Tribuna
Comunicat de presa
INTERVIU. Astrid Fodor despre parcările etajate, aflate deja în șantier, deschiderea Lacului lui Binder, a Băii Populare, Centrul de conferințe, 1% străzi de pământ rămase în Sibiu și modernizarea cartierelor
Sorana MAIER
4713 vizualizari
INTERVIU. Astrid Fodor despre parcările etajate, aflate deja în șantier, deschiderea Lacului lui Binder, a Băii Populare, Centrul de conferințe, 1% străzi de pământ rămase în Sibiu și modernizarea cartierelor

Sibiul are în desfășurare o serie de proiecte ample de modernizare a străzilor, de construcție de parcări supraetajate sau subterane, amenajări de parcări, investiții despre care primarul Sibiului, Astrid Fodor, vorbește într-un amplu interviu pentru Tribuna.

Primăria Sibiu lucrează la crearea de noi legături cu zone intens circulate din oraș și intenționează să stimuleze trecerea spre un transport ecologic, reducerea traficului. 10 zone de blocuri au fost modernizate și continuă lucrările în cartierele de blocuri. Primarul Astrid Fodor spune că este nevoie de găsirea unui echilibru între spațiile de joacă, cele verzi și locurile de parcare pentru a mulțumi și a satisface dorințele tuturor sibienilor.

Noua tribună oficială a Stadionului Municipal este deja ridicată ca schelet și echipele lucrează în paralel și la cele două peluze.

Astrid Fodor vorbește, în această primă parte a interviului, și despre Lacul lui Binder, Centrul de conferințe, parcările supraterane și subterane, Baia Populară

  • Care este situația străzilor care mai au nevoie de modernizare în Sibiu, străzile de pământ, în special?

Rezultatul ultimilor 5 ani de investiții este acela că străzile de pământ au fost modernizate în proporție de 99%. În ultimii ani am pus la punct peste 130 de străzi. Se mai lucrează acum pe străzile Lucernei, Trandafirilor, Ghiocelului și Viilor și urmează să începem pe Cucului, I. Agârbiceanu, Dreptății și Depoului. Au mai rămas câteva, care au anumite probleme juridice de clarificat. Ne vom ocupa și de acelea.

Prin urmare, acum ne putem concentra pe proiecte care să crească mobilitatea în Sibiu. Lucrări ample sunt în curs pe Calea Dumbrăvii pentru a o transforma într-o arteră smart, dar și pe str. Podului, legătura din oraș și zona industrială est, pe care vom crea și piste pentru biciclete. Tot pentru creșterea mobilității sunt gândite și coridorul de mobilitate de pe Calea Șurii Mici și cel de pe bulevardul M. Viteazu și str. Rahovei. Pentru acestea avem în curs procedurile de achiziție pentru proiectare.

În paralel, creăm noi legături rutiere care să diminueze volumul de trafic pe arterele principale. Acesta este scopul conexiunii dintre Sibiu și Șelimbăr, pe strada Oașa, pe care o vom finaliza anul acesta în iulie. Lucrările au început și pe noua legătură dintre cartierele Ștrand și Turnișor, peste Câmpșor. În faza de proiectare și alcătuire a documentațiilor avem drumul de legătură între Intrarea Arieșului și Calea Dumbrăvii și două drumuri noi conexiuni între Calea Șurii Mici și zona industrială vest, prin prelungirea străzilor Bruxelles și Varșovia.

 

  • Care sunt problemele mari în ceea ce privește traficul din Sibiu?

Orele de vârf sunt problematice și în Sibiu, vorbind aici de drumul spre servici sau școală și drumul înapoi acasă. Sibienii încă preferă mașina ca mijloc de deplasare. Noi îmbunătățim constant infrastructura pentru mijloacele de transport alternative - transportul public, bicicleta sau mersul pe jos. Dar și sibienii trebuie să se deschidă spre acestea. Sibiul este orașul distanțelor scurte, este potrivit acelui concept european de „oraș la 15 minute”. Condițiile există. Sper doar să îi convingem pe sibieni să facă această schimbare spre verde, și nu cu vorbe și sloganuri, ci prin investițiile pe care le facem.

