Sibiul devine, din nou, capitala mondială a artelor spectacolului, odată cu cea de-a 32-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), programată în perioada 20 – 29 iunie 2025. Tema din acest an este „Mulțumesc”, o temă ce stârnește multe emoții printre toți care se vor implica și vor fi prezenți la marele eveniment.
FITS 2025 se anunță a fi una dintre cele mai ample ediții de până acum, cu peste 830 de evenimente și peste 5000 de artiști din 82 de țări. De la spectacole de teatru, circ contemporan și dans, până la concerte, expoziții și conferințe, festivalul promite să transforme orașul într-o adevărată piesă de teatru, timp de zece zile.
Spectacolele vor avea loc atât fizic, cât și online. Publicul din întreaga lume va putea viziona o selecție de 14 spectacole de teatru, 12 concerte, 8 spectacole de dans și 2 de circ contemporan, disponibile pentru o perioadă limitată de 24 de ore, începând cu ora programată. Una dintre cele mai așteptate apariții este cea a actriței Kathleen Turner, câștigătoare a două Globuri de Aur și nominalizată la Oscar, care va susține două reprezentații ale producției „Ascultă-mă”, în regia DK Studio, pe 26 și 27 iunie, la Centrul de Echitație CSM Sibiu. Spectacolul va putea fi vizionat și online, în data de 27 iunie, începând cu ora 18:00. Un alt spectacol de circ contemporan remarcabil este „Perfecțiunea circului”, al trupei australiene Gravity & Other Myths, care revine la Sibiu după succesul edițiilor din 2017 și 2018.
Printre spectacolele de dans care vor putea fi urmărite online se numără cele ale prestigioaselor trupe Vertigo Dance Company și Kibbutz Contemporary Dance Company, ambele cu renume internațional.
Organizatorii se află, de asemenea, în negocieri pentru atribuirea post-mortem a unei stele marelui dramaturg Eugène Ionesco, în semn de recunoștință pentru contribuția sa la cultura mondială.
Spectacolul cu drone: o tradiție
Pentru ediția 2025, spectacolele cu drone vor marca atât deschiderea, cât și închiderea festivalului. Firma care a impresionat publicul și anul trecut a fost reconfirmată, urmând să creeze o desfășurare impresionantă de lumini, muzică și elemente vizuale. Dintr-un total de 50 de momente pregătite, vor fi selectate cele mai spectaculoase 16, pentru un show memorabil. De asemenea, organizatorii au dorit ca FITS să fie un festival pentru toți, așa că prețul biletelor pentru spectacolele fizice a fost menținut la un nivel foarte accesibil, între 20 și 25 de lei. Mai mult, de mâine (30 mai) a fost suplimentat numărul biletelor disponibile.
„Avem, până în acest moment, mai multe bilete vândute și o sumă mai mare de bani decât a fost înregistrată la finalul festivalului de anul trecut. Este un lucru fără precedent, dar acest moment reprezintă și o clipă de adevăr”, transmite Constantin Chiriac, președintele FITS.
Totodată, la Bursa Internațională de Spectacole de la Sibiu vor fi prezenți regizorul Cristian Mungiu şi invitați de prestigiu din lumea filmului: Roeg Sutherland (CAA), David Flynn (Paramount Pictures) şi alţii.
PROGRAM
25 iunie
ora 21:00 – PEGGY SUE GOT MARRIED, 1986, Regia: Francis Ford Coppola – în prezența artistei Kathleen Turner – Curtea Muzeului de Istorie (Casa Altemberger)
26 iunie
ora 10:00 – Performative Cinema: The Intersection Between Stage and Screen în cadrul Bursei Internaționale de Spectacole de la Sibiu (Hotel MyContinental – Sala Faust)
– ora 21:00 – PRIZZI’S HONOR, 1985, Regia: John Huston- Curtea Muzeului de Istorie (Casa Altemberger)
27 iunie
– ora 21:00 – LOST IN TRANSLATION, 2003, Regia: Sofia Coppola – Curtea Muzeului de Istorie (Casa Altemberger)
28 iunie
– ora 12:00 – Kathleen Turner şi Fionuella Halligan în dialog cu Octavian Saiu – Forumul Democrat German (Sala Oglinzilor)
– ora 21:00 – BROKEN FLOWERS, 2005, Regia: Jim Jarmusch – în prezența artistului Bill Murray – Curtea Muzeului de Istorie (Casa Altemberger)
29 iunie
– ora 12:00 – Bill Murray şi Peter Bradshaw în dialog cu Octavian Saiu – Forumul Democrat German (Sala Oglinzilor)
Platforma Internațională de Prezentare a Doctoratelor, schimburi universitare între tineri cercetători, membrii comunităților academice și publicul larg
Platforma Internațională de Prezentare a Doctoratelor este un spațiu excelent pentru dialog şi schimburi universitare între tineri cercetători, membrii comunităților academice și publicul larg, care se derulează în fiecare an, începând cu 2014, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu.
Scopul principal al Platformei Internaționale de Prezentare a Doctoratelor Excepţionale în Artele Spectacolului şi Management Cultural este promovarea colaborării inter-instituționale și a educației artistice, în contextul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu. Pentru aceasta, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu a inițiat și încheiat parteneriate de colaborare pentru studiile de doctorat în artele spectacolului și management cultural împreună cu alte universități de prestigiu din străinătate.
Departamentul de Artă Teatrală și școala de studii doctorale în domeniul artelor spectacolului şi managementului cultural din Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu pun un accent puternic mai ales pe partea practică a cercetării științifice și a creației artistice.
„În ceea ce privește Platforma Internațională de Prezentare a Doctoratelor Excepţionale în Artele Spectacolului și Management Cultural, avem în vedere evenimente precum one- person show-uri care fac parte dintr-un program de cercetare doctorală, spectacole regizate sau jucate de studenți doctoranzi, conferințe și prelegeri publice susținute de coordonatori de doctorate sau de doctoranzi. Obiectivul acestor acțiuni este prezentarea rezultatelor cercetării doctorale la nivel de excelență în fața comunității academice, a studenților, a cercetătorilor și a publicului larg: conferințe, spectacole, workshop-uri, expoziții de scenografie etc. Toate aceste evenimente vor face parte din edițiile viitoare ale Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și se vor asocia credibilității, autorității artistice şi vizibilității internaționale de care se bucură”, mai adaugă organizatorii.
E simplu să vinzi bilete ieftine atunci când sunt subvenționate din bani publici.
Dacă n-ar primi pomană, dl. Chiriac n-ar câștiga din bilete nici cât să plătească chiria unei săli.