numită "1 Decembrie 1918", dar îi recomand să stea, săptămânal, două ore consecutiv, în orice zi şi în orice anotimp, pe orice vreme, ca să beneficieze din plin de facilitatea aceea. Odată, e în mijlocul pieţei, unde când e cald bate soarele de sus şi deşertul din pavaj dejos, când plouă plouă de sus în jos şi când bate vântul, bate din lateral. Umbra copăcelului aceluia, săracul, este nulă. Ar trebui pusă o pancartă acolo, să te avertizeze că "a nu fi folosit decât după anul 2040". Şi eu, care credeam că locul acesta nu mă mai distrează cu nimic.
De aici, totul e neschimbat. Ruina hotelului neterminat, Parcul Gării, adică optimea ce a mai rămas din original, loc plăcut, în sfărşit, de stat-stat, 9 Mai, Constituţiei cu maidanul lângă care, în 2007, era un panou pe care scria "Normal Sibiu" (normal!), Magheru cu Pedagogicul în ruină şi ajungem iar pe unde merge turistul tradiţional, în Centru. Dar despre asta am mai scris. Ura şi la gară!  Chiar dacă pe acolo nu prea e aşa civilizaţie, neică!






comentarii
7 comentarii

Se vede ca ai fost la Liceul CFR si ai lucrat la Concefa.
14.07.2020 12:45
Excelent punctat! Niște imagini cu gara mai vechi, de pe vremea când accesul nu se făcea pe sub pod, ci exista un gard în stânga ieșirii din pasajul de sub linii nu ai? Ar fi interesante, mai ales că pe atunci mai exista și stația de capăt a mocăniței.
Cezar Budescu
14.07.2020 17:22
Dle Budescu, mai lucrati in mass-media?
14.07.2020 20:56
Va recomand sa vizionati un clip pe canalul de youtube CORNEL SIBIANUL ca sa vedeti cum arata Piata Garii (1 decembrie 1918) in perioada starii de urgenta...
14.07.2020 21:00
Vizionați videoclipul ”Sibiu, Romania, Railway Station Square/Sibiu - Piața Gării[14 April 2020]” spre a vedea cum arăta Piața Gării în perioada stării de urgență.
...
16.07.2020 01:04
D-le jurnalist ați uitat să-l menționați pe travestitul(sau transsexualul?) ciocolatiu fumător, cu părul strâns în coadă la spate și cu cercei mari care poate fi văzut deseori în compania unor fete și/sau bărbați din același tip de faună. Tipul poate fi văzut fie după ora 16:00, fie seara, de obicei până la ora 22:30. Colegii de la Turnul Sfatului l-au pozat parțial din profil într-un articol publicat în urmă cu aproape 3 ani.
A Tentu
16.07.2020 01:17
Ce aveti cu minoritatile sexuale? vreti sa fiti actionat in judecata? Cu asta nu-i de glumit!
16.07.2020 09:26
Din aceeasi categorie
Infinity Ink. Photography

Comunicat de presa

Vacanta Eurotrip
info
Publica anunturi
Licitatie publica

accentmedia