Tribuna
Decât să fii sărac mai bine să n-ai nimic
I. BÂRSAN
3538 vizualizari
Decât să fii  sărac mai  bine să  n-ai nimic
Un cercetător venit pe Valea Hârtibaciului pentru a găsi şi propune soluţii de organizare şi dezvoltare, constata că această zonă, aflată în centrul ţării, sea­mănă cu mijlocul unui ura­gan unde e linişte, în timp ce în jur e foarte multă forfotă.
Dacă atunci când ilustrul profesor făcea această con­statare era multă linişte, acum e o oarecare agitaţie făcută de maşinile de mare tonaj ce transportă materiale de construcţii pentru drumu­rile care se asfaltează în satele comunei Mihăileni, pe traseele Cornăţel-Săcădate şi Agnita- Săsăuş sau pentru artera principală din Agnita.
După ce acestea se vor fi terminat, va fi iarăşi linişte pe Valea Hârtibaciului. Doar turiştii vor străbate cu mai multă uşurinţă acest spaţiu geografic. Îl vor străbate per pedes, pe biciclete, motoci­clete ori maşini mai mari sau mai mici, privind din fugă dealurile îmbrăcate cu pă­duri, semeţele biserici să­seşti, tablouri  având ca fun­dal lanţul Munţilor Făgăra­ş. Vor trece pe drumurile mai bine făcute şi, orientân­du-se după hărţile turistice pe
care le-au găsit, se vor în­drepta spre locurile indicate de acestea, Sighişoara, Fă­găraş, Sibiu, Mărginimea Si­biului şi alte puncte turistice atrăgătoare.
Puţini turişti care vor călă­tori pe  Valea Hârtibaciului vor găsi informaţiile necesare pentru a avea motiv să se oprească. Cei atraşi de ima­ginea impunătoare a vechilor cetăţi săseşti şi vor dori să le viziteze, vor afla că, şi acum ca şi pe vremea năvălirilor tătare, e greu să treci dincolo de ziduri şi de porţile bine zăvorâte a căror cheie nu ştie nimeni unde se află. Cu atât mai greu este să afle poves­tea cetăţii ori a satului. Cât despre cineva care să-l scoa­tă din sat şi să-i prezinte mi­nu­natele imagini ale peisa­jului, nici vorbă. Va mai trece multă vreme până când turiştii vor descoperi frumoa­sele locuri din zona pădurii Hârla, ori ale pădurii Fetea, străbătută  de la Ruja la Nou Săsesc de DJ 143A. Mulţi se vor duce să-şi plimbe paşii prin locurile călcate de prinţul Charles, fără să ştie că pe Valea Hârtibaciului îşi pot limpezi ochi cu imagini mult mai frumoase.

Prietenii Mocăniţei

Una din informaţiile pe care le au turiştii despre „Valea Hârtibaciului” este cea  des­pre existenţa Mocăniţei. Pos­tările pe internet ca şi puţinele dar consistentele pliante fă­cute de „Prietenii Mocăni­ţei” îi atrag, vin şi se miră. Se miră că mai există o linie ferată îngustă atât de lungă, se miră că ea nu este folosită la potenţialul ei, se miră de patima cu care nişte voluntari muncesc mult şi cheltuiesc puţin pentru ca ea să nu dispară, se miră de eforturile societăţii civile de a proteja acest monument aflat în pa­tri­moniul statului român dar neprotejat de instituţiile lui. 
Se miră străinii şi întreabă de ce nu funcţionează Mocă­niţa care ar putea fi coroana unui peisaj deosebit de frumos ce ar atrage numeroşi turişti. Şi pe oricine întreabă, aud un singur răspuns, „Nu sunt bani”.
Actualul proprietar al aces­tui monument este Socie­tatea de Administrare a Acti­velor Feroviare „SAAF” care are probleme mult mai mari şi mai complexe decât linia ferată îngustă Sibiu- Agnita care nu-i aduce nici un beneficiu.
Singurii potenţiali benefi­ciari ai Mocăniţei sunt locui­torii Văii Hârtibaciului şi Si­biul, prin atragerea unui nu­măr foarte mare de turişti. Dar pentru asta ea trebuie să funcţioneze şi „nu sunt bani”. Deocamdată singura sursă financiară posibilă sunt fondurile europene, iar pentru accesarea acestor fonduri este nevoie de un proprietar care să fie o entitate publică ce poate prelua monumentul de la SAAF, poate depune el un proiect ori îl poate concesiona cuiva în stare să gestioneze acest obiectiv.
Consiliul Judeţean Sibiu, conştient de această valoare, a prevăzut în Strategia de dezvoltare a judeţului pune­rea în funcţiune a Mocăniţei, dar... „nu sunt bani”.

