Tribuna
PNL
Săptămâna nebuni(i)lor: Marele Război al Pelerinajului, faza pe stare de alertă
Dumitru CHISELIŢĂ
1453 vizualizari
Săptămâna nebuni(i)lor: Marele Război al Pelerinajului, faza pe stare de alertă

De fiecare dată, în fiecare an, mai ales de la isteria anti-religie stradală de după Colectiv încoace, orice sărbătoare creştin-ortodoxă mai de anvergură este atacată cu aceeaşi vehemenţă ca la începutul dictaturii comuniste din anii '50. Acum cu ceva ură în plus, pentru că e şi stare de- şi, precum orice închinător la reţele şi pupător de postări ştie, ortodocşii sunt cauza tuturor relelor de pe pământ, de la arderile pe rug ale Inchiziţiei la încălzirea globală, cursul leu-euro, şi, mai ales creşterea numărului de infectări şi lipsei paturilor de la ATI.

Înţeleg această atitudine, atâta vreme cât, ani întregi, orice ştire cu biserici şi pelerinaje se axa pe aceleaşi coordonate: Intro-ul cu "creştinii ortodocşi au sărbătorit pe...", apoi filmările acelea  exact pe locul ăla unde se petrece culmea înghesuialii şi înghiontelii, apoi căutat pe cea mai necăjită bătrânică din cel mai uitat sat, microfonul în poziţie de "stai că trag" asupăra ei şi întrebări din acelea pline de profunzime ca "de ce aţi venit aici"? sau  similare, intonate pe un ton de parcă ai fi prins-o pe sărmana aceea în flagrant delict de spionaj în favoarea unei puteri ostile. Combinând asta cu tot felul de opinii şi comentarii ale specialiştilor în religie care au văzut biserici doar în poze sau în filme sau la ştiri, evident că toţi care îşi petrec viaţa aia a lor halind produse media de primetome, cred că asta e şi realitatea. Că doar a apărut la teveu, domnule, păi nu? A vorbit ăla, cum îi spune, Editorialistu cel Mare! Sau marele postac de laic şi şer! Mai încape loc de îndoială?

Şi astfel, cu PR-ul de rigoare al neo bolşe-marxiştilor care-s foarte la modă acum mai ales printre membrii generaţiei lui Primeşte-tot, oricărui amărât îi e clar că ei, credincioşii creştin-ortodocşi sunt: moşi şi babe care se înghesuie la vin şi colaci moca; pupători de cadavre şi lingători de oase; calici care se calcă în picioare pentru a atinge un "chip cioplit", votanţi după cum le spune popa; umblători în genunchi; consumatori de covid la Împărtăşanie; care îşi îneacă copii în apă la botez; care dau bani la popi ca să se îmbrace în aur şi să se plimbe sfidător cu Mertz-ul în jurul Catedralei Mântuirii; nebuni care cred în prieteni imaginari la care se roagă; paraziţi care stau toată ziua degeaba şi se roagă să le pice ceva din cer; beţivi care îşi bat nevestele alcoolice şi-şi trimit copii la cerşit (aşa cum prezentau nişte piţi-gazetărişti familia "tradiţională"); urâtori  ai tuturor ştiinţelor; masacratori de indieni şi indigeni; arzători pe rug de academicieni- doctor-ingineri şi savanţi de renume mondial; întârzietori ai civilizaţiei şi progresului cu minimul 1000 de ani şi maximum două ere geologice pentru că nu cred în Darwin şi ălalalt, noa, că îmi scapă numele, în fine, ăşa, ştiţi voi. În plus, toţi ortodocşii sunt nişte agenţi bolşevico-putinişti în slujba Rusiei, care Rusei şi putin sunt veşnic pe picior de război cu România din cauză că noi suntem aşa de prosperi, avansaţi şi de UE & NATO.

