Tribuna
SEVIS
Să facem niște treburi murdare în numele unui mediu curat
Dragoş BAKO
697 vizualizari

Ca să nu se plictisească înghețarea salariilor și pensiilor, scumpirea carburanților și a altor bunuri și servicii s-a ițit în dezbaterile amare din spațiul public românesc și povestea unei posibile reintroduceri a taxei auto, de mediu, de poluare, spuneți-i cum vreți. Când are un oarecare câștig, statul român e tare grijuliu cu problema protecției mediului; în rest, ține-te defrișări, incendieri de tot felul de deșeuri mai mult sau mai puțin periculoase și multe alte activități poluante. Brusc, ministrul Mediului și tovarășii săi de sfat au devenit tare riguroși în ceea ce privește protecția mediului. Și cum poți proteja mediul înconjurător, dacă nu cu o taxă pe care o va plăti fiecare posesor de automobil? În principiu, e normal ca poluatorul să plătească, dar tot de normalitate ține ca acei bani să fie folosiți exact pentru cauza declarată, adică pentru protejarea mediului. Or, în România, știm că destinația unor biruri se schimbă radical în funcție de interesele și nevoile celor aflați vremelnic la butoane. În condițiile în care colectezi o taxă de mediu, iar banii îi folosești pentru a plăti bunuri ori servicii ce nu au nimic în comun cu protejarea pădurilor, aerului sau apelor se cheamă că ai jecmănit cetățeanul și ai deturnat fondurile strânse pentru o cauză nobilă. Vă amintiți probabil de cenții plătiți ori de câte ori cumpăram carburanți, chipurile pentru construcția de autostrăzi, o taxă inventată și pusă în practică pe vremea guvernării Ponta. A plătit românul mult și bine, iar de autostrăzi tot nu a avut parte. Fripți cu astfel de ciorbe, ne întrebăm dacă o posibilă taxă auto (deocamdată, discuțiile sunt la stadiul de intenție) nu este doar un subterfugiu prin care guvernanții încearcă să mai atragă niște bani la teșchereaua statului. E adevărat, România e plină de mașini vechi, aduse din vest, cârpite, unele dintre ele adevărate pericole ce umblă nestingherite pe șosele. Problema e că nu grija față de mediu sau siguranța cetățeanului pare să fie rațiunea introducerii acestei noi taxe (demersul arată ca o pastilă de purificare a apei, aruncată în ditamai lacul), ci goana după bani. În România avem o infrastructură rutieră jalnică, un sistem sanitar plin de găuri și un nivel de trai scăzut în comparație cu statele alături de care vrem să stăm. A mima în aceste condiții o intransigență în ceea ce privește protecția mediului, vecină cu religiozitatea sună și arată de-a dreptul ciudat. Au mai existat taxe percepute, vezi Doamne, pentru protejarea mediului, dar banii s-au topit și gradul de poluare din marile orașe a continuat să crească. Da, e firesc să-l pui pe cel ce poluează excesiv să plătească pentru acest lucru, dar dacă banii nu se vor regăsi în păduri replantate, în ape curățate, în politici reale de protecție a mediului, se cheamă doar că tu, statul, n-ai făcut altceva decât să operezi încă o buzunărire dintr-un șir lung de astfel de operațiuni. 





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
Electrica Furnizare

publicare anunturi

Somarest

Q-House

Vacanta Eurotrip
info
Palatul Brukenthal Avrig
Licitatie publica

accentmedia