Continental
Tribuna
Care e ştirea? Că un tren a deraiat sau că, la noi, trenurile internaţionale au două vagoane?
Dumitru CHISELIŢĂ
833 vizualizari

Da, s-au umplut neturile de informaţia că "la Sibiu" (aşa pun toţi, ori e Glâmboaca, ori e Aţel, ori e Brădeni sau Ţeline, totul e Sibiu, am mai zis, nu le trece, asta e) un tren sau locomotiva unui tren a deraiat. Mai exact, la Sibiu-Hermannstadt, între Sălişte şi Apoldu'. Foto, din arhivă, iar la unii locali şi online văd în spate nişte vagoane de marfă, ceea ce este atipic pentru un tren internaţional care nu te duce în lagăr în Siberia şi chiar românesc fiind el.
În fine, poate aţi citit, poate nu, locomotiva trenului (dar a cui?) a deraiat de pe linii, a venit alta şi a luat garnitura de 2 bucăţi vagoane şi s-au dus, mai pe ocolite, dar s-au dus. Nu tu victime, nu tu răniţi, nu tu ambulanţe cu "uyu-uyu", nu tu breaking news de la faţa locului. Staţi aşa. Două vagoane? DOUĂ? La un tren Braşov-Budapesta? Adică un tren internaţional? Păi, în ţările normale, cu căi ferate normale, un tren, chiar şi "naţional", arată altfel. E mai lung, e mai ascuţit, are mai multe vagoane şi arată, pentru români, ca ceva paraşutat din viitor, cum erau desenele acelea de pe coperta revistei "Ştiinţă şi Tehnică". Pot spune că am involuat şi faţă de "iepoca" lui Ceauşescu, pentru că atunci nici măcar cele mai de jos trenuri, cele cu navetişti, aveau mai mult de două vagoane. A, mai erau "motoarele" de Lotru sau Loamneş care erau mai "scurte" aşa, dar un tren din acela internaţional era o întreagă sărbătoare. În primul rând avea multe vagoane, arăta într-un fel pentru că erau ataşate şi vagoane străine, ne-CFR, cum să zic, avea faţă. Aşa, cu două vagoane, cum să spun, mai degrabă faci ştirea cu asta decât cu o alunecare de pe linie la 30 km la oră... Hopa, uite altă ştire. Adică un tren Internaţional circulă în supercivilizatul judeţ Sibiu din superoccidentala Transilvanie, cu viteza unui autobuz prins în trafic la oră de vârf? Pe bune? ICE-ul german bate spre 300 la oră. Railjet-ul e oprit în est la destinaţia  Budapesta şi poate ajunge la 320 km pe oră. Până şi Super City-ul ceh bagă 160 la oră. Numai la noi, la Argyal, dacă ajungi la 50 la oră, deja zici că mere ca fuljieru' şi te ia cu ameţeli şi greaţă. Pe de o parte e bine aşa, că una e să deraiezi (Doamne fereşte) cu TGV-ul la 300 şi alta e să o iei hăis sau cea la o viteză care nu-ţi deranjează nici freza din cap, care viteză este similară cu a locomotivelor cu abur de la începutul secolului al XIX-lea. Pentru că ştii cum e? Nu ştii? La "sudişti" trenul merge mai repede decât la civilizaţia de mini-Viena din Transilvania. Asta e... Cine nu crede, să se dea cu trenul şi să vadă unde începe diferenţa de viteză: imediat cum cobori dupe munte. Dar asta e doar un aspect. Dar staţi liniştiţi, nu va dura mult nici asta că doar şi aici, şi acolo, e tot România.
Paradoxal (dar ne facem că plouă), ţările care au autostrăzi şi drumuri bune, au şi căi ferate bune. Deci nu putem vorbi, la ei, despre o situaţie cu unii pierd-alţii câştigă. La noi e la fel de praf şi pe rutier şi pe calea ferată, deci toţi pierd. Autostrăzi, unele şi aceleaşi, infrastructura căilor ferate e şi ea ca vai de ea, că altfel n-am avea viteze din astea de râs la trenuri Internaţionale, sau locomotive care iau pauză în mijlocul peisajului (cum am păţit odată şi eu, dincolo de Braşov), sau vagoane cu uşile praf şi pulbere, dar cu "climă". Pentru că dacă infrastructura e praf, limita de viteză e tot aia, indiferent de cât de lux sau ne-lux e trenul. 
Când te gândeşti că erau vremuri când şefii de state mergeau cu trenul, nu cu coloana. Aşa a venit Ceauşescu la Sibiu, în 1967. Iar mult timp, în muzeul de la depou, se putea vedea "vagonul lui Gheorghiu-Dej".
Până la urmă, ştirea este că, la noi, trenurile internaţionale au două vagoane şi că viteza pe calea ferată e, pe multe porţiuni, de secol XIX.

 





comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
Luna arborilor

Vacanta Eurotrip
espressor
paltinul
info
Apa Canal
Licitatie publica

accentmedia