 

  • Cum avansează șantierele la cartierele de blocuri?

Până acum am finalizat modernizarea în 10 zone de blocuri. Am prins experiență. Acum avem în lucru patru zone mari și importante: două din Hipodrom, cartierul Ștrand și cartierul Terezian. Hipodrom III se apropie de finalizare - are termen anul acesta. În Hipodrom I lucrările merg foarte bine - chiar dacă are termen de finalizare la anul, eu cred că până la finalul lui 2021 ne vom apropia de gata și acolo. Constructorul a început deja lucrările pe ultimul sector, cel dintre B-dul M. Viteazu, B-dul Milea și str. N. Iorga.

Cartierul Ștrand este cea mai mare zonă de blocuri pe care avem lucrări și de aceea pune și probleme mai complexe, mai ales că s-au suprapus lucrările de modernizare cu cele de amenajare a pistei pentru biciclete care leagă Ștrandul de Parcul Sub Arini. Până acum am terminat cam 30% din lucrări, dar se lucrează pe încă 40% din totalul suprafeței care face obiectul proiectului. Prin urmare, suntem avansați, termenul de finalizare fiind la finele lui 2022.

În cartierul Terezian am început doar anul acesta. Se lucrează acum în prima zonă, pe str. Tg. Cailor, str. Postăvarilor, Aleea Rusciorului și Aleea C. I. Nottara.

Pe lângă acestea, ne îndreptăm atenția spre Cartierul Veteranilor. Aici lucrările la rețelele de gaz sunt finalizate și urmează recepția lucrărilor, studiul de fezabilitate pentru modernizare este contractat și aproape de finalizare, urmând să supunem Consiliului Local spre aprobare indicatorii tehnico-economici. Pasul următor va fi contractarea serviciilor de elaborare a proiectului tehnic și execuția lucrărilor, structurate și etapizate pe zone mai restrânse.

  • Care este situația parcurilor și zonelor verzi din Sibiu? Vor fi extinse sau se vor pierde din aceste spații pentru parcări?

Atât în cazul modernizării de străzi, cât mai ales în cazul cartierelor de blocuri avem de păstrat un echilibru, acela între spațiile verzi și locurile de parcare, locurile de joacă și circulații diverse. Unii sibieni ne scriu despre necesitatea suplimentării locurilor de parcare, alții își doresc mai multe zone verzi. Noi, ca administrație, trebuie să asigurăm un echilibru. Știu că au fost multe voci supărate. Vreau să spun din start că și mie îmi place verdele, îl caut. Iubesc natura. Dar în mediul urban și pe deasupra unul dezvoltat, un compromis trebuie să fie făcut pentru a acoperi cât mai mult din dorințele locuitorilor. În fiecare proiect de reabilitare am insistat să se introducă reamenajarea acestor zone verzi. Ce înseamnă reamenajare? Înainte în zonele de blocuri erau arbori de genul corcodușilor care făceau mai multă mizerie. Am găsit tufișuri crescute necontrolat care îngrădeau accesul la spații publice. Am găsit chiar și grădini de zarzavaturi. Odată cu proiectele de modernizare am înlocuit arborii rău conformați sau nepotriviți cu unii mai rezistenți în mediul urban și am plantat iarbă și arbuști. Dar aceasta la finalizarea lucrărilor. Eu îi înțeleg pe sibienii care se uită în zonele de șantier și reclamă zone verzi - arată trist șantierul, cu totul săpat și răscolit. Dar e ca la curățenia generală: luăm totul la mână, ca apoi să le așezăm frumos la loc, primenite.

