Presa din judeţul Bihor reflectă controversat situaţia statuilor lui Mihai Viteazul, Mihai Eminescu şi a lui Emanuil Gojdu, precum şi desfiinţarea revistei „Familia” - în care a debutat Mihai Eminescu -, în anul în care revista sărbătorea 155 de ani de existenţă; există o serie de proteste împotriva relocării statuilor. De asemenea, există puţine informaţii privind situaţia statuii lui Mihai Viteazul, aceasta putând fi depozitată în curtea Companiei de Apă Oradea, urmând a fi reamplasată în fostul cimitir Olosig - numit în prezent Parcul Liniştii. Aceeaşi presă prezintă orădenilor şi tuturor celor interesaţi, perspectiva ca în locul statuii lui Mihai Viteazul să fie ridicată statuia regelui Ferdinand şi de ce nu, chiar a sfântului Ladislau; ultimul scenariu este considerat plauzibil, argumentele găsindu-se în fundamentarea promovării constante pe care o fac asociaţiile culturale maghiare, rutei regelui Ladislau. Pentru corecta informare a cititorilor, ruta Sf. Ladislau pe teritoriul României este una din cele 12 rute turistice incluse pentru finanţare în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (alături de ruta castelelor, a curiilor, a culelor, a bisericilor fortificate, a bisericilor de lemn, a mănăstirilor din zona Moldovei, a castrelor romane, a cetăţilor şi a satelor cu arhitectură tradiţională), toate făcând parte din platforma de promovare „ROMÂNIA ATRACTIVĂ”.
Ruta Sf. Ladislau va cuprinde aprox. 20 de obiective, fiind popularizate deja cinci obiective care vor fi incluse în această rută şi care vor beneficia de fonduri P.N.R.R. pentru restaurare: biserica reformată din Saciova (jud. Covasna), biserica unitariană din Chichiş (jud. Covasna), biserica reformată din Lutiţa (jud. Harghita), cetatea Biharia din jud. Bihor şi ansamblul abaţiei din Sâniob (jud. Bihor), acestea fiind selectate în urma primului apel public de depunere proiecte.
Şi totuşi cine a fost regele cavaler Sf. Ladislau, promovat şi prezent în memoria culturală maghiară, prin povestiri, legende şi chiar pelerinaje? Această întrebare este pusă de mulţi cititori, în comentariile online, care se simt frustraţi de investiţia de 12 milioane de euro alocată promovării acestei rute, dedicate unui sf. catolic.
În istoria ungară, Ladislau I al Ungariei (n.1040 – d.1095) a fost şi a rămas în memoria poporului său ca un suveran luminat, domnind din 1077 până la moarte. De numele său este legată desăvârşirea creştinării Ungariei, elaborând un cod de legi severe împotriva păgânismului şi a ereziei, călăuzind maghiarii spre dreptul maghiar şi apărarea proprietăţii private, îndrumând migraţia populaţiei spre teritoriile puţin populate. A luptat pentru expansiunea teritorială a Ungariei, cucerind Slovenia şi Croaţia, unde a fondat Dieceza de Zagreb şi a obţinut acces la Marea Adriatică. Papa l-a însărcinat cu comanda armatei cruciate, în Prima Cruciadă, dar a murit înaintea campaniei (în cetatea de la Nitra), fiind înmormântat în mănăstirea benedictină de la Somogyvár; după 1113, rămăşiţele pământeşti au fost mutate la Oradea, în catedrala care a fost distrusă (în 1241), de marea invazie tătară. Însăşi înfiinţarea celui mai important oraş din vechea regiune istorică a Crişanei - Oradea mare, Nagyvárad (în maghiară), Grosswardein (germană), Magnovaradinum (latină) - este legată de acest rege. Chiar dacă prima atestare documentară este din 1241, În „Cronica pictată de la Viena” (Chronicon pictum Vindobonense) regelui Ladislau i se atribuie decizia de a ridica o mănăstire în cinstea Fecioarei Maria, în locul numit „Varad” (Oradea); Mănăstirea a devenit leagănul episcopiei romano-catolice de Oradea, iar patronul spiritual a fost regele Ladislau, sanctificat de papa Celestin al III-lea, în 1191. Distrugerea cetăţIi Oradei şi a catedralei romano-catolice în 1241 a fost descrisă de călugărul Rogerius (Rugiero di Puglia - Rogerius din Apulia) în „Carmen Miserabile” („Cântec de Jale”), care a fost prezent la cucerirea Transilvaniei şi a Marii Câmpii Ungare de tătari. Acest călugăr a fost canonic de Oradea şi ulterior - arhiepiscop de Split (din 1250), în catedrala din Split fiind înmormântat, în 1266. „Cântecul de jale” a fost tradus în limba română de G. Popa - Lisseanu, în 1935, făcând cunoscut românilor această mare invazie şi genocidul şi distrugerile făcute de hoardele mongole; el a fost făcut prizonier timp de un an şi jumătate, pentru a trăi în captivitate, ca slugă la un ungur care înţelegea să activeze în slujba tătarilor. A evadat în 1242, fugind prin păduri şi hrănindu-se cu puţinele alimente primite de la ţărani, pentru a se întoarce în Italia şi a continua activitatea de preot. Opera sa a descris Europa Central-Orientală pustiită de mongolii care, după ce au distrus cnezatele ruse şi Kievul, au continuat cu Polonia şi Silezia, nimicind oastea Ungariei şi toate oştile care au încercat să-i oprească în Moldova, Muntenia şi Transilvania. După aceste distrugeri, au început construcţiile cetăţilor, castelelor şi bisericilor fortificate, toate având rolul de refugii în calea invaziilor mongole. Nu întâmplător, Prepozitura Sibiului (în latină Praepositura Cibiniensis) – numită şi Prepozitura „Sfântul Ladislau” -, a fost principala instituţie bisericească a saşilor transilvăneni din sec. al XII-lea până la Reforma Religioasă din sec. al XVI-lea. Papa Celestin al III-lea a emis şi documentul de atestare a Sibiului, la 20 decembrie 1191, document aflat în Arhivele Secrete ale Vaticanului.
