Primarul Sibiului, Astrid Fodor, vorbește într-un interviu pentru Tribuna despre situația infrastructurii din Sibiu, despre locurile de parcare, spațiile verzi, lucrările ample de reabilitare a cartierelor. Spune că reabilitarea cartierelor a crescut confortul sibienilor, zonele dintre blocuri sunt mai funcționale, ordonate și îngrijite și urmează modernizarea cartierelor Terezian și Veterani.
99% dintre străzile de pământ ale Sibiului au fost asfaltate și speră că va primi încrederea sibienilor pentru un nou mandat, în cadrul căruia va finaliza aceste lucrări.
În unul dintre cele mai aglomerate cartiere, în Vasile Aaron va construi o parcare supraterană cu mai multe etaje, deasupra pieței agroalimentare de pe strada Semaforului.
Sibiul desfășoară de câțiva ani un proiect mare de reabilitare a cartierelor de blocuri. Ce presupun aceste lucrări și în ce punct ați avansat cu ele?
Obiectivul meu în acest mandat a fost acela de a crește calitatea vieții sibienilor și prin proiectele pe care le-am propus consider că am contribuit la asta. În acest sens, am făcut din modernizarea zonelor de blocuri o prioritate. Majoritatea acestor blocuri au fost construite în anii 70-80 și de atunci nu s-a mai intervenit în profunzime în spațiul public care le înconjoară. Aleile erau într-o stare precară, vegetația a crescut dezordonat, iar amenajarea s-a făcut haotic, după cum a preferat fiecare Asociație de locatari.
Am intervenit etapizat, nu în toate cartierele deodată, pentru că vorbim de lucrări ample. Până în prezent am modernizat 10 zone de blocuri: Dioda, Hipodrom – zona Cedonia, Hipodrom – zona b-dul Mihai Viteazu – Oituz, Hipodrom Calea Cisnădiei – str. N. Iorga, Valea Aurie, Turnișor, Reșița II, Broscărie, zona str. Școala de Înot și zona Gării.
Alte trei zone sunt în lucru: cartierul Hipodrom – zona dintre strada Rahovei și b-dul Vasile Milea, zona Henri Coandă – Oțelarilor și cartierul Ștrand – cea mai mare zonă de blocuri în care am intervenit până acum.
Cu aceste lucrări, zonele de blocuri sunt mai funcționale, arată mai bine, au locuri noi de joacă, zonele verzi sunt ordonate și îngrijite, iar iluminatul public este modern și eficient. Prin urmare, confortul locuitorilor a crescut considerabil.
Care vor fi următoarele cartiere care vor fi modernizate în perioada viitoare?
Pregătim deja reparații capitale și pentru ultimele cartiere: pentru modernizarea zonei de blocuri din Terezian este în curs o procedură de achiziție pentru execuția lucrărilor, iar pentru viabilizarea cartierului Veterani suntem în curs de a contracta realizarea studiului de fezabilitate.
Ne apropiem de gata. Cred că e timpul să finalizăm lucrările ample de infrastructură pentru a ne putea îndrepta atenția exclusiv către mobilitate, soluții smart și proiecte pentru agrement pentru ca orașul să crească și în aceste domenii.
Ce dificultăți ați întâmpinat în punerea în practică a acestor proiecte?
În aceste zone de blocuri locuiesc mii de sibieni, fiecare cu doleanțe proprii. Unii doresc mai multe spații de parcare, alții mai multe spații verzi, unii doresc să tăiem arborii care nu sunt potriviți pentru mediul urban, alți sibieni s-au supărat că am desființat grădinile de zarzavaturi de pe domeniul public sau garajele inestetice. Vreau ca sibienii să înțeleagă că toate aceste proiecte le-am făcut pentru ei, pentru ca zona în care locuiesc să fie cu adevărat primitoare și funcțională. Din acest motiv, proiectele tehnice au fost gândite de specialiști pentru a răspunde solicitărilor majorității locuitorilor.
Înainte de a începe fiecare lucrare am mers în teren și am găsit zone verzi transformate în terenuri virane pe care se parcau mașini, am găsit garaje de toate formele și culorile, am găsit un spațiu public dezordonat. După lucrări s-a schimbat radical situația și eu sunt mulțumită de rezultat, la fel ca marea majoritate a cetățenilor. Sigur că ne-am fi dorit să avem mai mult spațiu pentru mai multe zone verzi, de odihnă și de agrement, sau pentru locuri de parcare. Dar în spațiul dat, consider că am făcut maximum posibil.
Care este situația locurilor de joacă și a spațiilor verzi din cartiere în urma acestor investiții? Ați amenajat locuri de joacă și spații verzi noi în timpul lucrărilor de modernizare?
În ultimii ani am realizat 12 locuri de joacă noi în cartiere, acolo unde spațiul ne-a permis. Am creat locuri noi în cartierul Dioda, pe b-dul Coposu, pe strada Gorăslău, pe strada Nicolae Iorga lângă secția de Poliție și pe Calea Cisnădiei. În Terezian am creat un loc nou de joacă pe strada Reconstrucției. În cartierul Țiglari, copii au locuri de joacă noi pe Aleea Picasso și pe strada Doinei, iar în Turnișor am creat astfel de zone pe Aleea Pajiștei și în apropierea șoselei Alba Iulia. Un loc de joacă nou am creat și în zona Trei Stejari, pe strada Eftimie Murgu. Un proiect mare a fost cel din Parcul Sub Arini, vis-a-vis de Stadion. La toate acestea se adaugă completări și modernizări ale echipamentelor din locurile de joacă existente.