În ceea ce privește creșterea numărului de locuri de parcare în zonele de blocuri vom rezolva problema prin parcări zonale. Spre exemplu, parcarea din Hipodrom va avea 400 de locuri și astfel ne va permite să păstrăm zonele verzi din jur, fără a mai avea mașini parcate pe ele, cum se întâmpla înainte. La fel va fi și în Vasile Aaron. Și vom continua să căutăm soluții smart și pentru alte zone aglomerate.

În plus, pentru a crește suprafața de verde, amenajăm parcul Tilișca, 6 hectare pe care Sibiul le va câștiga ca zonă verde, de odihnă și de agrement. Proiectul tehnic a fost elaborat de constructor și a primit avizele și autorizațiile necesare, iar săptămâna aceasta vom preda amplasamentul constructorului pentru începerea efectivă a lucrărilor.

 

  • Ce lucrări mari au loc la podurile din Sibiu în acest an, în ce constau ele și când vor fi gata?

La podul din dreptul străzii Rozmarinului se lucrează foarte bine. Constructorul a finalizat structura de rezistență, iar acum lucrează la suprastructură. Reparațiile generale la podurile Peco de pe șoseaua Alba Iulia și construcția acelei bretele spre str. Maramureșului este în proiectare, iar până la finalul anului sper să reușim să contractăm execuția lucrărilor. Și podul istoric Maria Tereza îl avem în vedere pentru modernizare, fiind o construcție cu însemnătate istorică, dar mai ales o legătură importantă cu cartierele Terezian și Țiglari. Am organizat de două ori procedura de achiziție pentru proiectare, dar nu au fost depuse oferte. Vom actualiza și revizui documentația de achiziție și vom organiza o nouă procedură în cel mai scurt timp. 

 

  • Stadionul Municipal este unul dintre cele mai ample șantiere ale orașului. În ce stadiu este acum?

Noua tribună oficială e practic ridicată ca schelet și se lucrează în paralel și la cele două peluze. Lucrările merg bine și pe acest șantier. Îmi pare rău că nu mai avem echipă de fotbal în Liga I, dar sper că suporterii și construcția acestui Stadion modern să îi motiveze să revină. Pe lângă funcțiunea principală sportivă, Stadionul va avea însă dotări și pentru alte tipuri de evenimente astfel că orașul va câștiga un spațiu generos și modern, multifuncțional. 

  • Lacul lui Binder când va fi pregătit pentru sibieni și turiști și ce lucrări au loc acum?

Contractul semnat pentru ultimele lucrări care mai trebuie executate are termen finalul acestui an. Până în prezent am realizat cu vechiul constructor marea majoritate a lucrărilor de infrastructură, iar acum vom achiziționa dotările pentru sporturi nautice și pentru plajă. Dacă nu trebuia reziliat contractul cu firma contractată inițial, lucrarea ar fi fost gata, iar sibienii s-ar fi putut bucura chiar vara asta de acest nou obiectiv pentru sport și agrement. Dar cum nu întotdeauna iasă totul cum planificăm din motive ce nu țin de noi, mai avem puțin de așteptat. În toamnă îl vom deschide ca loc de promenadă și vom vedea dacă putem deschide măcar temporar, până la venirea iernii, partea de sporturi nautice. Oricum, Sibiul câștigă un nou obiectiv pentru sport și agrement în nord-vestul orașului.

 

  • În ce stadiu sunt proiectele de construcție a parcărilor subterane și supraterane?

Parcarea din Hipodrom avansează foarte bine. Fundația e gata și acum lucrează la stâlpii de la parter. În aproximativ 12 luni ar trebui să fie gata. Sibienii care locuiesc aici vor avea la dispoziție 400 de locuri de parcare și reușim în același timp să eliberăm aleile de mașinile parcate și se vor amenaja așa cum trebuie zonele verzi.

