Cărțile de identitate electronice, cu CIP, vor fi eliberate începând de anul acesta. Statul suportă costul noilor documente

Acasa >

Articol

Cartea de identitate electronică va fi emisă în toată țara până la finalul anului, costul va fi suportat de către Stat, iar până în anul 2031 vor fi înlocuite treptat actualele cărți de identitate. Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică proiectul prin care este reglementată emiterea acestor documente.

Imagine intercalată
Imagine intercalată

După ce va fi eliberată prima carte de identitate electronică la nivel național, cartea de identitate se eliberează cu valabilitatea prevăzută de lege, dar nu mai mult de data de 3 august 2031.

Noile cărți de identitate, care sunt deja emise printr-un proiect pilot în județul Cluj, cuprind informații cu privire la denumirea statului emitent, tipul documentului,  numele de familie, prenumele, sexul titularului, cetățenia, data nașterii, codul numeric personal (C.N.P.), numărul documentului, data expirării valabilității, semnătura olografă a titularului, imaginea facială a titularului,  domiciliul, data emiterii și autoritatea emitentă,  zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ), zonă cip.

Costurile emiterii cărții electronice de identitate vor fi suportate din fondul special alocat prin PNRR și care este de 200 milioane de euro.

Odată ce sistemul va deveni funcțional, eliberarea cărții electronice de identitate, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 și 14 ani; cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani și cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

Proiectul prevede că se poate elibera carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinți sau a reprezentatului legal.

Actul de identitate face dovada identității, a cetățeniei române și, după caz, a domiciliului sau a reşedinţei din România.

Cartea electronică de identitate, aflată în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum și în statele terțe care o recunosc ca document de călătorie.

De asemenea, proiectul prevede faptul că „cărțile de identitate emise până la data de 31 decembrie 2023, aflate în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene”.

„Prin crearea setului de date în vederea autentificării în sistemele informatice ale instituțiilor publice sau private, titularului cărții electronice de identitate i se atribuie identitate electronică, aceasta fiind utilizată pentru accesarea serviciilor publice electronice de către utilizatorul cu identitate verificată”, este menționat în viitoarea lege.
Odată ce sistemul va fi implementat, datele solicitantului actului de identitate sau dovezii de reședință se preiau din sisteme informatice administrate de instituțiile statului sau, după caz, din documentele prezentate în original care, potrivit legii, fac dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, statutului civil, cetățeniei române a domiciliului sau reședinței, în vederea constituirii sau actualizării mapei electronice.

Mapa electronică conține o structură predefinită de dosare, care cuprinde documentele scanate prezentate, în original, de cetățean, imaginea facială și semnătura acestuia.

 

Reglementări speciale pentru prelevarea amprentelor

 

Cartea electronică de identitate se eliberează cu termen de valabilitate de 1 an, în situația în care prelevarea amprentelor nu este posibilă temporar de la niciun deget.

Pentru minorii cu vârsta până la 12 ani, cartea de identitate se eliberează fără preluarea amprentelor, iar peste 12 ani se vor prelua și amprentele.

Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, modificarea legislației va aduce simplificarea procedurilor pentru eliberarea actelor de identitate la nivelul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României și, până la finalul anului 2023, eliminarea obligației cetățenilor români de a mai prezenta certificatele de stare civilă și, după caz, a documentelor care atestă existența unui imobil, la momentul depunerii cererii pentru eliberarea CEI.

Cei care au propuneri, sugestii sau opinii, le pot trimite până în data de 19 ianuarie, pe adresa de e-mail dgj_transparenta@mai.gov.ro.

 

11 ianuarie 2023 la 09:48

Leave a Reply

Stiri similare:

Vezi mai multe >
Autor b.o.n.
acum 11 ore
Medieșenii sunt invitați, duminică, la ”Crosul Primăverii”
Primăria Municipiului Mediaș și CS Atletic Star Mediaș îi invită pe toți cei care susțin mișcarea în aer...
Actualitate
1 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 17 ore
Fum negru la Vatican: Cardinalii nu au ajuns încă la un acord privind alegerea noului papă
Mii de oameni s-au adunat joi în Piața Sfântul Petru de la Vatican, în a doua zi a...
Actualitate
1 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 18 ore
Adrian Bibu, prezent la celebrarea a 77 de ani de la înființarea Statului Israel: „Un moment deosebit și profund emoționant”
Adrian Bibu, administratorul public al județului Sibiu, a reprezentat Consiliul Județean Sibiu la ceremonia aniversară dedicată celor 77...
Actualitate
2 min de citit
Autor Maria-Antonia OANA
acum 19 ore
Elevii sibieni descoperă lumea cunoașterii la Biblioteca ASTRA
Biblioteca Județeană ASTRA Sibiu găzduiește în această perioadă câteva activități speciale dedicate elevilor sibieni în cadrul programelor „Școala...
Actualitate
1 min de citit