Metaforic vorbind, pare firesc „să se facă lumină” – sau, după caz, ceva mai multă lumină și la o companie care ține să ne anunțe încă de la primirea plicului cu înștiințarea plății că am fi împreună – noi, mărunți consumatori, și ei, cei ce ne furnizează energie electrică – de peste 120 de ani! Sosirea ultimului plic, dealtfel îndelung așteptat – căci parteneriatul colaborării implică și plata serviciilor, de la care cei corecți nu se sustrag – a stat la baza impulsionării de a redacta prezentele rânduri. Scrise „sine ira et studio”, adică fără de mânie, căci a munci înseamnă și a greși, nu-i așa?, ele se vor un mic suport lămuritor pentru cei mulți și umili care se mai încăpățânează să creadă că cea mai sigură cale pentru lămurirea oricărei probleme râmâne dialogul cu aproapele ( fie el și un biet funcționar) și nu cu robotul ce nu poate înțelege nimic din trăirile și problemele sufletului uman. Așadar, scrisoarea cu ultima factură de plată, la aproape patru luni după precedenta, s-a întâmplat să ajungă în data de 19 aprilie 2023, undeva între orele 8-11,30. Dincolo de cuantumul plății, totuși trei-patru luni înseamnă mult mai mult decât o singură lună, iar la cei nedeprinși cu mari conturi bancare, banii (bată-i, să-i bată!) nu se înmulțesc prin parteogeneză, surprinde suma de pe factură și cerința legată de data scadentă: 20 aprilie. Mai rămâne, totuși, o rezervă de timp de 30 de zile. Prin umare, până aici e bine, căci este vreme și pentru plată! Însă, consumul includea o cantitate de kWh la care nu s-a ajuns. Logic, se impunea trimiterea de urgență a autocitirii! Timp mai era, conform documentului oficial: „09.04.2023-19.04.2023”. Aici, un con de penumbră începe să se amplifice. Pentru a nu greși vreo cifră, cu ajutorul ochelarilor și al unei lupe, suficient de puternică, toate cerințele (numere de telefon, coduri de abonat etc.) au fost înșirate mult mărite pe o coală de hârtie. Și a început aventura dialogului cu un robot, fără de suflet, fără nici o noimă și fără nici un Dumnezeu! După trei tentative, cu certitudine unii sunt mai isteți, mai instruiți, mai rapizi și reușesc din prima încercare, vocea cu intonații reci și agramate anunță că nu s-a trimis mesajul în perioada adecvată. Stupoare, era ora 12,15, în 19.04.2023! Adică, în intervalul de timp scris negru pe alb de către partenerii vechi de peste un secol. A urmat telefonul către Centrul de informare clienți. Alt robot, altă voce seacă și agramată și anunțul că totul se taxează și se înregistrează pentru marea mulțumită – cum altfel! – a clienților. După zece minute de monolog, care nu ar mai fi trebuit înregistrat, oricum robotul vorbea, vorbea singur, fără pauză, răbdarea s-a sfârșit! Parteneriatul de peste 120 de ani, nu! Nici nu e cazul, suntem un neam statornic și conservator! Dar poate n-ar fi rău ca prin anumite părți – esențiale, neesențiale!? – să se inițieze un dialog nerobotizat și cu cei mulți și mai puțin „modernizați”, cei care de când e lumea contribuie și ei la dezvoltarea unei societăți, aspect ce implică respect reciproc, punctualitate, eleganță, toleranță și răbdare. Sub Lumina lui Dumnezeu e loc pentru toți! „A bon entendeur, salut!” Adică, pentru cei care pot auzi și înțelege și altfel lucrurile, „să se facă lumină” și pe la Societatea Electrica Furnizare S.A.! Spre a oferi generațiilor viitoare un viitor veac de colaborare cât mai luminos!
Tiberiu Dumitru Costăchescu