Foto: Dumitru CHISELIŢĂ
Oricât şi oricum ne-am face că plouă şi oricât am găsi scuze pentru situaţie, trotinetele sunt de mult o problemă, atât pentru circulaţia pe carosabil, cât şi pentru cea de pe trotuar. Mai ales când sunt folosite de persoane care ori nu sunt conştiente de faptul că se află în zone publice, ori nu au (încă) discernământ, ori nu le pasă că în trafic mai sunt şi alţii decât ei. Trotinetele, mai ales cele în regim self-service, sunt fruntaşe, prin utilizatorii lor, la orice afectează traficul rutier sau pietonal. Poţi merge pe contrasens, pe trotuar, poţi merge în cârd, poţi băga viteză pe trotuar şi mai ales le poţi abandona oriunde ai chef. Peste acestea se pare că ridicarea trotinetelor de la locul staţionării este deseori mai mare de o oră-două, ajungându-se chiar la zile întregi când vezi aceeaşi trotinetă “verde” abandonată pe un trotuar.
Nimeni nu se îndoieşte de faptul că sunt utile, la modă, comode, fiabile, ieftine şi ideale pentru a te descurca în traficul nebun din mediul urban. La fel, se ştie că sunt agreate şi promovate şi din cauza politicilor “verzi” extrem de la profitabile şi la modă în spaţiul european.
Numai că, tot la fel, există o legislaţie clară, naţională şi locală, cu privire la trotinetele electrice. Acesta este şi demersul nostru aici. De a arăta cum să circuli şi cum să te foloseşti de trotineta aceea, aşa cum este normal.
Normal că toată lumea ştie ce e o trotinetă, chiar şi electrică. Însă puţină lume ştie că există şi o definiţie oficială, dincolo de DEX-uri sau alte dicţionare. Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 13 din 4 februarie 2020 “pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice”, o trotinetă este “vehiculul cu două sau trei roți și ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevăzut cu loc șezând sau care este echipat cu un loc șezând pentru conducător, al cărui punct de ședere de referință se află la o înălțime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roți, respectiv la o înălțime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu motor electric…”. Nu ştiaţi asta nu? Nici eu. O fi cumva de râs, dar fără definiţia aceasta trotineta nu ar fi încadrabilă juridic şi nu s-ar putea verifica sau constata eventualele nereguli în privinţa ei.
Dincolo de aspectul oarecum comic al lui “ce e aia o trotinetă”, OUG 13/2020 stabileşte clar cum şi pe unde se circulă cu ea.
De exemplu, te dai cu trotineta pe carosabil doar dacă există pistă de biciclete sau, în lipsa ei, doar pe porţiunile de drum unde viteza maximă este de 50 km/oră. Ca să conduci o trotinetă pe drumurile publice trebuie să ai cel puţin 14 ani şi să porţi cască de protecţie dacă eşti sub 16 ani. Aţi văzut aşa ceva? Şi noi, dar mai mult invers.
La fel, chiar dacă la Sibiu a devenit o modă ca minorii să se dea nestingheriţi pe trotuare sau chiar pe bulevarde circulate câte doi pe o trotinetă, acest lucru e clar interzis.
Un alt document oficial, Hotărârea de Guvern nr. 1075/2021, revine cu precizări speciale pentru “userii” de trotinete. Astfel, se prevede că acestea se conduc “numai în aliniament pe drumurile publice”, iar schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea. De reţinut aceasta când veţi vedea 2-3 puberi dându-se pe contrasens şi urlând porcării la maşini. O altă regulă care nu contează dar există ca regulă, este cea care stabileşte că trotinetiştii, dacă sunt mai mulţi, trebuie să circule pe un singur rând. Aceeaşi HG spune că E INTERZIS să te dai cu trotineta electrică PE TROTUARE, chiar dacă e sonor corul acela de contestatari interesaţi sau de simpli indiferenţi care spun că nu asta e problema. La fel, trotinetiştii sunt obligaţi să traverseze drumurile publice pe trecerile de pietoni sau să nu facă “figuri” de tipul mers pe o roată ori sărituri de-aiurea (în document se spune pe un ton mai serios, că e interzis “să conducă vehiculul fără a menține contactul roților cu solul”.
Hotărârea de Consiliu Local Nr. 229/2021 este importantă (deşi nu dă impresia că interesează) prin faptul că prin ea s-a aprobat “Regulamentului privind condițiile de utilizare pe domeniul public al Municipiului Sibiu, a trotinetelor electrice închiriate prin intermediul unei platforme online, în regim self-service”.
În general, multe prevederi sunt aceleaşi cu cele din legislaţia naţională, însă aici sunt unele aspecte mai pe înţeles. De exemplu se prevede că trotinetiştii “vor circula în locurile permise fără îngreunarea circulaţiei celorlalţi participanţi la trafic, cu o viteză adaptată pentru desfăşurarea în siguranţă a circulaţiei”. De aceea nu se plânge nimeni de ei. Sau?
Tot de aici aflii lucruri la fel de interesante, mai ales că ceea ce e în teren este, în majoritatea cazurilor, fix invers decât prevede legea. De exemplu, dacă e interzisă staţionarea trotinetelor pe trotuare cu lăţimea mai mică de 2 m, în zona staţiilor de autobuz şi la 25 m înainte şi după staţie, sprijinite de clădiri, garduri sau poduri, în parcări sau în zonele trecerilor de pietoni şi 25 m înainte şi după ele, vei vedea că majoritatea prevederilor acestea sunt încălcate.
La fel, e interzis – chiar dacă vedem toată ziua aşa ceva – să îţi abandonezi trotineta pe spaţiile verzi, în zona acceselor auto şi pietonale, pe şantierele de pe domeniul public, pe scări sau pasaje pietonale sau pe malurile râurilor sau lacurilor.
Foto: Dumitru CHISELIŢĂ
Avem în regulament şi o decizie pe care mulţi ar acuza-o de Big Brother, dar este în fapt utilă pentru a depista nereguli, plus că, odată ce accepţi să foloseşti trotineta accepţi şi consecinţele ce decurg din asta.
Aflăm astfel că operatorul trotinetelor este obligat să asigure accesul permanent al administraţiei publice locale şi al Poliţiei Municipiului Sibiu la datele în timp real privind numărul de trotinete electrice aflate în circulaţie pe domeniul public, numărul trotinetelor electrice implicate în evenimente de trafic, numărul utilizatorilor pe zi, săptămână, lună şi an, itinerariile parcurse şi istoricul de circulaţie al flotei
Un detaliu interesant este că operatorul este OBLIGAT să ridice trotinetele staţionate în locurile unde staţionarea e interzisă în termen de două ore în afara zonei Centrului Istoric şi în maximum 60 de minute în zona Centrului Istoric.
În caz contrar, acestea vor fi ridicate de pe domeniul public de către Primărie şi duse pe Preot Bacca, la Depozitul de ridicări Auto situat pe str. Preot Bacca, Tariful de ridicare este de 100 lei, cel de transport tot 100 la care se adaugă tariful de depozitare de 25 lei/zi.
După cum se vede, în ciuda a ceea ce vedem pe stradă, avem totuşi reguli pentru trotinete şi trotinetişti. Numai că nu sunt nici aplicate de cei din trafic, nici taxate prea des de cei care supraveghează traficul. Altfel nu am avea material încăt s-ar putea face oricând un album ilustrat cu mostre de încălcare a fiecărei prevederi legale menţionate aici.