Tribuna
Sevis
Dată afară pe uşa din dos, taxa auto e gata să revină pe uşa din faţă! Barna: "Dacă vrem să reducem poluarea, taxa auto poate fi o soluţie"
Dată afară pe uşa din dos, taxa auto e gata să revină pe uşa din faţă! Barna:
© Răzvan NEGRU

Nu vă era dor de taxa auto? ...Nu? Hai că vă era, nu vă mai fandosiţi atâta. Vă era, mă, de la o poştă se vede. De la poşta din Bulgaria, la ea mă refer. C-acolo vă place să vă înmatriculaţi maşina, ca să ieşiţi mai ieftin, este? Doar sunteţi români, ce dracu, neam de descurcăreţi, n-o să vă facă pe voi statul şi hăitaşii lui, nu? 
C-aşa-i românul, mă: oricât de naşpa ar fi, o portiţă tot găseşte. Iar dacă n-o găseşte, o desenează pe perete şi face el cumva s-o şi deschidă. "Decât" că, în curând, va fi nevoie de o portiţă nouă. Una care să nu scârţâie, căci taxa auto pare gata să ne ia-n primire iarăşi. Ce dacă a fost declarată ilegală de CCR, iar o groază de români şi-au primit înapoi banii încasaţi abuziv? Doar n-aţi uitat că hotărârile CCR nu trebuie respectate, nu? Să nu-mi spuneţi că Orban şi-a răcit gura de pomană când ne-a adresat îndemnul! Că dacă premierul îndeamnă lumea să nu respecte hotărârile CCR ar trebui să ne băgăm minţile-n cap şi să nu le respectăm. Ca să respectăm vrerea premierului, zic. Fost premier, mă rog. 
Dată afară pe uşa din dos, taxa auto e gata să revină pe uşa din faţă. Deocamdată suntem în faza cu "Guvernul ia în calcul reintroducerea taxei auto". Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a recunoscut cu jumătate de gură că va începe "consultări cu producătorii şi dealerii auto". 
Deunăzi, acelaşi ministru era să intre în coliziune cu şleaul: "Dacă vrem să reducem poluarea, taxa auto poate fi o soluţie". E, hai că încet - încet ne obişnuim cu ideea, este? În loc de marea cu sarea promise nătângilor în campanie, norodul se va pricopsi cu taxa auto. Aşa cum nen-tu Gheorghiţă e folosit ca să încaseze scuipaţii norodului, Barna e lubrifiantul utilizat pentru o penetrare mai lină. De ce să-l auziţi pe Cîţu vorbind de taxa auto, când de sarcina asta se poate achita un neica nimeni de care peste timp nimeni să-şi mai aducă nimeni aminte, nu? N-o să vorbească de taxa auto şeful statului când de asta se poate ocupa un vremelnic cu insignă în loc de patalama, este? 

În campanie aţi auzit pe careva pomenind de reintroducerea taxei auto?
 ... Nţţ, nici pomeneală. Refrenul cu "Nu-s bani" e lălăit din nou cât e ziua de lungă. Greaua moştenire funcţionează şi ea fără cusur. E nevoie de bani, deci băgăm taxa auto în viteză. Ce contează că România s-a împrumutat în draci, stabilind recorduri cu care puţini alţii se pot lăuda? Unde s-or fi dus banii din împrumuturi nu-i treaba norodului. Norodul să tacă şi să înghită. Şi s-achite taxe. Ăsta e rolul lui, nu să cârâie în şoaptă şi mârâie pe furiş. Iar o dată la patru ani să pună botul. 
Oficial, explicaţia e simplă: reducerea noxelor. În realitate, importul de rable zburdă, iar cazanele de la bătrânici din Germania care le-au ţinut ostatice în garaje încălzite găsesc în samsarii de la noi parteneri de nădejde. 
Denumită taxă de timbru şi - la derută - taxă de înregistrare sau de primă înmatriculare, taxa auto a fost introdusă în 1 ianuarie 2007, după aderarea la UE, dar a fost considerată ilegală de autorităţile europene şi eliminată în 2017.
Statisticile arată că numărul rablelor aduse din Europa continuă să surclaseze nestingherit numărul maşinilor noi, ceea ce nici n-ar trebui să ne mire într-o prăpădenie de ţară, campioană la scumpiri, poteci în loc de drumuri, suprataxări şi evaziuni lăsate să zburde. 
În primele 11 luni din 2019 au fost înmatriculate 347.321 de maşini aduse din UE, cam ca în 2017. În aceeaşi perioadă - pardon - în aceeaşi peroadă au fost înmatriculate 110.277 de maşini noi. 

Bine de ştiut
Fiecare stat are alocată o cotă de emisii de CO2, iar România a rămas cu destule certificate de poluare după închiderea multor combinate. De certificatele ăstea au ştiut să profite băieţii deştepţi care le-au vândut la tarife extrem de avantajoase. Atât de avantajoase încât firesc ar fi ca ei să suporte sancţiunile de la Bruxelles pe tema poluării. Însă dacă s-ar întâmpla aşa ceva n-ar mai fi - nu-i aşa? - băieţi deştepţi, ceea ce chiar nu e cazul. 