Din perioada interbelică datează şi articolul tribunistului săliştean, prof. univ. Onisifor Ghibu, apărut în publicaţia „Universul” (în 1936): „Sfinţii unguri în România”, pe care-l reproducem: «Printre anomaliile împotriva cărora m´am ridicat cu mai multă vehemenţă şi a căror înlăturare am cerut-o cu toată hotărârea a fost aspectul politic naţional al catolicismului unguresc din Transilvania. Acest pretins catolicism îşi făurise, pe deasupra dogmelor creştine generale, o concepţie specială a sa, pe temeiuri naţionale ungureşti. Astfel, pentru Unguri, Christos a luat înfăţişarea unui Dumnezeu specific maghiar, a cărui unică misiune e să păzească Coroana milenară a Sfîntului Ştefan, - Maica Domnului nu este apărătoarea şi mângâietoarea tuturor creştinilor, ci este „Patroana Ungariei”, înfăţişată cu coroana ungurească pe cap. – Sfinţii principali ai catolicismului unguresc nu sunt nici evangheliştii, nici apostolii lui Christos, nici mucenicii cinstiţi de întreaga Biserică creştină, ci doar regii ungari Ştefan şi Ladislau, fiul Regelui Ştefan, Ducele Emeric, încreştinătorul Ungurilor, Gerhard, Iolan, Margareta şi Cunigunda, fiicele regelui Bela IV, şi Elisabeta, fiica Regelui Andreiu II. Aceşti „sfinţi” sunt patronii diecezelor „catolice” din Transilvania (Dieceza de Alba Iulia are ca patron pe Sfântul Ştefan, cea de Oradea pe Sfântul Ladislau, rege, - cea de Timişoara pe Sf. Gerhard), ai ordinelor călugăreşti (Franciscanii au pe Sf. Ştefan, rege, Minoriţii e Sf. Elisabeta a Ungariei), ai societăţilor de lectură dela toate liceele Statului catolic ardelean (Cluj, Braşov, Alba Iulia, Tg-Mureş, Odorheiu, Târgu Săcuesc, Miercurea Ciuc ş.a.m.d.). Dintre aceştia, Sfântul Ştefan representantul sfintei Coroane maghiare milenare este patronul întregei Ungarii şi chezăşia unităţii neştirbite a acesteia, iar Sf. Ladislau e patronul general al Transilvaniei şi patronul special al oraşului Oradea. Sărbătorile sfinţilor unguri sunt înşirate într’un tablou special în cartea oficială de slujbe intitulată Directorium a diecezei romano-catolice de Alba-Iulia, unde le sunt rezervate nu mai puţin 17 zile pe an, afirmativ în conformitate cu aprobarea de sub Nr. T.39 – 1914 din 14 Maiu 1914 a Sfântului Scaun.
În aceeaşi carte, pentru Dieceza Satu Mare se prevăd pentru cinstirea Sfântului Ştefan nu mai puţin de 6 zile (29 Maiu, 30 Mai, 20 August, 26 August, 27 August), iar în cea pentru Oradea 5 zile pentru Sfântul Ladislau (26 Aprilie, 27 Aprilie, 29 Aprilie, 3 Maiu, 27 Iunie). Toate aceste sărbători se serbează în Transilvania românească fără nici o restricţie, ca şi când această provincie ar aparţinea şi astăzi Ungariei. Iar dincolo, în Ungaria, aceste sărbători sunt prilejuri anuale de manifestaţiuni revizioniste, în cari nu aleargă numai sute de mii de unguri din „ţara-mamă” şi din „teritoriile ocupate”, ci sunt aduşi ostentativ şi străini „catolici” din toate continentele, în scopul de a manifesta în mod solidar pentru refacerea unităţii Ungariei milenare sfâşiate pe nedrept tot prin tratatul dela Trianon».
(va urma)
S-a deschis trecerea peste calea ferată de pe Calea Turnișorului |
Junii Sibiului, la Viena, 2014 |
Junii Sibiului, la Viena- 2014 |
Hotelul de Gheata de la Balea lac |
Premiera nationala in chirurgia valvei aortice |
Ansamblul "Cindrelul |
Asfalt de autostrada pe Calea Poplacii |
Film prezentare |
Bătaie după accident pe strada Podului |