Aşa că, de mai bine de un deceniu, meciul e ăsta: e OK să îţi rupi tricoul la un festival de muzici; la proteste ciudate la care nu ştii despre ce e vorba, dar dă bine să fii prezent; să te prăjeşti pe la paranghelii la mare; să te muceşti la team-buildinguri.Nu e deloc OK, e chiar nociv să mergi la biserică la ăia, ortodocşii. Poate aşa, când e o nuntă sau un botez de-al unui tovarăş de-al tău, ca să-ţi arăţi cămaşa aia albă de ospătar sau rochia aceea croită în aşa fel de zici că ai pornit la produs. Dar şi atunci poţi să îl înjuri pe popa că ţi-a luat nuştiucât, care e cam la maximum 1% din cât ai plătit pozarului, cameramanului şi ăluia cu tunul de confetti. În fine toţi ăştia antireligioşii se comportă de parcă i-ar duce cineva cu forţa la slujbă, i-ar lua de ceafă ăi i-ar sili să pupe icoane şi moaşte, ar intra popii peste ei în casă duminica să vadă dacă nu cumva muncesc în zi de sărbătoare. Dar să zicem că asta e o poveste de dinainte de restricţii...

Biserica e chiar aşa de periculoasă?

Da, e stare de alertă. Da, se iau măsuri care încearcă să limiteze răspândirea. Şi DA, oamenii le respectă pe măsurile acestea. Chiar dacă unii tot timpul aruncă vini generale şi chiar imaginare, sunt de înţeles, realitatea lor e cea de la ştiri şi de pe reţele, nu cea din teren.

Aşa a fost situaţia acum, cu pelerinajul de la Iaşi. Am avut, aşa cum spun unii comentatori, culmea nu neapărat din categoria "pro-biserică", o situaţie în care "autoritățile au ostilizat biserica”. Aşa este.

Biserica, din motive ciudate şi fără prea multă relevanţă în real, e socotită ca mare factor de risc de răspândire a virusului mai mult decât, să zicem o staţie de metrou, o gară, un supermarket, o stradă centrală cu trafic pietonal sau o instituţie publică ne-bisericească.

"De vină" sunt două aspecte. Unul este că am eu impresia sau chiar aşa o fi, decidenţii în materie de politici de prevenire a răspândirii nu au fost recent, fizic, într-o biserică, iar informaţiile le primesc la mâna a doua şi a treia, mai ales de la presa aceea interesată de senzaţional, isterie şi scandal.

În biserici, la fel ca în magazine, se respectă ceea ce se cere oficial: mască, distanţă, etc. TOCMAI ca să nu existe probleme şi să nu fie vreun pretext de închidere a lor. Dovada este şi atitudinea oficială a Bisericii Ortodoxe atât în fapt, cât şi în declaraţii. În biserici se stă puţin fizic şi individual, raportat la, să zicem, ore pe săptămână: cât ţine slujba. În rest, nu. Deci? Cât şi câţi ocupă biserica? Raportat la un mall? La o staţie de metrou? La un autobuz? La instituţia publică cu program cu public?

Iar cei care merg la biserică ştiu acestea, că nu-s îngrămădiţi cum credeţi majoritatea celor care aţi văzut biserici doar în poze sau din fuga maşinii.

De Paşti s-a înţeles că, fiind lockdown şi debutanţi în măsurile antipandemice, trebuiau închise bisericile. (deşi la malluri era deschis cu prelungiri şi cu suprapopulaţie în perioadă şi rupeau ăia coşurile prăduind făină, conserve şi spirt). Credincioşii au spus, cu tristeţe, OK, e o jertfă a noastră, de data aceasta acceptăm. Au acceptat chiar dacă istericii reţelelor urlau că să nu vadă Sfinte Paşti sau pe cei care aduceau Sfânta Lumină pe strada lor, de ziceai că erau posedaţii din filmele horror. Apoi bisericile s-au deschis cumva, şi spiritele s-au mai calmat.

A mai fost o tulburare când Nicuşor Dan primar ales al Bucureştiului, a anunţat că nu se va mai finanţa vreun Târg de Crăciun, după care a apărut o postare din partea unui "frumos de un userist" care spunea în completare că "Scenele alea retrograde, primitive cu naşterea lui Iisus, trebuiau să dispară dintr-un Bucureşti al mileniului III", dar NU am găsit citatul in original nicăieri, deci putea fi foarte bine şi un fake învrăjbitor.

