Tribuna
PNL
Pe calea Postului cu Constantin Noica
Pe calea Postului cu Constantin Noica

Pe calea echilibrului cu sine însuşi, cu Dumnezeu şi cu natura, spunea Noica, în acea conferinţă din 1941, omul face şi filozofie şi teologie, într-o creştere, într-o împăcare. Aşa apar formele de aspiraţie către unitate -  unitatea de gând, unitatea de cugetare; aspiraţia către unitate în viaţa socială, prin unitatea în faptul iubirii. Dar mai presus este unitatea de sentiment, unitatea de inimă, unitatea din actul religios, extazul religios. Că Dumnezeu în darnicia lui se poate coborî până la vierme, încă e de înţeles. Dar că tu, faptură omenească să te ridici până la Dumnezeu, să ieşi din tine în extaz şi să contempli pe Dumnezeu nu numai cu puterea minţii tale, dar şi cu puterea vieţii tale întregi, e posibil?
Se întreabă Constantin Noica. Cum e posibil Extazul mistic într-un cuvânt dacă aceasta a treia cale a întovărăşirii noastre cu Dumnezeu înseamnă pierdera noastră în viaţa altuia, în viaţa acestui prin excelenţă Altul care e Dumnezeu? Misticii ştiu ce să răspundă, căci este cu putinţă să trăieşti viaţa altuia: fiind oglinda lui, imitaţia lui, repetiţia lui. Poţi dubla viaţa lui Dumnezeu, aşa cum în căsnicie femeia reface, oglindeşte, se confundă cu viaţa bărbatului - şi viceversa, bărbatul se oglindeşte în viaţa femeii sale. O simţim bine că aşa este, pe planul nostru omenesc unde cununia duce la o singură iata pe două registre. Căci cununia este un mister, o taină, una din cele 7 Taine. Aşa simt misticii că vor trăi şi ei viaţa lui Dumnezeu. Şi de aceea extazul lor spre care tind în aspiraţia către unitate cu Dumnezeu este o adevarată cununie mistică (in eseuri de duminică, humanitas, 2013, pg152). Facem o paranteză, arătând că la taina sfântului maslu, pe care Biserica noastră o săvârşeşte mai des în Postul Mare printre cele 7 Evanghelii, evanghelia a 5a este a fecioarelor, 5 înţelepte iară 5 fără minte. Toate cele 10 fecioare sunt chemate la nuntă cu Mirele, adică cu Iisus. (Evanghelia după Matei, cap XXV, 1-13).
Constantin Noica a folosit ca şi alţi cugetători români, ca să nu le zicem filozofi, precum Emil Cioran, Nichifor Crainic, Mircea Eliade, Nicolae Steinhardt - devenit călugar la Rohia - şi alţii, literatura mistică, fie răsăriteană din Filocalie fie cea apuseană. Noica o aduce în prezent pe Sfânta Tereza din sec XVI.
"Pentru Sfânta Tereza sufletul este ca un castel făcut dintr-un singur diamant şi în care poţi pătrunde pe căile rugăciunii. Iar o dată pătruns acolo, începi ascensiunea grea prin cele 7 rânduri de încăperi. Primele încăperi sunt încă legate de lume şi expuse ispitelor iei; în rândul al doilea de încăperi, ispitele şi lumescul se simt încă, iar suferinţa celui care vrea să pătrundă mai adânc în castelul acesta al sufletului, e aci cu atât mai mare cu cât începi să auzi chemările Domnului, tăinuit în încăperile cele mai îndepărtate. În al 3lea rând de încăperi, spune Sf. Tereza începi să simţi ce este supunerea către Domnul; iar abia în al 4lea şi al 5lea şir încep stările acelea supranaturale care să-ţi dea cu toată uimirea ce ţi-o aruncă în suflet semnele unirii tale cu Dumnezeu. Iar când ai putut pătrunde în cel de-al 6 lea rând de încăperi abia atunci se săvârşeşte logodna spirituală - mistică, prin care se luminează atât de bine unirea noastră cu Dumnezeu. Dar nu este logodna, mistică, extaz fără suferinţă”. Pg 152, vom vedea cum se structurează suferinţa sufletească în extazul mistic săptămâna viitoare după Constantin Noica.
Pr. Nicolae STREZA





comentarii
1 comentarii

Pacat ca ultima resedinta a lui Noica a fost instrainata in mod abuziv,devenind proprietate privata si apoi inchisa.Ce are de zis Ministerul Culturii ? Turistii nu mai pot vizita resedinta lui Noica de la Paltinis,ea nu mai este nici indicata macar pe traseu.
A.B.C.
31.03.2014 09:26
Din aceeasi categorie
Forumul German

qhouse sibiu

Palatul Brukenthal Avrig

sevis

Comunicat de presa final

Vacanta Eurotrip
info
publicare anunturi
Licitatie publica

accentmedia