Tribuna
Directorul Filarmonicii de Stat Sibiu, despre accesul gratuit al elevilor la evenimentele culturale: "Gratuitatea, de obicei, se aplică fenomenelor neprofesioniste"
Andra MARINESCU
1773 vizualizari
Directorul Filarmonicii de Stat Sibiu, despre accesul gratuit al elevilor la evenimentele culturale:
Legea care stabilește accesul gratuit al elevilor la evenimentele din instituțiile de cultură a provocat, deopotrivă, reacții pozitive și negative din partea beneficiarilor și a unor conducători ai instituțiilor vizate.


La Sibiu, mai mulți directori au criticat public acest proiect, printre ei numărându-se Ciprian Ștefan, managerul general al Complexului Național Muzeal ASTRA,  Adrian Tibu, directorul Teatrului pentru Copii și Tineret "Gong" din Sibiu, și Muzeul Național "Brukenthal" din Sibiu, prin purtătorul de cuvânt al instituției.
Acestor critici li s-a adăugat și punctul de vedere al directorului Filarmonicii de Stat Sibiu, Cristian Lupeș.
Acesta este de părere că: "Preocuparea prin care stimulăm accesul tinerilor elevi și studenți la concerte, spectacole sau muzee și galerii de artă trebuie apreciată si susținută de către stat și adiministrație, dar și de către entitățile private. Cred că investiția în toate formele de educație, chiar și cele alternative, ar trebui să fie o prioritate pentru fiecare ditnre noi, persoane private sau entități juridice. Pentru a învăța un copil să mănânce cu lingura, furculița si cuțitul, trebuie să ai mâncare si veselă, trebuie să ai posibilitatea de a găti si a așeza o masă curată. Trebuie să știi cum se folosesc aceste “unelte”. O simplă formulă de politețe la masă transformă o nevoie primară într-un ritual cultural, care se deosebește complet de unul barbar. Cu atât mai mult, prezența într-o sală de concert are nevoie de o pregătire prealabilă. Artistică, literară, muzicală, socială, emoțională. Gusturile educate construiesc nișa socială în care sunt educați viitorii lideri deschiși, înțelepți și novatori, de a căror lipsă ne plângem azi. Astăzi, ne inflamăm din cauza unor soluții găsite de falși lideri care nu știu să folosească vesela la masă, dar ne invită să ne hrănim după regulile ciunte pe care le-au reținut în celebra școală a vieții.  Nu pot vedea consecințele unor decizii. Se bazează pe instinctul executantului primar sau al necalificatului care nu reține două sarcini concomitente. Sunt educați de către un sistem care s-a bazat pe falsa gratuitate a educației și pe falsa protecție socială. Trebuie să explicăm fenomenul handicapării prin gratuitate culturală. Cu cât un fenomen este mai calitativ, cu atât consumă mai multe resurse ca să fie produs: suc natural, vin, muzică, teatru, medicină, sport etc. Gratuitatea, de obicei, se aplică fenomenelor neprofesioniste. În principiu nu plătim o cină la care suntem invitați în casa unor prieteni. Nu suntem “chef-i” cu toții, dar acasă ne place să fim cei mai buni bucătari. Astfel, invităm niște prieteni să se bucure de abilitățile noastre. Spre deosebire de alte fenomene, arta reprezintă o investiție foarte importantă în sănătatea societății. Nu o înțelegem toți, poate avea și ea rateurile/rebuturile proprii, dar acest risc ne face acum să ne bucurăm de arhitectura Sibiului, care aduce mulți turiști care îngrașă conturile administrației locale, ne bucurăm de Festivalul de Teatru, Muzeul "Brukenthal", Festivalul Astra Film.  Astfel, vedem că, atunci când ne referim la această ramură a culturii care se numește artă, investiția aduce profit pe termen foarte lung, pe generații de oameni, ceea ce înseamnă o capacitate de previzionare a profitului foarte mare. Această previzionare o poate face doar cel care consumă acest produs. Se pare că e mult mai ușor de ințeles de ce trebuie să existe o subvenție  pentru combustibil, atunci când oferă gratuitate sau reducerea costului transportului pentru elevi. Cel care face legea, merge la pompă cu mașina și plătește costul deplasării. Faptul că părinții lui aveau voie să se deplaseze cu Dacia 1310 doar două duminici pe lună, l-a impresionat mai mult decât Henric al 4-lea de Pirandello sau Simfonia a 7-a de Schostakovich. Astfel, nu înțelege motivul pentru care de ce e nevoie de o viață educată și “sacrificată” ca să poți fi o mică rotiță înr-un angrenaj simfonic sau teatral și nu înțelege că acest efort trebuie plătit cu bani și răsplătit cu admirație și respect. Nu înțelege că teatrul sau filarmonica  sau cinema-ul reprezintă și “pompele” din care ne încărcăm de civilizația, care ne feresc de jafuri și violuri în Piața Mare și că acel efort imens trebuie răsplătit cu efortul nostru, al tuturor. Efort intelectual, social, emoțional și financiar. Asta găsim într-un bilețel printat pe hârtie ieftină, pe care ne este indicat civilizat locul unde să ne așezăm în sală. Dacă nu sunt finanțate spectacolele pentru copii, va trebui ulterior să ne așteptăm la o lege în care apare gratuitatea pentru jucăriile, înghețata, orele de sport pe stadioane… Pare totul coborât din ecranul unui basm contemporan. Dar legile sunt o realitate concretă".
Potrivit acestuia, "era simplu să numărăm biletele pentru copii de la toate spectacolele care sunt afectate de această lege si să le plătim prin Ministerul Educației. Să numărăm biletele plătite de pensionari și diferența de preț să fie plătită de Casa de Pensii. Să numărăm biletele pentru persoane asistate social și acestea să fie plătite de Casa de Asigurări Sociale. În principiu, dragi copii, cum spun unii învățători, era bine să ne gândim înainte de a deschide gura".

 





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
Infinity Ink. Photography

ciclism.sibiu.ro

Vacanta Eurotrip
info
Publica anunturi
Licitatie publica

accentmedia