Tribuna
Apa Canal
Romeo şi Julieta, o poveste fără sfârşit
29916 vizualizari
Romeo şi Julieta, o poveste fără sfârşit
De peste 400 de ani, o poveste de dragoste face înconjurul lumii şi nu se demodează nicidecum. Ba mai mult, adolescenţi familiarizaţi cu gadgeturile mileniului al III-lea călătoresc cu mintea şi sufletul în secolul al XVI-lea pentru a fi mai aproape de Romeo şi Julieta, prototipuri ale îndrăgostiţilor.
Povestea îndrăgostiţilor Istoria celor doi tineri este plasată în Verona, în vre­murile de altădată, iar Sha­kespeare ne spune că Ro­meo şi Julieta provin din fa­milii care se urăsc de moarte: Montague şi Capulet. Cu toate acestea, Romeo vine la un bal mascat, organizat de familia Capulet, şi aşa o cunoaşte pe Julieta de care se îndrăgosteşte pentru totdeauna. Cei doi se căsă­toresc în secret, dar firul întâm­plărilor se precipită: au loc dueluri în care Romeo ucide un membru al familiei Capulet, iar părinţii Julietei o obligă să se mărite cu un alt bărbat. La îndemnul unui că­lugăr, Julieta evită nunta bând o licoare ce o face să pară moartă. Cu Julieta moartă şi îngropată, Romeo care nu ştia nimic despre planurile iubitei, se sinucide la mormântul ei, bând otra­vă. Când Julieta se trezeşte şi îşi vede iubitul mort, se înjunghie cu pumnalul lui. Lângă trupurile neînsufleţite ale celor doi îndrăgostiţi, familiile duşmane se împacă şi regretă că ura le-a ucis copiii. Shakespeare nu a năs­cocit întâmplările din „Ro­meo şi Julieta”, ci doar anu­mite personaje. A avut drept sursă de inspiraţie ”Povestea tragică a lui Romeus şi Julieta”, o veche istorie din Italia, tradusă şi rescrisă în versuri de Arthur Brooke, în 1562, apoi în proză, în 1567- de William Painter. Shakes­peare s-a inspirat de la ambii autori, dar a dezvoltat acţiu­nea, a creat caractere puter­nice, precum Mercutio şi Pa­ris şi aşa s-a născut trage­dia ce a făcut înconjurul lumii. Nu se cunoaşte perioada exactă în care bardul şi-a scris ope­ra, dar se estimează că ar fi vorba de anii 1591-1595. De când Shakespeare a făcut celebră povestea celor doi îndrăgostiţi, tragedia a fost adaptată de nenumărate ori în teatre, opere, muzica­luri şi filme. De exemplu, nu mai puţin de 26 de opere au la bază această poveste. În ceea ce priveşte montările în teatre, socoteala lor s-a pier­­dut, iar în cine­matografie ”Ro­meo şi Julieta” deţine supre­maţia de a fi cea mai filmată piesă din toate timpurile. ”Romeo şi Julieta” este singura dintre marile tragedii ale lui William Shakespeare care nu are în centru per­sonaje cu responsabilităţi de conducere. În ”Hamlet”, ”Re­gele Lear”, ”Macbeth”, ”Othe­llo”, marele bard şi-a con­struit tragediile pe regi şi prinţi, pe generali şi alţi oa­meni de stat. În schimb, în ”Romeo şi Julieta” şi-a ales drept personaje principale doi tineri extrem de obişnuiţi, dar cuplul a devenit rapid prototipul îndrăgostiţilor. În consecinţă, din vremea lui Shakespeare şi până azi, tragedia ”Romeo şi Julieta” e lider, alături de ”Hamlet”, prin numărul de montări în teatre, opere, prin filmele realizate. Acasă la Julieta Puterea povestitului nu ar trebui niciodată subesti­mată. Ne-o arată sutele de mii de vizitatori care merg anual la Verona, pe urmele lui Romeo şi Julieta. Vor să vadă balconul sub care Ro­meo a stat când i-a declarat iubire eternă Julietei şi nimă­nui nu îi pasă că totul e rodul imaginaţiei, că cei doi nu au existat. Trebuie spus însă că auto­rităţile din Verona au ştiut cum să facă totul cât mai real şi, în primul rând au denumit o casă din oraş Casa Julietei. Casa a aparţinut familiei Capello, un nume apropiat de Capulet, şi a fost cons­truită în secolul al XIII-lea , iar pe ziduri se vede încă bla­zonul familiei. Dar problema cea mare e balconul, care nu a existat în arhitectura originală şi a fost adăugat în secolul al XX-lea. În conse­cinţă, nu povestrea de dra­goste s-a născut la balcon, ci balconul s-a născut din poves­tea de dragoste. ~i pentru că miilor de oameni care vin aici nu le pasă când a fost construit balconul, casa a fost de mult transformată în muzeu, iar în curte a fost plasată o sculp­tură din bronz reprezentând-o pe Julieta. ~i cum mai toţi vin cu speranţe de dragoste sau alături de cel drag, mesajele către Romeo şi Julieta nu pot lipsi. Acestea sunt scrise pe bucăţi de hârtie şi lipite pe pereţii de la intrarea în casă sau sub balcon. Mulţi cred că aceste mesaje, puse în paza cuplului-emblemă, le vor asi­gura o dragoste care dăinu­ieşte pentru totdeauna. Totul înseamnă muncă în plus pentru angajaţii care trebuie să cureţe periodic pereţii de bilete. ~i mai trebuie spus ceva: că prin hotărâre de consiliu local li s–a interzis oamenilor să mai lipească mesajele folosind guma de mestecat sau lipici. Mai avem un exemplu despre cât de bine ştiu italienii să întreţină cultul pentru povestea de dragoste dintre Romeo şi Julieta: s-a înfiinţat Clubul Julietei. De prin 1930, numărul scrisorilor care ajung la Verona, fiindu-i destinate Julietei, a tot crescut. În 2010, de pildă, se primeau peste 5.000 de scrisori anual, trei sferturi din­tre ele fiind scrise de femei. În aceste condiţii, de prin anii 1980, la Verona s-a pus bazele Clubului Julietei, finanţat de Primăria Oraşului. Femeile lucrează aici volun­tar, citesc şi răspund fiecărei femei care îi scrie Julietei. Ineditul club a fost subiectul a două cărţi şi al unui film. ~tiaţi că una dintre cele mai de succes interpretări ale personajului Romeo a fost realizată de o femeie? În 1845, în Statele Unite ale Americii, piesa de teatru le avea drept protagoniste pe surorile Susan şi Charlotte Cushman. S-au jucat 84 de reprezentanţii, iar rolul făcut de Charlotte a fost catalogat drept magistral. Până atunci, Romeo a fost o convenţie, dar domnişoara Cushman a reuşit să îl facă creativ, o fiinţă omenească animată, plină de foc, a scris ziarul ”The Times” în acea vreme. Mai mult, regina Victoria a Angliei a notat în jurnalul ei că nimeni nu şi-ar fi imaginat că Romeo e interpre­tat de o femeie.



comentarii
0 comentarii

Din aceeasi categorie
Astra Film Festival

Sibiu Open

Pefoc
A.D.I. Eco Sibiu
VISA MEDICA
Compa
Comunicat Scoala Jina
Licitatie publica

EVENIMENT TV

ACCENT MEDIA