Aceste vorbe ne doare
Ministrul Mediului a vorbit despre taxă şi reintroducerea ei. Citez:
"O taxă pe mediu, naţională sau locală, trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic şi să aibă efecte suficiente". Hmm, şi eu care credeam că o taxă trebuie să fie nesigură şi să nu care cumva să producă efecte ... Noroc că s-a milostivit nen-tu Barna să explice. Numai puţin să-mi notez, de-oi mai uita să-mi pot aminti rapid: deci ce face o taxă? A, da: "trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic şi să aibă efecte suficiente". No, perfect, ce bine că mi-am notat!
"Vom demara discuţii inclusiv cu producătorii auto, inclusiv cu comercianţii auto, pentru că nu putem să bulversăm piaţa, dar România trebuie să decidă, DA sau NU. Va fi discutată cu Comisia Europeană şi vom strânge toate know-how-urile (informaţiile) şi toate exemplele pozitive din Uniunea Europeană, astfel încât să nu mai ajungem în situaţia de a avea o taxă ilegală", a conchis, ţanţos,  ministrul Mediului. 
Să-nţeleg că ăia de dinainte au croit taxa de capul lor, fără să-ntrebe la Comisia Europeană? Întreb pentru un prieten cu memoria şubrezită ...
Povestea cu taxa de primă înmaticulare şi reintroducerea ei nu-i picată chiar din cer. Final de noiembrie parcă era când şeful celui mai mare importator din România a stingherit campania cu vorbe de alcov: 
„Tema taxei de mediu preocupă multă lume. Pandemia a îngreunat comunicarea pe această temă, dar din informaţiile pe care le am, din partea autorităţilor, acestea sunt preocupate de subiect“, a declarat pentru Adevărul Bren Valmar, directorul general al Porsche România. 

Cum e, de fapt, cu poluarea
O rablă poluează în 3 km parcurşi cât un euro 6 în 30 km şi invers. După 200.000 de km, un euro 6 poluează cât o rablă în 20.000 km. Maşinile cu euro 5 sau 6 circulă sute de mii de km până le trece vremea, în timp ce vehiculele non/2/4 ajung mult mai repede să fie trase pe dreapta, fiindcă reparaţiile nu mai merită zdroaba. 
Geaba taxezi sau suprataxezi românul care trage de cazan până în ultima clipă: poluarea nu scade. Ca să scadă la modul real ar trebui reduşi numărul de km parcurşi de rable pe şosele, însă ţi-ai găsit: cine să renunţe la Golful adus din Jermania, rumânul? Păi, de-aia l-a adus el în când era tânăr? Tânăr şi el şi Golful, fireşte. 
Ani buni, de ITP a trecut o grămadă de rable, că românul e descurcăreţ şi un băiat binevoitor întotdeauna se găseşte. Probabil că se va găsi şi-n continuare, doar nu suntem neam de finlandeji, nu? Cine are chef să mă contrazică să-şi amintească de celebrele permise false eliberate în cârdăşie cu miliţienii deghizaţi în oamenii legii. Apoi să reţină şi că vinovaţii-s liberi, aşteptând, nerăbdători, prescrierile, precum şi vestiţii vameşi de la Moraviţa au aşteptat la vremea lor, remember?

În loc de concluzie
Drumurile proaste, ambuteiajele, semaforizările anapoda cresc timpii de staţionat în trafic şi, implicit, nivelul de noxe eliberate în aer. "Detalii" de care nicio lege de la noi nu ţine cont. Tot ce contează e jumulirea populaţiei, nu reducerea concretă a poluării. C-aşa-i la noi: dacă românul are şi capră, şi maşină, de ce să nu-i moară capra şi să nu-i crească taxele pentru maşină? 
Într-o intervenţie recentă, ministrul Mediului a promis că taxa auto nu va fi reintrodusă anul acesta în forma care a existat. La cum s-au obişnuit să ne mintă gorniştii de la butoane, ce garanţie mai clară doriţi că o nouă taxă e gata să calce acceleraţia? Conştient că spălatul pe mâini rămâne cea mai eficientă formă de evitare a coliziunii cu mânia muritorilor de rând, acelaşi Barna a sugerat, cu cealaltă jumătate de gură, aia cu care dă vina pe alţii, că noua taxă ar trebui să fie introdusă de autorităţile locale. Căci - nu-i aşa? - de ce să fie înjurat guvernul, când de sarcina asta se poate achita primarul, nu? 





comentarii
2 comentarii

Poluarea ramane,cea ce se intampla este stringerea unor sume semnificative la buget.Altundeva trebuie umblat pentru reducerea poluarii !
Cuza
12.04.2021 06:29
Sa ne explice -desteptul asta cu barna in ochi -- CUM BANII VOR OPRII POLUAREA??? OARE EL CAT VA PLATII PENTRU AERUL POLUAT DE FUNDUL LUI?? Ma mira faptul ca oamenii au ales un netot ca asta -- Ce zici vere de a elibera zonele centrale de umblatul aiurea a masinutelor?? Au uitat romanasii ca acum 30 de ani umblau doar bipezi pe jos sau cu tramvaiul pana in oras sau pana la gara ?? si nu a murit nimeni din contra -- miscarea e buna -- Mai misca-ti creierasul ala verde a prins mucegai --
eu
12.04.2021 20:27
Din aceeasi categorie
Staer

A.D.I. Eco Sibiu

Ghid informativ clienti EFSA

Tursib

Vacanta Eurotrip
info
EVENIMENT TV
Licitatie publica

accentmedia