Un aspect important: în aceste locuri am prevăzut echipamente și pentru vârste mai mici și pentru copii mai mari. De asemenea, am început dotarea cu echipamente speciale pentru copii cu dizabilități pentru că ne dorim un Sibiul incluziv, al tuturor.
Care este situația străzilor de pământ în Sibiu? Câte astfel de străzi mai sunt?
În zonele de case am asfaltat peste 130 de străzi de pământ în acești ultimi ani. La acestea se adaugă alte 40 de străzi care sunt în lucru și se vor finaliza în acest an, sau la începutul anului viitor. Alte 7 străzi sunt în procedură de contractare a lucrărilor. Când tragem linie, vor mai rămâne 7 străzi neasfaltate în proprietate publică pentru care reglementarea juridică este în curs și încă 10 străzi care sunt în proprietate mixtă, publică și privată, pentru care trebuie de asemenea să facem demersurile legale.
Aceste lucrări au însemnat un efort bugetar de aproape 25 de milioane de euro și nu au fost lucrări de simplă asfaltare. Am înlocuit conducte de apă și canalizare acolo unde a fost necesar, pe marea majoritate am pus în subteran tubulatura pentru coborârea cablurilor de telecomunicații suspendate, am modernizat iluminatul public și apoi am amenajat carosabilul și trotuarele. Pe aliniamentele mai late am pus verdeață și am plantat arbori.
Dacă ne uităm la Gușterița sau la Lazaret, dar și la Turnișor, cartierele s-au schimbat radical. Aspectul s-a schimbat și, ce m-a bucurat și mai mult, odată cu modernizarea străzii, cetățenii au început și ei să își facă frumoase fațadele și porțile. Și uite așa schimbăm orașul în bine, împreună.
Când estimați că vor fi modernizate toate străzile din municipiul Sibiu?
Mi-am propus să finalizez asfaltarea străzilor de pământ în acest mandat și am reușit în proporție de 99%. Străzile rămase vor intra în modernizare după ce se reglementează juridic terenul. Sper să am ocazia să fac asta în următorul mandat, dacă sibienii îmi vor acorda din nou încrederea lor.
Una dintre problemele des invocate de șoferi este cea a parcărilor. În ce stadiu sunt proiectele mari pentru parcările supraterane și subterane?
În fiecare cartier reabilitat și pe fiecare stradă modernizată am încercat să creăm cât mai multe locuri de parcare, dar nu în dauna celorlalte spații absolut necesare: zone verzi, locuri de joacă și odihnă. Suntem conștienți că Sibiul are nevoie de mai multe zone verzi și de aceea nu ne propunem să le reducem, ci să le extindem pe cât posibil. În plus, am creat spații de parcare în alte 15 zone: pe strada Sibiel, sub viaductul Gara Mică, pe Aleea Streiu, în zona Lomonosov, pe strada Constituției, str. Regele Ferdinand, lână Centrul Cultural Ion Besoiu, pe strada Siretului, pe strada intrarea Siretului, pe Aleea Șteaza, pe strada Rusciorului și pe strada Sibiel, trei parcări în zona Aleea Frații Buzești.
Dar spațiul public este limitat. Așa că a trebuit să ne gândim la soluții care să rezolve într-o mai mare măsură problema. În primul rând, am demarat trei proiecte pentru construcția de parcări multietajate. Pentru parcarea din cartierul Hipodrom III am contractat deja lucrările care vor începe în scurt timp, după realizarea proiectului tehnic. În cazul parcării subterane din Piața Gării, sunt în lucru proiectul tehnic și documentațiile necesare. Parcarea de la piața Cibin a presupus o modificare completă a soluției de construcție, trecând de la o parcare subterană la una supraterană, care să înglobeze și piața agroalimentară. Noua documentație este finalizată și vom porni concursul de soluții pentru studiul de fezabilitate. Cu aceste trei parcări vom crea aproximativ 1000 de locuri de parcare noi.
Pentru a suplimenta numărul de locuri din cartiere mi-am propus pentru mandatul pentru care am intrat în cursă două noi proiecte pentru cartiere. În unul dintre cele mai aglomerate cartiere, Vasile Aaron vom construi o parcare supraterană cu mai multe etaje, deasupra pieței agroalimentare de pe strada Semaforului. De asemenea, în zonele foarte dens populate vom implementa sistemul de smart parking. Principalul avantaj al acestui tip de parcare este acela că amprenta la sol este restrânsă și deci pe un teren cu suprafața mică, putem crea mai multe locuri de parcare.
În acest fel vreau să restrângem zona dedicată parcărilor în spațiul public și să lăsăm loc zonelor verzi și de odihnă, atât de necesare pentru calitatea vieții locuitorilor.
Ați transformat în zone pietonale anumite zone din centrul istoric. Veți continua acest trend?
Crearea de locuri noi de parcare pe inelul central ne va permite să extindem pietonalul. Eu îmi doresc foarte mult acest lucru, dar după o analiză foarte serioasă a impactului pe care astfel de măsuri le au asupra locatarilor și agenților economici care își desfășoară activitatea aici. Centrul istoric al Sibiului este prea frumos ca să îl ocupăm cu mașini parcate. Mai mult, sper ca sibienii să aleagă tot mai mult mijloace alternative de deplasare, adică bicicleta sau transportul public pentru că fiecare dintre noi putem fi soluția la supraaglomerarea cu mașini. Noi încercăm să creăm infrastructura pentru utilizarea acestora, rămâne doar să le folosească. Reamintesc faptul că cel târziu la începutul anului viitor vom avea linia verde de transport public în centrul istoric, cu microbuze electrice nepoluante, o alternativă foarte bună la autovehiculul propriu.