Am înţeles că această canonizare a 16 noi sfinţi români e cam cu of şi probleme pentru unii care confundă, voit sau nu, un sfânt cu un candidat la europarlamentare şi Raiul cu UE (deşi unii pretind că UE ar fi un fel de paradis aflat la sol). Şi că o canonizare ar fi un fel de listă electorală pe care tu o poţi vota, contesta, face urât, reclama, că votul tău contează că de aia YEShi la vot. Ei copii, uite că nu e chiar aşa.
Una e candidatul XY La Pătrat, despre care poţi spune ce ai chef, despre care poţi urla că a avut tată miliţian şi bunic şef de cuib, sau că el însuşi are idei neconforme cu linia Partidului şi Suprapartidului ori că în copilărie a simpatizat cu extremiştii. Pe el poţi asmuţi orice câine dresat al presei, orice opinolog poate să-l opinologească, ăsta e jocul acum.
Cu un candidat declarat "admis" ca să zicem aşa, la sfinţenie, treaba se schimbă pentru că efectiv treaba asta nu mai e treaba ta. Nu tu decizi dacă e sfânt sau nu. Tu poţi să conteşti dacă nu îţi place, felul cum arată CV-ul lui anterior sfinţirii, dar şi asta e egal cu zero. Pentru că, primul şi singurul care decide în final cine este Sfânt, este bunul Dumnezeu. Nu tu, nu societatea civilă, nu instituţiile guvernamentale, nu teologul leftist de reţele, nu noul tovarăş care fâlfâie noile dosare de cadre.
Probleme politice ale sfinţilor
Am înţeles că a fost o agitaţie, chiar în mediile de specialitate, cum că unii din lista celor 16 noi sfinţi nu au în regulă dosarul politic. Că asta interesează în veşnicie, ce ai fost, nu situaţia cum să zic, actuală. Se spune că unii din listă ar fi fost legionari sau ar fi avut simpatii legionare. Sau că au văzut legionari. Întrebarea care se pune la noi, la oameni, ar fi: au rămas aşa? Şi dacă au fost legionari (că aşa a fost atunci pornirea tinereţii) au UCIS, prigonit, lovit? TOŢI? TOT TIMPUL? În logica aceasta, toţi membrii de partid comunist român au fost nişte odioşi şi nişte brute, la fel ca un Ţurcanu (fost legionar convertit la comunism, apropo), Pauker, Nikolski, Drăghici, Koller, Maromet, Crăciun sau Goiciu? Nu. Un exemplu de legionar necriminal? Actorul Ernest "Bădia" Maftei. Un exemplu de nazist care a ajutat (cumva) evrei? Oskar Schindler. Un exemplu de prigonitor de creştini care a ajuns sfânt la creştini? Saul din Tars, cunoscut ca Sfântul Apostol Pavel. Aceasta pentru că unii oameni mai evolueazăd e la rău, la bine. Nu rămân aşa.
Ideea e că, din fericire, la creştini nu e ca la comunişti. Adică dacă ai comis un păcat, (care poate fi orice lucru odios, de la ucidere şi îndemn la ucidere la bătut o mâţă sau înjurat fără adresă) şi îl regreţi din inimă şi nu-l mai faci şi trăieşti după aceea bine şi curat, ţi se iartă. La comunişti, dacă o comiţi o dată, eşti bun comis şi cari talanga aceea toată viaţa. Şi chiar şi la ei, dacă îţi făceai temeinic autocritica, neascunzând nimic colectivului, exista posibilitatea unei "iertări". Deci dacă ai fost legionar, nu înseamnă că ai rămas legionar forever. La fel şi dacă ai fost comunist. Ai şansa să îţi pară rău, să plăteşti pentru asta, să nu rămâi la lozincile lătrate în cor şi pistolul la cingătoare.