Pentru parcarea subterană de la Piața Gării este în lucru proiectul tehnic - este într-un stadiu foarte avansat și îl vom supune aprobării Consiliului Local în ședința din luna iulie. Pentru parcarea supraterană de la piața Vasile Aaron s-a contractat elaborarea PUZ-ului. În cazul parcării supraterane de la piața Cibin am contractat serviciile de consultanță ale Ordinului Arhitecților din România pentru gestionarea concursului de soluții care, conform contractului în termen de maxim 4 luni trebuie să organizeze acest concurs. Deci și aceste proiecte le-am pus în mișcare și le vom realiza.

 

  • Centrul de spectacole și conferințe al Teatrului în ce stadiu a ajuns? Puteți estima când va începe construcția lui?

Am parcurs etapa studiului de prefezabilitate. Am contractat o firmă specializată de talie internațională, cu o experiență importantă în astfel de construcții, cu care am colaborat foarte bine. Studiul ne-a dat o primă imagine realistă a proiectului, a efortului bugetar necesar, a volumetriei posibile pentru clădire în amplasamentul dat și a principalelor amenajări. La o asemenea investiție și demersurile sunt de durată și așa e și normal. Am insistat și insist ca Centrul de Conferințe și Spectacole să fie bine gândit ca spații și ca funcționalitate pentru a fi sustenabil. Nu îmi doresc ca acest Centru să fie o gaură neagră pentru bugetul local, ci să se autosusțină în mare parte, din punct de vedere al întreținerii și funcționării, astfel încât alocațiile de la bugetul local să rămâne constante, la un nivel suportabil. De aceea parcurgem serios fiecare pas. Următoarea etapă este organizarea unui concurs de soluții internațional în urma căruia vom semna cu câștigătorul contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic. Nu putem estima în acest moment când va începe construcția pentru că sunt prea multe elemente care nu depind de noi. 

 

  • Când veți deschide Baia Populară?

Baia Populară e pregătită practic de deschidere. După finalizarea lucrărilor a urmat o procedură lungă și dificilă de autorizare a activității, inclusiv pentru protecția la incendii. În perioada asta se fac angajările, având în vedere că s-au relaxat restricțiile și în domeniul bazinelor acoperite. Nu au angajat până acum oamenii pentru că nu se justifica plata a 40 de oameni cât timp Baia nu putea funcționa. Am apreciat că s-au gândit la cheltuirea cu economicitate a banului public. După ce procedurile de angajare vor fi finalizate, vom redeschide - preconizez că la începutul lunii iulie - iar sibienii se vor putea bucura de Baia Populară atât ca și complex de servicii sociale, cât și ca zonă de relaxare și agrement amenajată aici. Sunt mulțumită de ce s-a realizat. Am reușit să redăm viața unui imobil istoric al Sibiului.

  • Intenționați să extindeți zonele pietonale din oraș, în special în centrul istoric? La un moment dat se vorbea de reducerea traficului auto în zona istorică, va urma acest lucru după construcția parcărilor mari?

Ne dorim cu toții un oraș cu aer curat. Ne dorim un Sibiu care să adere la politica Uniunii Europene de scădere a emisiilor de carbon și chiar de neutralitate în viitor. Pentru asta trebuie să luăm măsuri de acum. Pe de o parte, noi, ca administrație, creăm infrastructura pentru mobilitatea alternativă, prietenoasă cu mediul: un transport public modern și eficient, piste pentru biciclete și căi pietonale bine amenajate pentru deplasarea pietonală. Pe de altă parte, sibienii, ca și comunitate, prin schimbarea mentalității, lăsând mașina acasă, folosind transportul public, luând bicicleta sau parcurgând traseul pe jos.

