Începând cu 29 mai, locuitorii municipiului Sibiu care au împlinit vârsta de 14 ani pot solicita noile tipuri de cărți de identitate: Cartea Electronică de Identitate (CEI) și Cartea de Identitate Simplă (CIS), anunță Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Sibiu.
„Începând de astăzi primim primele cereri de eliberare a cărții electronice de identitate. Este un proiect deosebit de important. În continuare se poate solicita și eliberarea cărții de identitate în varianta simplă, fără date de stocare, însă această variantă se poate folosi doar pe teritoriul României.” a declarat Florin-Ioan Munteanu, Director Executiv – Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Sibiu.
Extindere etapizată la nivelul județului
Pe parcursul lunii iunie, noile documente vor deveni disponibile și în celelalte 20 de localități din județ, odată cu finalizarea procesului de instruire a personalului și configurarea echipamentelor informatice. Autoritățile promit că vor reveni cu informații pe măsură ce fiecare unitate locală va fi pregătită.
Ce conține noua carte de identitate electronică
CEI include date de identificare în format tipărit (nume, prenume, sex, CNP, imagine facială, dar și date electronice stocate pe un CIP, precum adresa de domiciliu, imaginea facială și amprentele a două degete. Documentul are dimensiunea unui card bancar, elemente avansate de securitate și poate fi folosit pentru călătorii în UE și pentru semnătura electronică.
„Pentru început, în primele 7-10 zile vom prelua cereri doar pentru municipiul Sibiu, dar ulterior va fi realizată extinderea. Cartea electronică de identitate va deveni un instrument esențial în relația cetățeanului cu administrația publică, dar și cu alte entități private, în sensul în care interacțiunea cetățeanului va fi ușurată atât cu administrația, cât și cu terții, pentru că beneficiază de serviciul de autentificare. Cartea electronică va fi dotată cu un sistem de stocare în care găsim toate datele care sunt tipărite pe oricare dintre fețele documentului, la care se adaugă prenumele părinților, locul nașterii, dar și domiciliul. În cazul schimbării domiciliului, se va actualiza digital și nu va mai fi nevoie de schimbarea acestui act.” A adaugat Aurel-Cătălin Giulescu, Directorul General al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor.
Cartea de identitate simplă, doar pentru uz intern
Pentru cei care nu doresc un act electronic, rămâne disponibilă Cartea de Identitate Simplă, care conține informațiile clasice, inclusiv adresa de domiciliu în format tipărit, dar nu poate fi utilizată ca document de călătorie.
În toamnă, noi reglementări legislative pentru persoanele fără domiciliu
Un român a avut din 1990 și până acum nu mai puțin de 67 de cărți de identitate provizorii. La nivelul administrației centrale se discută activ pentru a se găsi soluții pentru cei care nu pot dovedi că au un domiciliu și care acum primesc cărți de identitate provizorii.
„Există cca 19.000 de cetățeni care au un act de identitate provizoriu, motivul fiind lipsa locuinței. Există în România o persoană care, după 1990, a beneficiat de 67 de cărți de identitate provizorii. În opinia mea, este inacceptabil.” a explicat Aurel-Cătălin Giulescu, Directorul General al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor.
Noile documente de identitate vor avea o valabilitate variabilă, în funcție de vârstă, între 2 și 10 ani, iar pentru persoanele peste 70 de ani, valabilitatea va fi nelimitată.Primii 5 milioane de cetățeni vor beneficia de gratuitate, datorită finanțării din PNRR. Ulterior, costul va fi de 67 de lei. Programările pentru CEI se fac exclusiv online, prin platforma https://hub.mai.gov.ro/cei/programari/.