Şi atunci ce-i de făcut?

Valea Hârtibaciului are un potenţial turistic ce ar putea favoriza dezvoltarea durabilă a zonei,  ar putea crea locuri de muncă, dar trebuie găsiţi bani, şi aceştia sunt accesibili numai prin proiecte de atra­gere a fondurilor euro­pene. Dar pentru aceasta e nevoie de o implicare a factorilor de decizie, o implicare ce trebuie să depăşească stadiul asistenţei pasive a bătutului pe umăr.

CJ Sibiu zice că nu sunt bani pentru Mocăniţă şi că nu (mai) este un obiectiv priori­tar (deşi în 2012 a fost). Vo­luntarii mai salvează ce pot. Pentru realiza­-rea unor pro­iecte serioase nu trebuie mulţi bani, doar mai mult interes din partea celor ce pot rezolva pro-blema. Şi aceştia nu sunt voluntarii.




comentarii
9 comentarii

unul din cuvintele de aur ale limbajului de lemn - dezvoltare "durabila"...de aia nu se intimpla nimic pe valea Hartibaciului...pentru ca cei care ar trebui sa faca ceva spun doar lozinci!!!
un sibian
17.10.2013 08:14
ca tot venii vorba de valea hartibaciului, este adevarat ca se fac prospectiuni pentru exploatarea gazelor de sist? se trece sub tacere aceasta problema care a iscat proteste in alte zone ale tarii? pot da un raspuns corect cei de la protectia mediului?
alt sibian
17.10.2013 08:41
bai astia cu proiectu mocanita pina s-a va treziti olteni care sunt la conducerea statiei sibiu vinde intruna locomotivele de patrimoniu ,la ultima numaratoare au disparut vreo 18 s-au nu vedeti cum tine balariile si gunoiul in gara fara sa-i intrebe nimeni de sanatate ,este normal regionala este la iasov ,este culmea tupeului s-a fi legat de cineva care cauta tot timpul s-a te saboteze ,ba descentralizare adevarata nu s-a ne decida dezvoltarea niste nimeni dar cu atributi de la centru ,voi sunteti mai tineri tot ce tranzita tara spre EUROPA pina in ani 70 tranzita sibiul si ce au facut comunisti neau scos din contex ,nu mai prin faptu ca erau multi etnici germani
o
17.10.2013 09:24
ce-ati macelarit limba romana....
@o
17.10.2013 12:10
sper din toata inima ca gramatica folosita a fost intentionata
@o
17.10.2013 12:27
Bravo dl Razvan Pop, este un proiect care poate ajuta ca generatiile viitoare sa cunoasca valea hartibaciului intr-un mod deosebit
un fan al mocanitei
17.10.2013 12:28
Eu ma mir ca unii tot mai sustin proiectul "Mocanita".
Pana la Agnita si retur, mocanita face o zi intreaga.
Apoi, ce sa vezi pe parcurs? Nodul de cale ferata Cornatel, "colectivul" de la Hosman, balariile de langa calea ferata? Cati turisti sperati ca vor folosi mocanita/zi ? Vizitatorii Vaii Hartibaciului sunt in mare majoritate oameni care se trag din aceste meleaguri,
care vin cu masina proprie. Proiectul e mort, parerea mea.
rosu
17.10.2013 13:19
Ai perfecta dreptate, este un proiect totalmente nerealist.
Romania nu poate rentabiliza CFR-ul.
@rosu
17.10.2013 14:48
Valea Hartibaciului este declarata zona defavorizata de ani de zile,nu mai beti bere ieftina la PET de 2 Litri,treziti-va la realitate si iesiti in lume la munca nu uitati buletinul acasa asteptand pe Sanpaleanu cu pensia de boala ,santeti in U.E.iesiti in alte state membre si munciti pe salarii cinstite declarate si cotizati la Stat sa aduceti voi insiva bani pentru investiti durabile creati si formati-va intr-o comunitate locala serioasa ca de puternici santeti toti doar la vorbe,-JUCAND TABLE IN FATA BLOCURILOR PE BANCA -asteptand sa pice din cer bani sau sa vina Americanii...este S.F.
ILLuminator
17.10.2013 20:39
Din aceeasi categorie
Palatul Brukenthal Avrig

Electrica Furnizare

sevis

Q-House

publicare anunturi

Grant pentru capital de lucru TURTHA & SAVOURY SRL

Comunicat_de_Presa_Fagus ROM

Comunicat_de_Presa_ELLIXIRZ BAR

Vacanta Eurotrip
info
Licitatie publica

accentmedia