Modernizarea transportului public este în curs. Am semnat contractul pentru microbuzele electrice care vor circula pe Linia Verde din centrul istoric și pentru 9 autobuze electrice care vor deservi trasee turistice. Urmează să semnăm contractul pentru achiziția a încă 40 de autobuze ecologice, pe lângă cele 65 achiziționate deja. Pe lângă asta, actualizăm sistemul de informații din stații și creăm o aplicație de informare, configurare a rutelor și plată a biletelor de călătorie. Avem în lucru sau în curs de pregătire proiecte pentru crearea a 25 de km de piste pentru biciclete pe străzi și pe malurile Cibinului. Cât despre căile pietonale - da, una dintre metodele de a le face mai prietenoase pentru pietoni este transformarea lor în zone libere de mașini. După ce finalizăm parcările din Piața Gării și de la piața Cibin vom putea continua această strategie Viitorul comunităților trebuie să fie mai verde, iar Sibiul trebuie să se pregătească din timp.   

© Răzvan NEGRU
 
   






comentarii
19 comentarii

numa un pic NU MAI SINTEM(SINTETI)
IN CAMPANIE ELECTORALA
nu ati facut nimic,dar VOM FACE,VOM DREGE,VA FI.............
di poza lipsec alte 2 buc gratii raluca de botoshani si cimpan und zu von sibiu(ambele fost PDL)