Cu dialog şi fără scandal s-ar fi rezolvat totul

Apoi a venit Pelerinajul de Sfânta Parascheva de la Iaşi şi a explodat din nou povestea. Cauza. Decizia CJSU Iaşi de a permite accesul doar "pentru pelerinii care au domiciliul sau reşedința în municipiul Iași", şi interzicerea accesului în incinta bisericii chiar şi a pelerinilor din judeţ.  "Se dispune în sarcina Arhiepiscopiei Iașilor să stabilească un perimetru delimitat, având ca punct de referință Ansamblul Mitropolitan Iași, în vederea desfășurării sărbătorii religioase ocazionate de Hramul Sfintei Cuvioase Parascheva, perimetru în care este permis accesul doar pentru pelerinii care au domiciliul sau reședința în municipiul Iași (sl. ns.). (Hotărârea 35 a CJSU Iaşi).Deci, conform autorităţilor ieşene, oricine putea veni la Iaşi, de oriunde, numai să nu fie pelerin şi să ajungă cumva la biserică. Bătător la ochi şi pentru un ne-pelerin şi ne-ortodox.

Mai normal ar fi fost ca, înainte de evenimentul religion, să se poarte un dialog normal între autorităţile judeţene ieşene şi Mitropolia Moldovei, între BOR şi MAI plus Ministerul Sănătăţii, pentru a alege cea mai bună soluţie atât pentru pelerini, cât şi pentru năsurile de sănătate. A fost? Nu. O spune chiar Patriarhul Bisericii orotrodoxe, PF Daniel, "Interzicerea în acest an a pelerinajului la Sfânta Cuvioasă Parascheva pentru credincioșii care nu locuiesc în municipiul Iași este o măsură disproporționată, discriminatorie și luată fără o consultare prealabilă cu Biserica Ortodoxă Română" (sl. ns.). Aşa e, unii s-au obişnuit să ia decizii uitând de detalii ca dialog, consultare, punere de acord, binele tuturor şi aplanarea conflictelor. Chiar dacă e vorba de situaţia de acum.

Aspectul a fost comentat mult în presă, cum am spus, mulţi editorialişti acuzând decizia ca fiind unilaterală şi cam luată aşa, prin trântire de ordine fără dialog.

Ce spune OSCE cu privire la viaţa religioasă în vreme de restricţii

În documentul "OSCE Human Dimension Commitments and State Responses to the Covid-19 Pandemic" (Angajamentele OSCE privind dimensiunea umană şi răspunsurile statelor la pandemia de Covid 19) elaborat de Organizazia pentru Securitate şi Cooperare în Europa, organizaţie în care membră e şi România apar şi o serie de recomadări privind manifestările religioase.

De exemplu, autorităţile trebuie să asigure că "oricare limitări inpuse dreptului de manifestare a libertăţii religiei sau credinţei sunt prescrise de lege, necesare pentru realizarea obiectivului legitim de protejare a sănătății publice şi sunt PROPORŢIONATE ŞI NEDISCRIMINATORII  și încadrate într-o manieră sensibilă la gen".

La fel, se recomandă ca, periodic, în consultare cu toare religiile sau comunităţile de credincioşi, să se revizuiască periodic restricţiile impuse, să se monitorizeze impactul acestora şi să se regleze nivelul restricţiilor.

Chiar şi când există o anumită împotrivire la aceste măsuri, trebuie să se evite senzaţionalizarea sau denaturarea acestora (alo, presa! S-aude? Nu.) şi să nu se arunce vina pe comunitatea în ansamblu ci doar să se sancţioneze persoanele în cauză, după caz.

OSCE mai recomandă ca autorităţile competente care monitorizează lăcaşurile de cult (avem aşa ceva?) pentru respectarea măsurilor preventive, să fie instruiți atât în "alfabetizarea religioasă", cât și în libertatea religioasă sau de credință şi să se ocupe de cei care frecventează lăcașurile de cult "cu sensibilitatea cuvenită". Şi ce este mai important, liderii guvernamentali ar trebui să se pronunțe puternic și rapid împotriva oricărei forme de incitare la discriminare, ostilitate sau violență pe motive de religie sau credință şi să promoveze proactiv, un discurs de solidaritate, speranţă şi incluziune".

