Tribuna
Sevis
Picătura de Carte |
O carte despre un Patrimoniu viu: Cina Domnului
Pr. Constantin NECULA
641 vizualizari
O carte despre un Patrimoniu viu: Cina Domnului

Bunul și luminosul meu prieten, Părintele Eugen Răchiteanu, până de curând directorul revistei și al editurii Citta di Vita din Florența, astăzi colaborator distins al IPS Aurel Perca, Arhiepiscop și Mitropolit al Arhidiecezei de București,  ne oferă încă un volum din efortul său de a redescoperi fundamentele estetice ale credinței: Infinita Frumusețe. Cina Domnului. Perspective estetice și artistice (Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București, 2021, 173 pg.). Încep cu lămurirea mea privind cartea: nu ar trebui să lipsească de pe masa nici unui slujitor și intelectual creștin – și nu numai. Un soi de catehism estetic asupra tainei Cinei Domnului cu un excelent colaj de sensuri legate de cultura imaginii, antropologia icoanei și înțelegerea acesteia drept axul ecumenic al unității creștine. Sunt pagini de teologie euharistică, de incredibilă sensibilitate estetică, autorul identificând pentru noi cele mai reprezentative „documente” ale frumuseții iconologice legate de Cina cea de pe urmă. Un baleaj duhovnicesc necesar înțelegerii sensurilor Euharistiei dintâi, de la Scriptură la disputele teologice din ambientul catolic, de la  Estetică la filozofie și rădăcinile cerești ale frumosului. Sunt aduse dinaintea noastră și argumentate – deseori apologetic – irizările cunoașterii prin artă sacră a Tainelor Bisericii, lecții de asumare identitară a voii lui Dumnezeu. Un Dumnezeu surprins cu atâta fragilitate în Duhul Sfânt de pictori- iconari ori mari maeștrii- și „re-surpins” parcă de autorul nostru în duhul Ucenicului îndrăgostit de Dumnezeu prin artă. Personal socotesc cartea ca pe un mare dar. Acela al redescoperirii strălucirii din frumusețea cromatică a teologiei în care peneloforii – purtătorii de penel – descriu lumea în Joia Patimilor prin ochiul învățat deja cu lumina Învierii. Un efort de a recupera forța regenerativă de Împărăție prin înțelegerea ambientului euharistic și al structurii sale vocațional-estetice.

Desigur că nu pot să nu remarc iconologia lucrării, editarea ei în condiții vrednice de un astfel de volum, efortul comun al autorului cu editorul – rețin, cu respect, numele corectoarelor – Francisca Băltăceanu și Monica Broșteanu – pentru ca lucrarea să îndeplinească norma de conținut și formă care acum încântă. Cred că acest catehism estetic cu o relevantă dimensiune ecumenică nu doar că îmbogățește tezaurul teologic al României creștine, ci și provoacă la cercetare, la adâncirea sensurilor identificate atât de calm, distins și transparent de Părintele Eugen Răchiteanu. Sunt convins că volumul nu este numai rodul studiilor și practicii în meditarea asupra esteticii racordate la teologia sacramentale, ci și al iubirii topite în rugăciune pentru frumusețea din tablourile și icoanele creștine care i-au făcut posibilă vederea lui Dumnezeu. Poate că e momentul să învățăm împreună că a privi, a înțelege și a transmite cele înțelese este parte integrantă a misiunii preotului, a misiunii Bisericii. O carte-sărbătoare în sensul în care povestea scrierii ei și conținutul ei țin pe Dumnezeu aproape de sufletul nostru. E mult? E puțin? Citiți, priviți și lăsați-vă sufletul să se bucure. Eforul Părintelui Eugen Răchiteanu înnobilează estetica teologică românească. Gândirea creștină a Frumosului ca act al Întrupării.





Din aceeasi categorie
O istorie ragasita

sibiu-turism

Staer

A.D.I. Eco Sibiu

Anunturi Tribuna

EVENIMENT TV

Vacanta Eurotrip
info
PORTAL MEDICAL
Licitatie publica

accentmedia