mincuni
08.06.2021 16:29
Se pare ca reporterii intreaba numai ce doreste Primarul.
De ce nu a fost intrebata primarita de termenul depasit pentru proiecte "sablo": Strada podului, Pista de bicicelete din strand , stadionul municipal etc...mai sunt.
De ce nu i se explica doanei primar ca mobilitatea sibiului nu consta doar in Legatura Selimbarului si a calea Cisnadiei. Se poate face legatura si extindere a orasului si prin legatuara dintre Gusterita cu zona veterani sau Viile Sibiului un lucru ff simplu tot apare un MALL acolo.
Si de ce nu se face ceva, sa putem iesii din sibiu in zona industriala VEst pe mai mult de o Banda....e jenant .
Mister
08.06.2021 16:42
Fraua arata tot mai bine. Oare ce mananca?
08.06.2021 19:13
Cainele moare de drum lung iar prostul de grija altuia !
Gogu
08.06.2021 19:34
turistilor straini sau din tara care ne vor vizita orasul ,le recomandam sa-si lase masinile acasa sau la periferie ?
parcagiu sef
08.06.2021 22:06
mi-e scarba sa citesc aceleasi minciuni de ani de zile.
- fosta baza tursib/ITS e dazfectata de ani de zile si incompetentii din primarie sunt inca in "faza de proiectare și alcătuire a documentațiilor". Podul de pe alba iulia la fel. Pistele de biciclete la fel - povesti cu malurile cibinului de cel putin 5 ani de zile si zero rezultate. de fapt nu zero, ca s epoate mai prost - pista de doar 1m latime pe sens.
- podul de pe rozmarinului plus 100m de drum are termen final de iunie 2021 si sunt departe de a-l termina. Sa ne zica pensionara ce penalizari de inatarziere aplica primaria constructorului.
- cat despre comedia de pista de pe maramuresului....mergeti pe str. Doljului sa vedeti caricatura de pista , si pedalati pe pista de pe str. Maramuresului sa vedeti asfalt valurit - cu standarde de calitate de tara africana.
Lasa-ne frau si du-te odata in pensie !!!
08.06.2021 22:32
La 800 (+/-) de vizualizari e clar ca nici cei care au votat-o nu sunt interesati de elucubratiile primarului in functie.
P`aici
09.06.2021 01:15
Sibiul se modernizează. Se observă în cartierele de blocuri, se observă în zonele verzi frumos îngrijite și putem spune că avem un oraș drăgălaș nu numai în centru ci și la periferie. Putem spune că orașul este administrat responsabil și nu este lăsat nimic la voia întâmplării!!!
Gic?
09.06.2021 07:20
Ce-ai Gogule, ai mancat ceva stricat?
@gogu
09.06.2021 09:39
D-na primarita a ajuns o piatra de moara pentru oras
si pentru binele orasului ar fi timpul retragerii!
de ce? Pt ca :
-Se fac investitii in oras dar nu stim din ce finantare!
probabil din credite si la final ne vom uita ca milogu in straita
cand vom vedea cat avem de platit!nu se aceeseaza fonduri eurpene pt
ca se stie dece!
-se distrug zone verzi pentru constructia de parcari fara a se face ordine
in acestea.De cand este primarita nu a venit cu nici o solutie fie si proasta!
in Sibiu parcheza toti veniti de la mama naibii si sibienii platitori de impozite
pe masini sunt nevoiti sa faca km cautind locuri de parcare sau sa parcheze pe cele
cu plata.De aici se vede respectul primariei pentru platitorii de taxe!
-politia locala se plimba ca zombii prin oras cred ca cauta mutanti extraterestrii
si ozn-uri!(de exemplu de o luna jumatate zace pe locul pt handicapati vis-a vis de
bl 1 pe aleea selimbarului o masina care nu are tichetul pt handicapati)
in general noaptea pe aceste locuri parcheaza smecherii stiu ca PL doarme.
-Taxa de salubritate arata totala bataie de joc facuta de primarie.
ion mos
09.06.2021 09:42
Cu infiintarea zonei mitropolitane si extinderea traseelor Tursib inclusiv in cartierul arhitectilor cum ramane doamna primar?
Brasovul a infiintat zona mitropolitana si extindere trasee de transport in comun de 2 ani.
Un exemplu bun de urmat.
Asteptam un raspuns din partea dumneavoastra.
IOAN
09.06.2021 10:27
D-na PRIMAR, faceti investitii, PIETELE din Sibiu, sunt in paragina, oare nu merita omul de rand care a votat si spera la o viata mai buna, sa cumpere produse proaspete(promovati produsele romanesti). Am mers la Piata Obor unde am fost intampinata de o haita de caini, intreband ,, este vreo stana pe aici ?....raspuns ,, sunt ai secretarei vedeti sa nu va auda...." Vrem o schimbare in bine...
Valerica
09.06.2021 10:28
Voi astia parveniti cu trenu foamei in oras olteni, moldoveni, sudisti nu va convine PLECATI, nu o sa va simta nimeni lipsa nici nu o sa plangem dupa voi!!
Sibian100%.
09.06.2021 10:38
99% din strazi... Pe ce planeta? In marmelada tocati bani cu poduletul de 6 ani de cand m am mutat aici. Acum o luna au plecat ultilajele pentru a 6a oara! Dupa a a6a oata, podul e LA FEL IAR STARDA inca are bucati de pamant cu pietre!!! Pacat ca nu pot pune poze sa vedeti cum toc si eu bani in piese auto de 6 ani. Doar a ti tocat bani pe adusul si dusul utilajelor ca deee... Daca e proiect sub 100000 nu trebuie licitatie, nu? Sau cum era? Mintiti cat mai puteti...
Lucian
09.06.2021 12:16
abia astept momentul cand va disparea din viata publica din Sibiu mamaia asta!!!
un sibian
09.06.2021 13:59
Draga, cine te plateste sa-i lauzi ori ai orbul gainii?! Care cartiere, care zone verzi, ce gospodarire?
@gic? (???)
09.06.2021 15:41
Sa se retragă ca nu mai poate duce primăria. S-a retras un Papa când a simțit momentul dar baba vrea direct din piață mare la loc cu verdeață
09.06.2021 22:50
Este evident că este un interviu aranjat în care întrebările i-au fost comunicate bunicuței anterior.
RUȘINE Tribuna! Sunteți niște sclavi de presă.
Alcibiade
10.06.2021 02:33
Inca o data arati cat de imbecil esti!!!!
@Sibian100%
10.06.2021 10:40
Din aceeasi categorie
Festivalul 25 ore de teatru non-stop

Muzeul Astra

SEVIS

Vacanta Eurotrip
info
A.D.I. Eco Sibiu
EVENIMENT TV
Hoghilag erata
Licitatie publica

accentmedia