Cum sună aceste recomandări atunci când CTP spune clar că pelerinajul trebuie interzis complet, şi că acesta ar fi o încercare a PF Daniel, "şeful Godporaţiei" de a se "balansa între clienţi şi stat" şi că dacă nu mai vin pelerini la Sf Parascheva sau la Sf Dimitrie, biserica pierde "clienţii". Comic nu? Dar cînd Andrei Caramitru, fiul lui Ion Caramitru, îi acuză pe pelerini şi pe ortodocşi de "Naționalism legionaroid in jurul unei racle", că e o conspiraţie între comunişti (??? n.n), KGBişti, "pârnăiaşi" şi BOR grupaţi într-o "nouă coaliţie de distrugere a parcursului nostru pro-occidental" sau că "BOR e infiltrată de biserica rusă, care la rândul ei e condusă de KGB direct și pe față".

Nu sună nicicum. Adică, da sună. A ură faţă de o comunitate religioasă, a învinuiri fanteziste în aplauzele unor habarnişti de 100 de ori mai extremişti decât extremismul de care e acuzată biserica şi ortodocşii în general.

Nu fac aici apeluri la raţiune, că nu am şanse. Nici la dialog, că idem. Nici la toleranţă, că practic ea dispare de cum deschizi "reţelele de socializare". E clar că deja există o selecţie între oameni şi există două tabere. E clar cine e în fiecare din ele şi cu cine e. E clar că războiul va continua indiferent de recomandările OSCE ori ale altor organizaţii, de existanţa pandemiei sau dispariţia ei. Şi e clar că fiecare va trebui să-şi aleagă o tabără până la urmă, pentru că efectiv ăsta e mersul lucrurilor şi al vremilor.

Şi remarcaţi că NU am făcut apologia nepurtării măştii, NU am îndemnat la nesupunere, nu am dat-o în aşa-zise "conspiraţii" şi nu alte alea. 

În loc de final

Pentru cei care sunt interesaţi de imagini de la Pelerinajul de la Iaşi de sărăbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva, ALTELE decât cele aruncate de senzaţionaliştii de media, intrati aici. Aveţi o galerie întreagă: https://doxologia.ro/foto-uniti-rugaciune-la-hramul-ocrotitoarei-moldovei?fbclid=IwAR1L6fh1a4AONKPo8kM0ibyRBgPLugiBar8ppK_Me67uTGxae2x-oBXJeMU

Am ales să ilustrez materialul exclusiv cu imagini exterioare şi interioare din bisericile ortodoxe, romano-catolice, greco-catolice sau protestante sibiene, pentru a le arăta istericilor că un lăcaş de cult NU ESTE, în majoritatea timpului, nici măcar populat, că sunt luate clar măsuri de protecţie (marcarea distanţei, indicaţii privind purtarea măştii, dezinfectant la dispoziţie) şi că isteriile anti-religioşilor care blamează comunităţi întregi sunt atăt discriminatorii, cât şi departe de realitatea din teren.  

 






comentarii
2 comentarii

Într-o societate românească , alunecând vizibil spre secularizare, acest strigăt de avertizare, corect și pertinent, este binevenit, amintindu-ne obligativitatea fiecăruia dintre noi de a ne respecta semenii, chiar și atunci când punctele noastre de vedere sunt divergente. Dar ce mai e normal în România ? Iar "mânia proletară" pe care o arătăm atunci când ne îndreptăm acuzator arătătorul spre vreun semen care pledează totuși pentru normalitate, demonstrează evident că suntem departe de ceea ce numim toleranță, îngăduință și respect, nedisimulate.
Nicolae Ivan
19.10.2020 11:54
De bun simț. Felicitări pt articol.
A
20.10.2020 09:50
Din aceeasi categorie
Food will win de war

Publica anunturi

Palatul Brukenthal Avrig

management dirigentie inofrmare

Vacanta Eurotrip
info
Licitatie publica

accentmedia