Uite o mostră de transformare (chiar în închisoare, nu au idee comuniştii câţi sfinţi au ajutat să se nască). Fost legionar, mai exact din Frăţiile de Cruce: "...mi-am gasit pacea în rugăciune. Şi-ntotdeauna mă gândesc că Bunul Dumnezeu, în dragostea-I nemărginită pentru oameni, ne trimite încercarea suferinţei, ca prin ea să ne purificam de păcate (sl. ns), să ne învăţăm a renunţa cu bucurie la tot ce-i trecător şi să ne îndreptăm cugetele spre Domnul Iisus Hristos, Mântuitorul nostru. În suferinţă m-am putut cunoaşte pe mine însumi, mi-am putut cunoaşte goliciunea şi nimicnicia (sl. ns.). Azi mă văd un păcătos, cel mai păcătos om" (sl. ns.). (scrisoarea lui Valeriu Gafencu adresată lui Arsenie Boca, publicată pe crestinortodox.ro.) E aici o transformare dincolo de textele belicoase ale marşurilor codrenisto-simiste? Se pare că da.
Ca să nu o mai lungim: nicio instituţie pământească, de la Preşedinţie la chiar Biserica Ortodoxă, nu poate decide 100% sau nega 100% că cineva ar fi sfânt. E decizia lui Dumnezeu. Deci orice zbateri, valuri, ruprere de cămeşi de pe sine, postări înţeleptoide sau mânios hashtagiste au valoare zero. Nu aici se decide. Ghinion.
Plus de asta mai e un aspect. Nimeni nu te obligă (nici măcar "popii cu haine de aur") să te închini la ei, dacă nu ai chef. Te poţi închina la plasmă, la smartfon, la maşină, la şeful ierarhic. E problema ta. Alegerea ta. Chiar dacă unii au impresii şi transmit impresii că dacă cineva este ridicat la starea de sfânt, atunci BOR şi popa cu merţanul, automat, prind atei şi leftişti la coadă la bărgări şi-l duc cu forţa în biserică unde-l prind de ceafă şi-l forţează să sărute icoana lui Arsenie Boca ori Dumitru Stăniloae, eventual îl dau şi o tură pe la moaşte să "pupe oase".
Să băgăm cote de gen la sfinţi
Am înţeles că orice se mişcă în biserică şi are acceptul publicului sau riscă o creştere în popularitate a credinţei şi bisericii, devine problemă la anumite niveluri şi atunci se dă alarma pe unitate. Şi astfel afli că e o problemă la ortodocşi în general şi BeO-Re în special. De exemplu că de la sfinţire lipsesc femeile. Am mai spus aici, BOR în principiu propune, dar Dumnezeu dispune. Deci pot fi o mulţime de femei sfinte neconfirmare oficial, iar analiştii de gen şi feminiştii de pronaos pot face investigaţii care pot da rezultate uluitoare. Păi aşa fraţilor, băgaţi cote de gen la canonizare. Minimum 30% obligatoriu femei, să mulţumim societatea civilă şi tehno-creştinismul. Şi pentru a fi mai conform mileniului actual, mai alegeţi pe liste nişte evanghelici, musulmani, budişti, atei sau comunişti. Ca să facem cineplex, nu biserică. Că credinţa şi biserica trebuie să se adapteze omului, nu omul credinţei şi bisericii.
Interesant că părerologii aceştia sunt majoritatea, care calcă pe lângă biserică, nu în ea. Ca dealtfel şi susţinătorii lor. Până una alta, credinţa nu e obligatorie, la fel ca apartenenţa la o credinţă sau religie. Iar cei care sunt în afaea ei în special şi pe dinafară în general, uită că nu ei decid şi nu pot echimba nimic, oricîâte likeuri, susţinere publică, subvenţiid e la stat ori susţinători virtuali ar avea. Asta e, nu avem ce face. Doamne ajută.
Un (alt) sibian în România Educată. Elena Lotrean: „Este periculos să fim proști” |
Cum și cine a salvat Compa după 1989: de la IPAS-ul de stat, la privatizare, listare la bursă și performanță |
TRIBUNA, din interior. Emil David, interviu-eveniment: de la Slavici, la patroni – via PCR |
Drone, artificii, muzică și luna plină, au făcut senzație pe cerul orașului în prima seară de FITS |
S-a deschis trecerea peste calea ferată de pe Calea Turnișorului |
Hotelul de Gheata de la Balea lac |
Ansamblul "Cindrelul |
Asfalt de autostrada pe Calea Poplacii |
Film prezentare |