Tribuna
PNL
Foamea trece prin stomac, iar promoția prin smartphone
Dragoş BAKO
828 vizualizari

Trăim în era tehnologizării compulsive, ascesiune care ar trebui să ne ia de pe cap o mulțime de griji, să ne lase mai mult timp pentru noi înșine. Nimic de zis, aplicațiile, plățile on-line și documentele pe care nu mai trebuie să le predai unor instituții, stând la cozi interminabile, ci să le trimiți electronic îți ușurează viața, dar trebuie să recunoaștem are și tehnica modernă dezavantajele ei (și nu mă refer doar la transformarea omului într-un robot a cărui viață se desfășoară între o înșiruire de click-uri). Deunăzi, cineva îmi povestea cum într-o seară o pană de curent l-a determinat să sune la numărul la care se sesizează avariile. După ce a ascultat povestea aceea cu „pentru cutare apăsați tasta 1, pentru cutare apăsați tasta 2...”, după ce a selectat județul (căci numărul deservește o regiune), robotul i-a cerut să introducă ultimele 7 cifre din CNP. Toată această „distracție” a durat minute bune, și nu peste mult timp s-a reluat furnizarea energiei electrice. Probabil că introducerea acelor cifre din CNP ajută un soft să te identifice, dar asta durează, iar până să fii contactat de un operator care te va întreba ce păs ai, pesemne că se rezolvă și mama avariilor. Iată că robotizarea anumitor servicii nu înseamnă neapărat operativitate, ci, mai degrabă, o trecere a comunicării în registrul rigidității.

La sfârșitul săptămânii trecute, am primit în cutia poștală oferta unui supermarket și am descoperit, printre produsele promoționale, unele de care chiar aveam nevoie. Așa se face că luni mă înființez între rafturile magazinului ce face parte dintr-un lanț multinațional și dau să pun în coș produsele. Dar lucrurile nu mai erau atât de simple pe cât mă obișnuisem cu prilejul altor promoții, pentru că acum dacă voiai să cumperi la preț redus trebuia să îți descarci o aplicație, să introduci o seamă de date și să mergi apoi cu un cod QR afișat pe ecranul smarphone-ului la casă, pentru a-ți putea duce la bun sfârșit demersul. Păi, dragii mei contacți, chestia asta miroase a discriminare, pentru că nu toți clienții au smartphone, e-mail și nu orice cumpărător se pricepe la descărcat nenorocita aia de aplicație. Bunăoară, am un coleg foarte priceput la calculatoare, dar care refuză să folosească un smartphone. Cum își poate cumpăra el un produs aflat la promoție din respectivul magazin? Înțeleg strategia marilor lanțuri comerciale, prin care se dorește creșterea bazei de date a clienților ce vor fi bombardați prin e-mail cu fel și fel de anunțuri despre oferte de nerefuzat, dar cred că orice om, fie el și nefamiliarizat cu aplicațiile de pe smartphone are dreptul să fie tratat la fel ca cei mai stăpâni pe tehnologie. Simplul gest de a pune în coșul de cumpărături unele produse cu preț redus trebuie trecut, mai nou, prin filtrul unei aplicații, ceea ce ne poate spori senzația de robotizare, una deloc plăcută, pentru omul care vrea să rămână viu din punctul de vedere al abordării semenilor și al obiceiurilor clasice, care nu sunt dependente de conexiune la Internet. Poate că nu peste multă vreme vom putea tuși sau strănuta doar folosind o aplicație, vom avea dreptul de a zâmbi, numai după ce am atins smartphone-ul cu degetul mare. Unii sunt tentați să spună că exagerez, dar dacă privim nițel în urmă, la cruntele modificări ale vechilor obiceiuri și trecerea lor în registrul digital, îmi vor da dreptate. 





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
Forumul German

qhouse sibiu

Palatul Brukenthal Avrig

sevis

Vacanta Eurotrip
info
publicare anunturi
Licitatie publica

accentmedia